mogelijke kanker

Dit forum is voor jongeren die kanker meemaken in hun directe omgeving
(vader, moeder, broer, zus, vriend(in), goede collega, klasgenoot, enz.)
en daar graag met hun lotgenoten over willen praten.
motorbloempje
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018 20:51

mogelijke kanker

Berichtdoor motorbloempje » Zo 17 Jun 2018 21:15

Hallo allemaal ik ben zelf 18 jaar. Ik schrijf mijn (opa's) verhaal hier omdat ik verder met niemand er echt over kan praten en merk dat ik mijn verhaal kwijt moet..omdat het me opvreet. Ik denk er de hele dag bewust en onbewust aan en slaap slecht.

Het is nu zo dat enige tijd geleden bij mijn opa poliepen zijn ontdekt, Nu krijgen we binnenkort (elke moment) uitslag van wat opa precies heeft.
Ik krijg alleen kleine beetjes informatie mee, en krijg geen duidelijk antwoord op mijn vragen vandaar dat ik het hier stel, aangezien ik enorm bang ben dat opa kanker heeft in een niet gevorderd stadium maar dat men mij in het donker houdt.

de 1e keer bij de coloscopie zijn er poliepen ontdekt, er was toen nog geen reden om ons zorgen te maken(volgens de arts), aangezien deze goedaardig zouden zijn, maar toch verwijders moeten worden omdat ze slecht kunnen worden.
Hierna is er een afpsraak gemaakt voor een nieuwe colosopie om de poliepen daadwerkelijk te verwijderen. Dit is gedaan, alleen konder ze niet verwijderd worden, omdat ze enorm gegroeid zijn en wortels hadden. Dus is er toen wel een kweekje genomen. Hiervan heb ik alleen te horen gekregen dat de uitslag goed was.
Nu zijn inmiddels de poliepen verwijderd samen met een deel van de darm. Een tante vertelde mij (per ongeluk) dat er nu gewacht moet worden op de uitslag of er iets in de lymfklieren zit.

Nu haal ik uit wat ik hoor over het kweekje van de 2e coloscopie dat er geen sprake is van 'kanker' (slechte) maar een goede vorm. Maar een goedaardige poliep kan zich niet uitbreiden naar de lymfklieren of wel?
Want dat wordt nu dus onderzocht als ik het goed begrijp van mijn tante, en dat betekend dat er kanker is. Terwijl mijn opa vertelde dat er nu simpelweg gekeken wordt naar wat hij exact heeft, maar men zich geen zorgen moet maken en er niks ernstigs aan de hand is.

Nu weet ik niet wat te denken en snap ik het ook niet meer. Hierdoor voel ik mij het ene moment enorm slecht en het andere juist redelijk. In mijn omgeving krijg ik geen verdere duidelijkheid/concreet antwoord op mijn vragen. En ik voel me behandeld als een klein kind. Terwijl ik wel jong ben, maar ook niet de kans krijg te tonen dat ik ermee kan omgaan. En hierdoor zoek ik continu antwoorden, die ik niet krijg. Dus mischien dat iemand mij hier verder kan helpen..

Een vraag is dus kan een goedaardige poliep zich hebben uitgebreid naar de lymfklieren en dan nog steeds goedaardig zijn, of is het dan gelijk slecht en dus echt kanker?

Gebruikersavatar
tomvdwal
Administrator
Berichten: 62
Lid geworden op: Di 15 Jan 2002 22:27
Locatie: Medemblik
Contact:

Re: mogelijke kanker

Berichtdoor tomvdwal » Ma 09 Jul 2018 15:50

Beste motorbloempje

Als je 18 bent heb je wel recht op antwoorden. Zoals je al aangaf is onzekerheid erger.
Hopelijk heb je al wat meer duidelijkheid gehad.

Wellicht dat je aan je opa kan vragen om je als volwassene te beschouwen en dat je liever hebt dat jij eerlijk is over elke uitslag ( goed of slecht)Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent. en daar kan je ook wat mee!

En ja, er zijn goede en kwaardaardige poliepen, maar je opa zal het nu vast wel weten hoe het er voor staat. dus daar zal ik niet teveel op ingaan.

Goed dat je op zoek gaat naar antwoorden, daar heb je ook lef voor nodig :-)
waarschijnlijk is je opa belangrijk voor je. Nog een reden om antwoorden te krijgen.

Sterkte en gebruik je kracht


Terug naar “Mijn vader, moeder, broer, zus of vriend heeft kanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten