Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lotgnt

Dit forum is voor jongeren die kanker meemaken in hun directe omgeving
(vader, moeder, broer, zus, vriend(in), goede collega, klasgenoot, enz.)
en daar graag met hun lotgenoten over willen praten.
lmdehaan
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011 12:09

Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lotgnt

Berichtdoor lmdehaan » Za 19 Mar 2011 12:20

Hoi,

Ik ben mijn moeder nog niet verloren aan deze rottige ziekte, maar het zit er helaas wel aan te komen. Mama heeft 2 keer borstkanker gehad en dat is uitgezaaid naar haar hersenen.
Dat hebben we vorig jaar mei te horen gekregen. Een aantal maanden ging het nog redelijk goed, tot ze begin januari een rare aanval kreeg.
Het was niet echt een epileptische aanval, maar ze voelde zich heel erg naar. Sindsdien gaat het heel hard achteruit. Ze is blind geworden en sinds een maand heeft ze 24 uurszorg.
Ze komt haar bed niet meer uit, want dat kan ze niet meer. Ook zit ze sinds een maand aan de morfine.
Mijn ouders zijn sinds mijn 17e uit elkaar. Mama heeft wel een vriend, maar ze wonen niet bij elkaar. Er komt dus zoveel op mijn schouders te liggen (mijn zusje zit in het buitenland voor een half jaar). En dat is zwaar!

Alle mensen zijn zo lief, maar (en blij toe, anders zouden ze hetzelfde meemaken/meegemaakt hebben) ze weten niet hoe je je voelt. Ik ben 23 en ik ga mijn moeder verliezen.
Ik wil dat ze op mijn bruiloft is en dat ze oma wordt... Maar dat mag niet :(

Ik ben dus ook op zoek naar lotgenoten. Jongeren die hun moeder hebben verloren, of die in hetzelfde schuitje zitten als ik...

Liefs, Laura
Dag lieve mama.. Ik ben zo verschrikkelijk trots op je!!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor liddy » Za 26 Mar 2011 12:47

Kanker is heel hard, hij slaat overal toe.
Ik heb je bericht verplaatst (daar merk jij niets van) in de hoop dat er nu wel reacties komen.
Hoe gaat het nu met je?

xcoolxlordx
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: Do 30 Dec 2010 00:08

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor xcoolxlordx » Za 26 Mar 2011 15:46

Hey ik weet hoe het is. Ik snap wat je bedoelt dat je vrienden of andere mensen niet echt weten wat jij doorstaat. ik ben zelf 15 jaar oud meisje, en mijn vader heeft sinds 30 september acute leukemie, de behandelingen waren niet aangeslagen, dus we zijn nu bezig met de laatste hoop dat hij nog kan blijven leven. Hij is donerdag opgenomen in Amsterdam voor de zwaarste behandeling, dit is zijn enige kans nog.
Ik heb het er erg moeilijk mee, vooral ook met school.
Ik wens jullie erg veel sterkte toe!

Gr.

lmdehaan
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011 12:09

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor lmdehaan » Ma 28 Mar 2011 11:54

Hoi Liddy,
Bedankt voor het verplaatsen! Ik had dit nog niet eens gezien. Hier staan ook meer verhalen van jongeren waar ik ook wat aan heb :)
Met mij gaat het nu redelijk. Mama is erg verward op dit moment. Ze vergeet ook veel dingen en ze slaapt veel. Maar ze heeft geen pijn door de morfine die ze krijgt, en dat is erg fijn!

Hoi xcoolxlordx,
Jeetje zeg, wat heftig! Hoe gaat het nu met je vader? Is die behandeling een beetje te doen? Hoe lang moet hij in het ziekenhuis blijven? Ik wil jullie ook heel veel sterkte wensen! Weten ze op school wel wat er allemaal speelt? Heb je het er over met je decaan of je afdelingshoofd? Sterkte!
Dag lieve mama.. Ik ben zo verschrikkelijk trots op je!!

Jasmijn21
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Di 08 Mar 2011 21:12

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor Jasmijn21 » Vr 01 Apr 2011 22:11

Hoi imdehaan

jeemig wat vreselijk voor je zeg... Ik weet precies hoe het is.. ik ben 21 en mijn moeder is 2 maanden geleden overleden, ze had eerst ook 2 keer borstkanker gehad wat weer goed was gekomen.. maar toen ook ineens zat het overal en is ze binnen 5 weken overleden..
Ik begrijp dat je af en toe even je verhaal en gevoelens kwijt wiltl aan iemand die zich helemaal in kan leven....
Als je hier een keer behoefte aan hebt laat maar weten... groetjes

lmdehaan
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011 12:09

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor lmdehaan » Ma 04 Apr 2011 20:35

Hoi Jasmijn,

Wat verschrikkelijk, gecondoleerd met het verlies van je moeder! Binnen 5 weken, dat is dan echt wel heel erg snel gegaan... Heb je nog wel goed afscheid van haar kunnen nemen? En hoe gaat het nu met je? Het is nog maar zo kort geleden dat je moeder is overleden..

Ik vind het erg moeilijk op dit moment. Mama eet al zo lang niet, maar haar hart is zo sterk... Ze vraagt regelmatig of ik haar hoofd wil kriebelen, maar ik kan het niet meer... We hebben geen gesprekken meer, het gaat alleen maar over haar medicijnen, over haar slaapritme (dat heeft ze niet meer, ze houdt de verpleegster elke nacht wakker) en elke keer de vraag of ik haar wil kriebelen. Ik wil daar zijn, maar ik ben zo boos op de situatie dat ik me erger.
Op dit moment willen mijn vriend en ik ook zo graag een paar dagen samen weg, maar ik weet niet of ik dat wel kan... Ik zit erover te denken of we misschien de ene dag weg kunnen gaaan, en de volgende dag dan terug kunnen komen.. Dat ik toch naar mama kan gaan, maar dat we ook even weg zijn..
Pff, het is allemaal zo moeilijk!
Dag lieve mama.. Ik ben zo verschrikkelijk trots op je!!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor liddy » Ma 04 Apr 2011 22:14

Het is een heel goed idee om even weg te gaan.
Even afstand nemen en tijd nemen om tot jezelf te komen.
Waarom erger je aan jezelf? Waarom mag je niet boos zijn op de situatie zoals die er is?
Het zijn allemaal heel menselijke gevoelens. Het is heel normaal om boos te zijn, als je je moeder gaat verliezen.
Probeer als je bij je moeder bent om je enkel op haar te richten en niet op de situatie.
Je kunt het ook als een heel lief gebaar zijn als je haar hoofd kriebelt.
Haar hoofd kun je ook kriebelen door het haar te borstelen of te kammen en dan lichtjes de hoofdhuid te raken.
Jullie hebben geen gesprekken meer omdat je moeder het gevoel heeft dat alles al gezegd is.
Haar beleveniswereld gaat op dit moment niet verder dan haar medicijnen en haar slaapritme.
Het komt vaker voor dat mensen in deze fase niet willen slapen 's nachts omdat ze bang zijn dat ze dan niet meer wakker worden.
Wellicht kun jij haar wereld iets groter maken door er enkel te zijn, door te vertellen wat je gedaan hebt (wat voor boodschappen, huishouden, brief ontvangen etc.)
dat leidt haar wat af mits ze er voor open staat.
Zo niet, ook goed.
Ja, het is heel moeilijk, ieder keer is het weer een verrassing, weer een stukje inleveren, echter ze is er nog. Geniet daarvan.

lmdehaan
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011 12:09

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor lmdehaan » Di 05 Apr 2011 10:15

Dankjewel Liddy! Dat had ik even nodig... En inderdaad, ik denk dat ik het ook even nodig heb (en mijn vriend ook) om even weg te zijn. Ik ben elke dag bij mama en dat begint me voor nu even op te breken. En als ik er ben moet ik me inderdaad op haar proberen te richten en niet op de situatie...
Ze is er inderdaad nog. En daar moet ik nu van proberen te genieten, hoe lastig het ook is... Je blijft elke dag een soort van afscheid nemen, omdat je weet dat het zo afgelopen kan zijn. Maar het kan ook nog wel maanden duren.. Die onzekerheid is verschrikkelijk, hoe lang moet ze nog lijden.. Maar hoe lang moet haar omgeving ook nog "lijden", want ik merk dat we allemaal ontzettend moe aan het worden zijn.
Maar je hebt wel gelijk, ze is er nog. Nu kan ik haar nog kriebelen, en nu kan ik haar hand nog vasthouden..
Dag lieve mama.. Ik ben zo verschrikkelijk trots op je!!

lmdehaan
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011 12:09

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor lmdehaan » Vr 08 Apr 2011 23:27

Hoi!

Ik wil toch nog even zeggen dat je reactie mij heel goed gedaan heeft Liddy... Ik heb een midweek weg gepland met mijn vriend zodat we even uit de situatie zijn. Woensdag t/m vrijdag, in Nederland :) mocht er dan iets zijn, zijn we ook met 2 uurtjes weer thuis. ook merk ik dat ik het weer even wat beter aan kan als ik bij mama ben. Ik heb haar de laatste dagen veel meer gekriebeld, en ze zei zelfs nog "je wilt niet weten hoe blij je me hier mee maakt." nou, dat deed mij echt heel goed. Bedankt dus voor de woorden, soms zijn ze even nodig en geven ze weer even nieuwe energie!
Dag lieve mama.. Ik ben zo verschrikkelijk trots op je!!

lmdehaan
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011 12:09

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor lmdehaan » Di 12 Apr 2011 10:09

Ik wil hier toch weer even de ontwikkelingen vertellen. Mama heeft in de nacht van zaterdag op zondag weer een epileptische aanval gehad. Zondagochtend heeft zij besloten haar medicijnen niet meer te willen innemen. Ze spuugt alles uit. Zondag kwam het slokje water wat ze had genomen er ook net zo hard weer uit. Zondagmiddag kon ze het water gelukkig weer binnen houden. Gisteren is de huisarts geweest. Hij heeft besloten om het medicijn tegen de epileptische aanvallen in een zetpil te geven, zodat ze dat in ieder geval nog wel binnen krijgt. Vandaag krijgt ze naaldje ingebracht met een pompje eraan waar de hele nacht en dag een lichte dosis slaapmiddel door gegeven wordt, zodat ze hopelijk 's nachts ook slaapt. Best spannend, want ze zal hier zeker meer suf van zijn.
Dag lieve mama.. Ik ben zo verschrikkelijk trots op je!!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor liddy » Di 12 Apr 2011 19:21

Het kan dat je moeder er wat suf van wordt, maar het hoeft niet.
Wie weet krijgt ze door dit medicijn net dat beetje rust wat ze nodig heeft om de situatie beter aan te komen.
Waardoor ze dan 's nachts ook durft te slapen.
Ik hoop het zo voor jullie

lmdehaan
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011 12:09

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor lmdehaan » Do 14 Apr 2011 10:20

Ze hebben het anders gedaan.. Door het pompje krijgt ze nu de dexamethason, en 's avonds krijgt ze een slaapmiddel in haar wang (spuiten ze op het wangslijmvlies). Maar dat vond ze zo vies dat ze dat al niet naar binnen kreeg. Ook het water spuugt ze steeds vaker uit.

De verpleegster vroeg gisteren aan me of ik wel door heb dat het niet meer goed komt. Ja, dat heb ik zeker... Daarna vroeg ze of ik wel doorheb dat het wel eens heel snel afgelopen kan zijn. Tsja, ook dat heb ik wel door ja... Ik loop niet voor niets al een week met hoofdpijn en zere schouders rond. Raar is dat, ik had het er gisteren met mijn vriend over, en ook hij heeft sinds deze week zo'n soort "onderbuikgevoel". Nou goed, we gaan het merken...
Dag lieve mama.. Ik ben zo verschrikkelijk trots op je!!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor liddy » Do 14 Apr 2011 11:32

Als je "onderbuikgevoel" dat zegt, dan is de kans heel groot dat het vlug zal gaan.
Mooi toch van het lichaam om je op zo'n manier alvast voor te bereiden.
Vraagt je moeder zelf naar iets te drinken, of bieden jullie haar dat aan?
Je kunt je afvragen of aanbieden van drinken nog wel haar wens is.
Zorg dan wel voor haar lippen door ze regelmatig in te smeren.
Nee, ze zal geen dorst hebben, in het zicht van het einde verdwijnt die behoefte.
Zodra ze geen drinken meer krijgt, ook niet via een infuus, dan heeft ze nog hooguit 10-14 dagen te gaan.
Dagen, waarin aanraken en praten tegen steeds belangrijker gaan worden.

lmdehaan
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011 12:09

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor lmdehaan » Do 14 Apr 2011 12:13

Het is inderdaad mooi dat je lichaam je voorbereidt op dit soort dingen!

Mama vraagt zelf nog naar water, maar vooral omdat ze een droge mond heeft. Sinds een dag of 2 spoelt ze eerst haar mond voordat ze het doorslikt. We hebben al gezegd dat ze het na het spoelen ook wel weer uit mag spugen, maar toch is ze er zelf nog niet klaar voor om te gaan. Ze blijft dus nog drinken. Ze is nog steeds aan het strijden. Soms vind ik dat jammer. Ik wil zo graag voor haar dat ze rust vindt. Ook de rust om te gaan. Volgens de verpleegsters heeft ze niet door dat het zo slecht gaat en dat het einde ook echt nabij is..
Dag lieve mama.. Ik ben zo verschrikkelijk trots op je!!

lmdehaan
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011 12:09

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor lmdehaan » Ma 18 Apr 2011 16:39

Mama gaat hard achteruit.. Vandaag is ze zo ver heen dat we geen gesprek meer met haar kunnen voeren. We hebben net de huisarts gebeld en die komt zo langs. Mama heeft van het weekend 2 keer gezegd dat ze niet meer wilde.. Maar tussendoor zei ze ook nog een keer dat ze nog zoveel had om voor te leven... De vraag is nu of we haar een pompje met dormicum moeten gaan geven, zodat ze rustig inslaapt.. Erg moeilijke beslissing... Een beslissing die ik ook niet ga nemen.

De huisarts komt dus zo en ik ben benieuwd wat hij gaat zeggen...
Dag lieve mama.. Ik ben zo verschrikkelijk trots op je!!

doortje
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 02 Apr 2011 16:13

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor doortje » Ma 18 Apr 2011 18:05

wat moeilijk
heel veel sterkte

xcoolxlordx
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: Do 30 Dec 2010 00:08

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor xcoolxlordx » Ma 18 Apr 2011 18:23

Echt heel veel sterkte toegewenst!
Ik denk aan je!

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor stoffeltje » Ma 18 Apr 2011 22:24

heel veel sterkte toegewenst met de beslissing en de periodes daarna.
het is ook een zware beslissing voor je moeder om alles los te laten.
gun het haar als ze wil rusten.
sterkte.stoffeltje

lmdehaan
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011 12:09

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor lmdehaan » Di 19 Apr 2011 21:17

Vandaag is onze eigen huisarts geweest. Hij heeft ons gezegd dat hij verbaasd zou zijn als ze vrijdag nog haalt... We gaan zo de toevoer van de dexamethason stoppen... Dan krijgt ze steeds meer druk in haar hoofd en dan zal ze hopelijk rustig wegvallen...

Spannend en eng. Maar aan de andere kant fijn als ze haar rust gevonden heeft, want ze is zo verschrikkelijk ziek.. Ik wil niet weten hoe moeilijk het gaat worden, want nu horen we haar nog hoesten en bewegen.. Dus is ze er toch nog, ook al zijn er geen gesprekken meer. We kunnen haar nog aanraken. Ik blijf nu ook bij mama slapen, dan ben ik er in ieder geval als er wat gebeurt.

Sorry voor het misschien wat warrige bericht, maar ik typ ook maar wat er in me opkomt..
Dag lieve mama.. Ik ben zo verschrikkelijk trots op je!!

jada
Lid
Berichten: 172
Lid geworden op: Zo 27 Mar 2011 16:20

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor jada » Di 19 Apr 2011 21:21

Beste imdehaan, wat vreselijk zeg. Wat een verschrikkelijke ziekte is het toch. Ik wens je heel veel sterkte. :cry:

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor liddy » Di 19 Apr 2011 23:30

Wat een moedige beslissing. Je moeder zal er blij mee zijn, want zo krijgt ze een rustige overgang.
Voor het geval de huisarts het niet verteld heeft, het kan zijn dat als je moeder overgaat er op dat moment er 'kortsluiting' in de hersenen optreedt.
Als dat gebeurt is je moeder al weg, echt voor jullie ziet het er heftig uit, net alsof ze een epileptische aanval krijgt.
Je moeder merkt hier echt niets meer van. Maar jullie staan heel raar te kijken, want je verwacht het niet en zouden er van kunnen schrikken indien je het niet weet.
Het hoeft niet te gebeuren, echter het kan wel zo zijn.
Blijf het contact zoeken met je moeder, blijf haar aanraken, blijf tegen haar praten, ze zal er blij mee zijn, want het breekt haar dag.
Ik hoop voor jou dat deze dagen hele waardevolle dagen worden.

lmdehaan
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011 12:09

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor lmdehaan » Di 19 Apr 2011 23:58

Bedankt Liddy! Dat heeft de huisarts inderdaad niet verteld.. Het is goed om te weten!
We blijven tegen mama kletsen en proberen nog grapjes te maken. Vanavond hebben we hier lekkere hapjes op tafel gezet, iets waar mama altijd ontzettend van kon genieten.
Jada, ook bedankt :)
Dag lieve mama.. Ik ben zo verschrikkelijk trots op je!!

sonjas
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: Di 01 Feb 2011 19:14

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor sonjas » Wo 20 Apr 2011 10:12

Ik wil je heel veel sterkte wensen! Aan de ene kant is het vreselijk, maar je wilt dat het lijden stopt.
Nogmaals sterkte!!

Gr Sonjas

xcoolxlordx
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: Do 30 Dec 2010 00:08

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor xcoolxlordx » Wo 20 Apr 2011 17:03

Ik wil je nogmaals echt heel veel sterkte toe wensen! Maar aan de ene kant is het natuurlijk beter zodat ze geen pijn meer lijdt.
Gr!

lmdehaan
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011 12:09

Re: Mama gaat overlijden aan uitgezaaide borstkanker,zoek lo

Berichtdoor lmdehaan » Zo 24 Apr 2011 07:35

Mijn lieve lieve mama is gisteravond om kwart over 7 een mooie engel geworden. Ze heeft tot het einde toe gestreden, maar ze is wel heel rustig heen gegaan. Ik ben trots op haar!!!
Dag lieve mama.. Ik ben zo verschrikkelijk trots op je!!


Terug naar “Mijn vader, moeder, broer, zus of vriend heeft kanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten