baarmoederhalskanker

Is er leven na de kanker?
M.a.w. hoe ervaar jij het, hoe anderen?


Romy13
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Wo 08 Apr 2009 06:45

baarmoederhalskanker

Berichtdoor Romy13 » Wo 08 Apr 2009 06:58

Afgelopen vrijdag is mijn leven overhoop gehaald. Ik kreeg van mijn huisarts na een landelijke 5 jaar oproep voor een uitstrijkje de diagnose PAP 5 en ben daar vreselijk van geschrokken. Gisteren ben ik bij een gynaecologe geweest en na een inwendig onderzoek vertelde ze mij dat ze diverse tumoren gevoeld had, de grond wordt onder je voeten weg geslagen. Ik wilde voor verdere behandeling naar het Antonie van Leeuwenhoek ziekenhuis en kan daar helaas pas 17 April voor de eerste intake terecht en de afgelopen nacht was vreselijk. Dat wachten is het ergste en de onzekerheid hoever het al is en wat er gaat gebeuren. Je weet zo weinig alleen krijg je constant te horen "sterkte ermee" waardoor je steeds verder in de put raakt. Ik merk dat ik meer behoefde heb aan gesprekken met lotgenoten want iedereen, hoe goed ook bedoelt, voelt niet wat iemand voelt die deze diagnose gekregen heeft.

Ingrid L
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: Ma 29 Dec 2008 14:21

Re: baarmoederhalskanker

Berichtdoor Ingrid L » Wo 08 Apr 2009 10:38

Hoi Romy,

Ik heb net je verhaal gelezen, je moet je rot geschrokken zijn. Ik heb geen ervaring met baarmoederhalskanker. Ik heb mijn man onlangs verloren aan uitgezaaide nierkanker en je schrijft dat degene die de diagnose niet zelf hebben gekregen niet helemaal kunnen invoelen wat dat betekent. Echter voor de partner van iemand die deze diagnose krijgt wordt ook de grond onder de voeten weggeslagen. Je hele leven staat op z'n kop, je kunt nergens anders meer aan denken. Ik voel weer die angst, onzekerheid en dat eeuwige wachten op alles, operaties, behandelingen, scans, uitslagen, echt vreselijk. Kanker heb je echt samen, je lijdt net zo hard mee.
Op dit forum zag ik onder vraag en antwoord ook iemand met baarmoederhalskanker, dus ik denk dat je snel lotgenoten zult vinden die je met raad terzijde zullen staan en je verder kunnen helpen. Ik leef met je en blijf positief, hoop doet leven en hopelijk ben je er nog snel bij, ze kunnen tegenwoordig zoveel meer. Hou je taai meid.
Gr. Ingrid

Ingrid L
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: Ma 29 Dec 2008 14:21

Re: baarmoederhalskanker

Berichtdoor Ingrid L » Wo 08 Apr 2009 10:42

Romy,

Verder op het forum staat nog een kopje: baarmoeder (hals) en eierstokkanker, daar zul je meer lotgenoten treffen
Gr. Ingrid

Ingrid L
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: Ma 29 Dec 2008 14:21

Re: baarmoederhalskanker

Berichtdoor Ingrid L » Wo 08 Apr 2009 10:48

Romy op de site www.kankerpatient.net kun je ook veel lotgenoten vinden.
Gr. Ingrid

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: baarmoederhalskanker

Berichtdoor liddy » Wo 08 Apr 2009 13:18

Net wat je zegt, je leven is overhoop gehaald.
Vooral het niet weten waar je aan toe bent, maakt het zo moeilijk.
Hoe erg is het, wat staat met te wachten, etc.
Neem jezelf serieus. Sta jezelf toe om allerlei emoties te hebben. Laat die emoties komen, maar blijf er niet in hangen.
Met steeds weer jezelf richting positieve gedachten te duwen, kom je dagen waarschijnlijk het beste door.
Zoek afleiding en sta niet verbaasd als je hetzelfde tijdschrift wel 3x kunt lezen, omdat je niet meer weet wat erin stond.
Heel veel sterkte.

Wat betekent PAP 5 of KOPAC P8-9/A7-8/C9
De cellen zijn erg afwijkend. Bij deze uitslag kunt u baarmoederhalskanker hebben. Soms is er toch geen kanker. Hebt u wel baarmoederhalskanker? Dan wordt u eerst onderzocht om te kijken hoe ver de ziekte zich heeft ontwikkeld. Welke behandeling u krijgt hangt af van de uitslag. Wilt u hierover meer informatie? Kijk dan ook op de websites van KWF Kankerbestrijding en de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie.

Ook kun je voor hulp terecht bij Stichting Olijf, telefonisch, koffieochtenden etc.
http://www.olijf.nfk.nl/.


Zelf ben ik voor eierstokkanker geholpen.

Romy13
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Wo 08 Apr 2009 06:45

Re: baarmoederhalskanker

Berichtdoor Romy13 » Za 11 Apr 2009 10:52

Hallo,
Hier ben ik weer even.
Ik heb inmiddels alweer een onderzoek achter de rug en nu is het verdere schema van onderzoeken gepland. eerst een MRI en aansluitend een CT scan en dan 1 week later een gesprek met een radioloog en een anesthesist. Alles wordt nu zorgvuldig in kaart gebracht en ik krijg ook een onderzoek onder narcose.
Het zijn hele spannende tijden en je hoopt uiteraard dat ze kunnen toveren in het AvL. 1 ding is zeker je voelt je daar serieus genomen en ik ben er van overtuigd dat dit het beste ziekenhuis is dat je in zo een geval kunt hebben.
Het klopt inderdaad dat een partner van een patiënt met kanker net zoveel meemaakt in onzekere tijden als de patiënt zelf. Ik merk aan mijn vriend dat hij het er erg moeilijk mee heeft, net zoals ik het moeilijk heb met het feit dat hij MS heeft.
We moeten erop vertrouwen dat ze er daar zeker alles aan zullen doen om mij te helpen.
Bij zo een melding heb je behoefde aan allerlei positieve verhalen en ik heb liever dat ze mij succes wensen dan sterkte roepen want dat voelt niet goed.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: baarmoederhalskanker

Berichtdoor liddy » Za 11 Apr 2009 13:24

Dat woord 'sterkte' is behalve iemand kracht toewensen, ook erkennen dat het wel eens moeilijke momenten op kan leveren.
En dat kan heel confronterend overkomen.
Ieder voelt dat op zijn/haar eigen manier.
Gelukkig dat je zo tevreden bent in het AvL. Vertrouwen in wat er gebeurt, is de helft van de genezing.
Dus bij deze,
Succes.

Romy13
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Wo 08 Apr 2009 06:45

Re: baarmoederhalskanker

Berichtdoor Romy13 » Zo 12 Apr 2009 13:00

Dank je wel, ik ga even op afstand met al wat met deze ziekte te maken heeft ga ook zeker geen info meer opzoeken en vertrouw op de artsen van het AvL.
Ik denk dat dat meer rust geeft.
Groetje


Terug naar “Is er leven na de kanker?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten