Mijn vader heeft maagkanker

Dit forum is voor jongeren die kanker meemaken in hun directe omgeving
(vader, moeder, broer, zus, vriend(in), goede collega, klasgenoot, enz.)
en daar graag met hun lotgenoten over willen praten.
faith25
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 21 Jan 2014 16:09

Mijn vader heeft maagkanker

Berichtdoor faith25 » Di 21 Jan 2014 16:15

Hallo allemaal,

Nooit gedacht dat ik hier ooit een bericht zou schrijven maar helaas heeft het nu ook onze familie getroffen. Zojuist te horen gekregen dat mijn vader beginnende maagkanker heeft. Hij is vorig jaar met spoed geopereerd aan een gat in zijn maag door een maagzweer die er te lang heeft gezeten. Alles leek nu goed te gaan hij bleef op controle alleen in december was de maagzweer al een stuk minder alleen nog steeds niet helemaal weg. Ze hadden weefsel afgenomen maar daar kwam niets uit. De artsen zeiden toen dat ze zich zorgen maakten hierom omdat als het te lang blijft zitten het kanker kan worden. Nu heeft hij dus vorige week weer een maagonderzoek gehad en weer weefsel afgenomen en vandaag de uitslag dat het kanker is. Deze week nog krijgt hij scans om te kijken of er uitzaaingen zijn en volgende week horen we wat de prognose is en hoe nu verder.

Dat is even een flinke klap in het gezicht. Heb nog geen idee hoe ik hiermee om moet gaan het lijkt allemaal nog zo onwerkelijk. Je hoort het altijd bij iemand anders en nu komt het in een keer zo dichtbij.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn vader heeft maagkanker

Berichtdoor liddy » Vr 24 Jan 2014 22:52

Het is niet niks wat jullie overkomt.
De onzekerheid is heel moeilijk om mee om te gaan.
Ik hoop dat jullie inmiddels al iets meer weten en dat er mogelijkheden tot behandeling zijn.
Probeer niet op de zaken vooruit te lopen.
Weet dat zoiets je wereld op zijn kop zet.
Stel gerust je vragen hier, je bent welkom.

faith25
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 21 Jan 2014 16:09

Re: Mijn vader heeft maagkanker

Berichtdoor faith25 » Wo 19 Feb 2014 13:36

Helaas is de kanker uitgezaaid naar longen, lever en milt. Ze geven hem nog maar een paar maanden met chemo. We zijn er kapot van. Voelt zo onwerkelijk allemaal.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn vader heeft maagkanker

Berichtdoor liddy » Wo 19 Feb 2014 17:15

O, wat een verschrikkelijk bericht.
Zoiets is niet te begrijpen.
Nu wil ik je toch iets moeilijks vragen.
Ga nu met je vader een gesprek aan over zijn wensen voor straks.
Want hoe langer je dit gesprek uitstelt, hoe moeilijker het wordt om erover te praten.
Nu kan het nog onder de noemer 'het duurt nog wel heel lang voor het zover is...'
Wel of geen chemo is geen makkelijke keuze. Ieder moet voor zichzelf die afweging maken.
Mocht je vader kiezen om chemo te gaan doen, weet dan dat die chemo op ieder moment gestopt kan worden
als je vader de chemo te belastend vind of gewoon omdat hij de chemo niet meer wil.
Als je nog iets leuks wilt doen, doe het dan nu. Maak een video zodat je zijn beeld en zijn stem hebt.
Probeer de vraag waarom te vermijden, die is niet te beantwoorden.
Leef zoveel mogelijk bij de dag.

faith25
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 21 Jan 2014 16:09

Re: Mijn vader heeft maagkanker

Berichtdoor faith25 » Vr 21 Feb 2014 12:39

Ja er komt nu heel veel op ons af. Het gekke is dat de maagkanker niet is uitgezaaid in de organen maar in het vocht eromheen. Zo zit er vocht achter de longen, in de buik en rond de lever en milt. En de punctie heeft dus uitgewezen dat er in het vocht bij de longen kwaadaardige cellen zijn gevonden.
Op de scans waren geen uitzaaiingen te zien alleen dat vocht dus. Ik dacht altijd dat uitzaaiingen inhield dat er kleine stipjes of tumoren IN andere organen zijn. Had nooit gedacht dat vocht ook uitzaaiing kan betekenen.

Maandag heeft mijn vader een gesprek over chemo. Hij is nog niet zeker of hij dit wilt omdat hij nu helemaal geen klachten heeft en hij voelt zich goed, kan alles eten en heeft geen pijn. Hij is bang dat hij de maanden die hij nog heeft verpest door de bijwerkingen van de chemo. En wat als de chemo achteraf niets heeft uitgehaald dan heeft hij zijn "goede" tijd weggegooid. Het is echt een moeilijke keuze. Je kan van te voren niet weten of de chemo zal werken en hoeveel tijd je er mee kan winnen. Er zijn mensen die jaren stabiel blijven met uitzaaiingen maar dat wilt niet zeggen dat dit bij mijn vader ook zo gaat. Deze beslissing is bijna niet te doen. Zo moeilijk.

We proberen positief te zijn en vrolijk te doen maar hoe doe je dat als je zulk nieuws hebt gehad? Word het met de tijd makkelijker? Ik hoor mensen zeggen dat je moet genieten van e tijd samen maar hoe overwin je de rouw stemming die er nu heerst vanwege het slechte nieuws? Is het zo dat het met de dagen makkelijker wordt en er toch plek is voor genieten? Hoe gaat zoiets over het algemeen?

We hebben het al over de crematie gehad en zijn wensen. Ook euthanasie is besproken en financiële zaken (want helaas is dat ook iets wat je moet regelen ondanks je hoofd hier helemaal niet naar staat).

Ik hoop dat we maandag meer duidelijkheid krijgen omtrent de chemo alhoewel ik niet verwacht dat wij een duidelijk advies zullen krijgen. Ik vrees dat het uiteindelijk toch op ons aankomt wat we zullen beslissen.

faith25
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 21 Jan 2014 16:09

Re: Mijn vader heeft maagkanker

Berichtdoor faith25 » Vr 21 Feb 2014 16:01

Nou ik kan meteen mijn vorige bericht aanpassen. Het onmogelijk is zojuist gebeurd. Net gebeld door het AVL ziekenhuis. Ze hebben het vocht van zijn longen en lever op kweek gezet en er zijn nu geen kankercellen gevonden terwijl ze bij de eerste test er vanuit gingen dat het helemaal mis was en me vader al opgegeven hadden. Een wonder? Ze zei dat dit voor hun ook geheel onverwachts komt en dat we er nu vanuit kunnen gaan dat het vocht bij zijn longen lever en milt van een infectie komt. Hij krijgt nu eerst chemo en daarna een kijkoperatie om te kijken of er in het buikvlies/buikwand uitzaaiingen zijn. Maar zelfs als dit zo is ziet er het in ieder geval uit dat mijn vader meer tijd gegund is aangezien het dus niet bij de longen lever en milt zit. Wat een geweldig nieuws is dit. Maar wel veel om in een keer te beseffen. Eerst krijg je te horen dat het uitgezaaid is en ze niks meer kunnen doen. We waren al bezig met alles regelen omdat het een kwestie van maanden zou zijn en nu staat het er in een keer heel anders voor. Het gaat een beetje te vlug om het in het hoofd te begrijpen. Maargoed we laten het even bezinken en kunnen toch het weekend ingaan met een beter gevoel.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn vader heeft maagkanker

Berichtdoor liddy » Za 22 Feb 2014 17:09

Nou dat is een verrassing ten goede.
Zo zie je maar, kanker blijft onvoorspelbaar.
Dat je nu al de wensen van je vader weet, mooi meegenomen.
Eigenlijk zou je zoiets gewoon moeten bespreken terwijl er nog niets aan de hand is.
Echter dat doet niemand.
Ik mag zo hopen dat de maagkanker nu helemaal behandelbaar is.
Wat zal het een opluchting zijn, geniet ze van het weekend.


Terug naar “Mijn vader, moeder, broer, zus of vriend heeft kanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten