Mijn vader heeft uitzaaiingen in de hersenen na longkanker

Dit forum is voor jongeren die kanker meemaken in hun directe omgeving
(vader, moeder, broer, zus, vriend(in), goede collega, klasgenoot, enz.)
en daar graag met hun lotgenoten over willen praten.
Bianca0903
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014 00:14

Mijn vader heeft uitzaaiingen in de hersenen na longkanker

Berichtdoor Bianca0903 » Wo 26 Feb 2014 00:46

Hallo,
Nooit gedacht dat ik hier iets zou moeten schrijven, maar ik kwam dit forum tegen en wil mijn verhaal van mij afschrijven.
In juni 2013 kreeg mijn vader te horen dat hij longkanker heeft. Hier is hij toen voor behandeld met chemo en bestraling. We kregen hierna positieve berichten, de behandeling was aangeslagen en het leek erop dat er alleen nog een stukje littekenweefsel zat. In November werd er ter controle nogmaals een scan gemaakt en ook hierop was te zien dat de tumor bij de longen weg was. Hier waren we natuurlijk erg blij mee. Mijn vader, moeder en ik kregen weer wat meer vertrouwen. Tot gisteren. Vorige week moest mijn vader ter controle voor een ct. scan van de longen en gisteren hadden wij een afspraak voor de uitslag. De laatste weken kreeg mijn vader meer klachten, hij werd stiller, wat somber en trager in zijn doen en laten. Geestelijk ging het ook wat minder, hij begon zich steeds meer te beseffen wat er de afgelopen periode was gebeurd. We dachten dat zijn klachten hieruit voort kwamen. Maar op een gegeven moment werd zijn motoriek ook minder, het lukte bijvoorbeeld niet goed meer om zijn overhemd dicht te knopen, een broodje smeren kostte heel veel concentratie, etc. Deze klachten besproken met de longarts en die regelde gelijk een ct. scan van het hoofd. We kregen hierna gelijk de uitslag en het was helemaal mis. Er zitten 6 uitzaaiingen verspreid in zijn hoofd. Dit was echt een klap in het gezicht. De wereld staat meteen op zijn kop. De ct scan van de longen zag er trouwens prima uit.
Mijn vader moet nu as maandag voor de 1e van de 5 bestralingen om het leven te rekken en is gestart met dexamethason. Ze hebben het over een levensverwachting van 6 tot 9 maanden. Het is zo onwerkelijk!! Hoe moet je hier mee omgaan? Er wordt dan gezegd u moet er het mooiste van maken. Maar hoe kan je hier iets moois van maken? Ik heb straks geen vader meer... En hoeveel tijd is er nog? Moeten we nu alles plannen wat we nog willen doen? Hoe zal het verloop zijn? Kan hij straks nog thuis blijven. Zoveel vragen gaan er op dit moment door mijn hoofd. Ik weet het gewoon niet...

Gr. Bianca

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn vader heeft uitzaaiingen in de hersenen na longkank

Berichtdoor liddy » Wo 26 Feb 2014 23:04

Wat zal jullie leven op zijn kop staan.
Helaas kan niemand vertellen hoeveel tijd je vader nog gegund is in welke conditie.
Hoe nu verder?
Eerst ben je compleet overdonderd door het slechte bericht.
Want het is gewoon niet te beseffen wat het allemaal inhoudt.
Kanker verloopt altijd anders dan je denkt.
Je leert om bij de dag te leven en niet te ver vooruit te denken.
Iets wat belangrijk en heel moeilijk is om een gesprek aan te gaan met je vader wat zijn wensen zijn voor als het straks zover is.
Wat heeft hij al geregeld en hoe zou hij het willen.
Nee, dit is niet gemakkelijk, echter hoe langer je ermee wacht, hoe moeilijker het wordt om erover te praten.
Het zal bij iedereen een opluchting zijn als dit gesprek achter de rug is.
Ga naar de huisarts en bepraat met hem/haar hoe het mogelijke verloop kan zijn.
Laat je het verschil tussen euthanasie en palliatieve sedatie uitleggen.
Uitzaaiingen in de hersenen betekent veranderingen in het gedrag van je vader.
Soms kan iemand heel onredelijk worden, een gedrag vertonen wat niet bij die persoon past.
Weet dat dit dan veroorzaakt wordt door de uitzaaiingen.
Ga nu naar dat ene museum, film, park, stad waar je vader al zolang naar toe wilde.
Maak een video zodat je zijn beeld en stem straks kunt terugzien.
Leef vandaag, probeer de achtbaan van gevoelens te accepteren.
En wees hier vooral welkom.
Hopelijk heeft het schrijven je goed gedaan.


Terug naar “Mijn vader, moeder, broer, zus of vriend heeft kanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten