Mijn moeder gaat sterven aan nierkanker

Rouwverwerking: Hoe ga jij ermee om? Hoe gaan anderen ermee om?

(Voor gedichten zie: http://www.diagnose-kanker.nl/zakendieraken )
versel
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 12 Okt 2011 15:54

Mijn moeder gaat sterven aan nierkanker

Berichtdoor versel » Zo 30 Okt 2011 17:51

6 jaar geleden hebben ze bij mam nierkanker geconstateerd en 1 nier weggehaald, vele behandelingen later (de andere nier was ook aangetast)
zijn we nu op het punt dat er geen behandeling meer mogelijk is en de uitzaaiingen nu aan de longen, maag, buik en andere organen zijn.
het lijkt dat mam 9 maand zwanger is en het wordt met de dag groter... 3 weken geleden heb ik te horen gekregen dat mam hooguit nog 2 maand te leven heeft...
ze weet zelf van niets en hoopt op verbetering om weer goed te kunnen lopen (de benen zijn zo opgezet en stijf).
mam denkt binnenkort weer de auto te pakken en boodschappen te doen, ze hoest vreselijk en heeft ademtekort, dan vraagt ze me om een hoestdrankje.
Ik doe zo "normaal" mogelijk als ik bij haar ben maar ben bekaf als ik weer naar huis ga...
bij elk telefoonbelletje schrik ik me lam,terwijl ik weet dat het elk moment kan gebeuren...ik ben bang...
mam is nog steeds thuis en de dokter (die om de paar weken thuis komt) heeft gezegd dat opname niet nodig is
omdat het in huis nog steeds goed is en mam zelf ook niet naar de kliniek wil...zijn er meer mensen met deze ervaring?
Dat de zieke het zelf niet wist dat hij/zij ging sterven?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn moeder gaat sterven aan nierkanker

Berichtdoor liddy » Ma 31 Okt 2011 12:58

Wat een dilemma voor je.
Je zult zelf ook wel weten dat het niet weten haar hoop geeft, maar haar ook de kans ontneemt om datgene te doen wat ze nog graag zelf gewild had.
Ik heb dit zelf nog nooit aan de hand gehad.
Heb je het al met de huisarts besproken? Dat zou ik beslist doen.

versel
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 12 Okt 2011 15:54

Re: Mijn moeder gaat sterven aan nierkanker

Berichtdoor versel » Di 01 Nov 2011 19:26

Jazeker hebben de arts en ik het er veel over gehad,inderdaad ook omdat ik zelf nog zoveel vragen heb over aantal dingen.
Maar ook de arts zegt niets,ook omdat ze zelf nog zo ontzettend veel bezig is om te proberen "beter" te worden...ik weet niet wat het beste is...

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn moeder gaat sterven aan nierkanker

Berichtdoor liddy » Di 01 Nov 2011 19:44

Het is de vraag of jouw moeder niet weet wat er aan de hand is. Zij voelt ook wat er in haar lichaam omgaat.
Misschien is de manier waarop jouw moeder reageert, haar manier van ermee om gaan.
Dat 'recht' heeft ze. Stel je neutraal op. Ga niet tegen haar in en bevestig haar ook niet.
Probeer je erbij neer te leggen hoe zij er mee omgaat.
Want er tegen vechten in jezelf, helpt niet, het kost je alleen enorm veel kruim.
Er zal een moment komen waarop ze het zal moet inzien dat ze niet meer kan genezen.
Zij bepaalt wanneer dat moment er is. Jij kunt niet anders dan dit te accepteren, al zal dat niet meevallen

versel
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 12 Okt 2011 15:54

Re: Mijn moeder gaat sterven aan nierkanker

Berichtdoor versel » Za 05 Nov 2011 15:01

Dank je wel voor je bericht,
Ik ben inderdaad heel "neutraal" tegen mama,elke keer als ze zegt dat ze binnenkort weer gaat rijden met de auto zeg ik jazeker,
elke keer als ze zegt volgend jaar April ga ik weer naar Nederland (we wonen in Spanje) zeg ik, ja natuurlijk,tegen haar ingaan doe ik absoluut niet,
het is meer, ik stuur haar aan om alles zoveel mogelijk "alleen" te doen. het opstaan vanaf waar dan ook -bed-wc-bank-stoel moet nu altijd met hulp,
haar partner gaat voor haar staan en strekt haar omhoog, ik niet, ik neem haar zachtjes onder haar arm en zeg 1-2 huppakee..
en dan krijgen we het ook voor elkaar.
Vannacht kreeg ze bijna geen adem meer en heeft haar partner geroepen (die slaapt al jaren in de woonkamer omdat hij snurkt)
en die heeft haar op de stoel gezet tot het iets beter ging, daarna weer in bed, ze kan alleen nog maar op haar rechterzij liggen
want op de rug of op haar andere zij krijgt ze geen adem, de buik wordt ook steeds dikker en haar rechterborst is veel groter dan de linker.
Mijn tante en nicht zijn een paar daagjes geweest en dat vond ze heel fijn alleen vroeg ze zich niets af waarom hun zijn geweest.
(mijn tante houdt er niet van om zonder man te komen en het was dan ook al 23 jaar geleden dat ze hier is geweest.
Normaal is mijn moeder zo fris en best wel achterdochtig met zulke zaken maar ze zocht er niets achter.
En daar word ik zo geestelijk moe van, het is niet meer mijn mam van altijd.. mam vecht niet meer en komt niet meer uit de hoek zoals ze dat vaak deed
(ze gaf graag steken onder water) Ik kan niet uithuilen bij mam zoals anders als er eens iets was, want dit keer gaat het om haar terwijl zij het niet weet.
En ik vraag me elke dag af, tot hoever moet dit komen eer ze naar een verpleegtehuis moet (ze wil zelf absoluut niet !ik natuurlijk ook niet maar ik ben zo bang dat ze weer gaat vallen en iets breekt (afgelopen week was ze uit bed gevallen en 4 uur later kwam partner kijken)...
deze dingen maken me zo verwart want ik weet niet wat ons te wachten staat....

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn moeder gaat sterven aan nierkanker

Berichtdoor liddy » Za 05 Nov 2011 23:50

Probeer niet op dingen vooruit te lopen.
Leef bij de dag, want dan heb je al genoeg te doen.
Natuurlijk zoekt je moeder niets achter het bezoek van je tante, immers dan moet ze toegeven dat ze ernstig ziek is.
Het is de kunst om nu niet te blijven hangen in wat niet lukt, maar blij te zijn over wat wel lukt.
Klinkt zo eenvoudig en dat is het niet. Echter door meer op het positieve te richten, kun je het langer volhouden.
Hoe zou jij zijn als je wist dat je einde steeds dichterbij komt? Als je te moe bent om nog te vechten?
Je moeder is zich geestelijk al aan het voorbereiden en dat maakt dat ze anders is.
Heb je aan haar partner gevraagd waarom hij haar zo helpt en heb je hem uitgelegd waarom je haar zoveel mogelijk zelf laat doen?
Als je daarover kunt praten, krijg je meer begrip voor elkaar en heb je meer het idee dat jullie samenwerken.
Dan sta je er niet zo alleen voor. Probeer de dingen te zien die wel goed gaan. Dat helpt.

versel
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 12 Okt 2011 15:54

Re: Mijn moeder gaat sterven aan nierkanker

Berichtdoor versel » Za 12 Nov 2011 19:35

Mijn moeder is Maandag 7 November gestorven,toch nog heel erg onverwacht...

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn moeder gaat sterven aan nierkanker

Berichtdoor liddy » Za 12 Nov 2011 22:40

Gecondoleerd met het verlies van je moeder.
Is ze thuis kunnen blijven?
Hopelijk is ze rustig overgegaan.
En wat nu ... Zoals zovelen komt er een rare periode aan.
Je was in alles zo gericht op je moeder en nu is ze er niet meer.
De wereld draait maar door en voor jou staat de wereld stil.
Gun jezelf tijd, veel tijd.
Ik mag zo hopen dat je ook mooie herinneringen hebt aan de laatste weken.

riaw
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: Zo 12 Sep 2010 19:48

Re: Mijn moeder gaat sterven aan nierkanker

Berichtdoor riaw » Zo 13 Nov 2011 08:28

Gecondoleerd met het verlies van je moeder wat is dat nog vreselijk snel gegaan.
Ik hoop voor jou dat je dit een plaatsje kunt gaan geven,en je verlies goed kunt verwerken.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn moeder gaat sterven aan nierkanker

Berichtdoor liddy » Zo 13 Nov 2011 14:02

Er brandt hier een kaarsje voor je moeder.
(Gisterenavond was het te laat om het nog aan te steken.)

versel
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 12 Okt 2011 15:54

Re: Mijn moeder gaat sterven aan nierkanker

Berichtdoor versel » Ma 14 Nov 2011 19:58

Ik was bij mama toen het gebeurde.
Overdag belde haar partner mij nog om te zeggen dat ze 38º koorts had en toen kwam mama ook nog even aan de lijn en zei "Ina,dit gaat niet goed zo"
Ik heb de dokter gebeld en aangezien die de volgende dag zoiezo zouden komen zei hij,een paracetamol en ik moest zelf vanmiddag zien hoe het echt was.
Ik ben die middag natuurlijk gegaan zoals elke dag en mama zat net op het toilet,ze zat met haar rug tegen de achterkant aan met een heel moe gezicht,ik zei nog,goh mam,vandaag weer pet hé?Ja knikte ze.Haar partner heeft haar van de wc geholpen terwijl ik een stoomapparaatje aanzette voor wat vocht....altijd als ze bijna bij haar stoel was gaf ze mij een arm om te gaan zitten...dit keer merkte ik dat ze wel erg drukte....eenmaal in haar stoel hoorde ik haar roggelen....ze hoeste af en toe maar het kwam niet los...ik heb het balkondeur opengezet en een beetje gewappert met een tijdschrift...ik had de nooddienst al gebeld en die zouden komen...daarna moest ik naar de hoofddeur van het apartamentencomplex omdat die een code heeft ....haar partner riep mij om te zeggen dat mama nu in de stoel hing...ik ben gauw naar mama toegegaan en hoorde nog één maal een roggel....toen merkte ik dat het over was...ik heb nogmaals gebeld en er werd gevraagt of mama nog niet goed kon ademen...mijn reactie??? NEE!!!ZE ADEMD NU HELEMAAL NIET MEER!!!!!!!na 20 minuten kwam de nooddienst maar het was natuurlijk te laat.Ik weet dat mam een heleboel gespaard is gebleven...als ze eerder waren gekomen hadden ze rare dingen met haar gedaan en nu was mama´s gezicht gelijk zo vredig....Ik heb mama´s as al thuis en breng haar zo gauw als ik kan naar Nederland waar we haar willen uitstrooien bij mijn opa..na een beetje van mama´s as in een engelvanger(bedeltje) te doen voor mijn dochters,haar partner en mij.
Ik weet niet wat ik ben..waar ik sta...ik zie alleen maar papieren (die ik gelijk geregeld heb) kleding..spullen...waar ik ben merk ik nog wel en ik ben er erg bang voor...huilen doe ik wel,maar ik weet dat dit nog niets is....ik ben bang dat ik één deze dagen mama eens wil bellen.....

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn moeder gaat sterven aan nierkanker

Berichtdoor liddy » Ma 14 Nov 2011 21:26

Wat zal het je wel een fijn gevoel geven dat je moeder vrij rustig thuis is ingeslapen omgegeven door haar dierbaren.
Hopelijk geeft het je troost dat je moeder er vrede mee had en dat uitstraalde.

Het is heel simpel. Wat je wilt doen en wat je kunt doen lopen ver uiteen.
Dingen waar je vroeger je hand niet voor omdraaide, lukken ineens niet meer.
Neem de tijd om tot jezelf te komen. Het is als een film die maar steeds blijft afdraaien.
Forceer jezelf niet, doe niet meer dan je aankunt.
Je blijft welkom hier.


Terug naar “Rouwverwerking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten