moeder met leverkanker

Dit forum is voor jongeren die kanker meemaken in hun directe omgeving
(vader, moeder, broer, zus, vriend(in), goede collega, klasgenoot, enz.)
en daar graag met hun lotgenoten over willen praten.
poezj87
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Za 02 Jan 2010 23:28

moeder met leverkanker

Berichtdoor poezj87 » Za 02 Jan 2010 23:43

hey allemaal,
ik ben nieuw hier en wilde graag mijn verhaal kwijt. opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom.

Het begon allemaal toen ik 4 was (ben nu 22). Mijn moeder kreeg borstkanker. Hiervan is zij meerdere malen genezen.
Ja je leest het goed, ze heeft in ongeveer 10 jaar tijd 4 keer borstkanker gehad. Nu heeft zij sinds ruim 3 jaar leverkanker.
Hiervoor krijgt zij chemotherapie. Het ging tot een half jaar geleden (naar omstandigheden) goed, ze werkte nog een aantal uur in de week en was nog redelijk actief. Nu is dit sinds een aantal maanden sterk verminderd.
Ze is afgelopen maandag opgenomen in het ziekenhuis, omdat ze vocht in haar buik had. Er is toen 7 liter vocht uitgehaald. Hierna is zij op woensdag weer thuis gekomen. ze was erg zwak en kon niet meer de trap op en af voor toilletbezoek. Donderdag (notabene op haar verjaardag!) is een ziekenhuisbed gekomen, zodat ze niet meer op de bank hoeft te slapen.
Nu is het ondertussen zondag en ze is alleen maar verzwakt. Ze eet bijna niets meer (vandaag 1 druif) en drinkt wel veel. ze heeft haar lip stukgebeten en kan niet meer uit bed komen voor toiletbezoek. Zelf geeft ze aan dat ze naar het ziekenhuis wil, dus de huisartsenpost gebeld. Arts langsgekomen en ze wordt straks opgehaald door de ambulance (ze kan niet meer lopen naar toilet laat staan naar de auto.

Ik vind het ontzettend moeilijk mijn moeder zo te zien aftakelen. Ze was altijd zo'n sterke vrouw. Nooit ziek en nu moet ze geholpen worden met het douchen.
Vanavond mijn vriend gebeld, die heeft mijn gehuil aangehoord maar kon niets anders zeggen dan: ik kan er niets mee, het spijt me.
Daarna mijn beste vriendin gebeld, heeft ook mijn gehuil aangehoord en heeft mij weer rustig gekregen.

Het doet me zó veel pijn om mijn moeder te zien doodgaan. ben onbewust ook bezig met haar begrafenis (droom erover).
ben ontzettend bang mijn moeder kwijt te raken, al weet ik dat het binnen nu en niet al te lange tijd gaat gebeuren.

Hoe kan ik mij hier in hemelsnaam op voorbereiden???!!!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: moeder met leverkanker

Berichtdoor liddy » Zo 03 Jan 2010 00:49

Spijtig te horen dat het zo slecht met je moeder gaat.
Wat je het beste kunt doen, is bij de dag leven.
En wat heel moeilijk is, nu gaan praten met je moeder over haar wensen als het straks zover is.
Dit is geen gemakkelijk gesprek, echter het zal je moeder en jou zoveel rust geven als dit onderwerp is besproken.
Hoe langer je dit gesprek uitstelt, hoe moeilijker het wordt.
Fijn dat je moeder nog goed aangeeft wat ze wel en niet wil.
Zodra je moeder geel begint te worden, en dan bedoel ik echt geel, tot en met het oogwit,
dan weet je dat het einde nadert.
In de meeste gevallen zal je moeder geleidelijk in een coma raken en van daaruit overgaan.
Vraag aan de arts wat hij/zij ervan denkt.
In het ziekenhuis kunnen ze jullie ook helpen met hoe verder te gaan.
Wil je moeder straks naar huis, kan dat ook of heeft ze andere wensen, bijv. een hospice.
Probeer niet teveel over morgen na te denken. Dat heeft geen zin, morgen loopt alles weer anders.
Geniet van de goede momenten die er zijn.
Praat met je moeder over wat je haar nog wilt vertellen.
Lucht je hart, door te schrijven over wat je bezig houdt. Op papier voor jezelf, of hier.
Is het onmacht van je vriend dat hij er geen raad mee weet?
Gelukkig heeft je vriendin begrip voor je.
Weet vooral dat je hier welkom bent.
Sterkte.

lindathijmen
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Ma 04 Jan 2010 13:49

Re: moeder met leverkanker

Berichtdoor lindathijmen » Di 05 Jan 2010 22:42

Las net je verhaal en herken heel veel. Je moeder zou worden opgehaald met de ambulance, hoe is het nu?

Je angsten en paniekgevoel ken ik zo goed! Ik heb gisteren een oproep geplaatst omdat mijn moeder twee en een halve week geleden is gestorven aan de gevolgen van bosrtkanker. Ze heeft twee jaar gevochten en mijn moeder was ook nooit ziek ofzo en dan een mooie lieve sterke vrouw waar je zo veel van houdt zo te zien aftakelen is zo zwaar!!

Het doet echt lichamelijk pijn en je staat er mee op en je gaat ermee naar bed. Het laat je niet los.

Ik droomde er ook vaak over en probeerde me zelfs al voor te stellen hoe het zou zijn zonder mijn moeder maar dan raakte ik helemaal in paniek.
Je kunt je er niet op voorbereiden je zult zien dat het allemaal "vanzelf" gaat. Je zult merken dat je paniek overgaat in rust en kalmte wanneer het moment daar is (zo heb ik het ervaren)

Ze hebben het wel eens over een soort roes maar het lijkt net of je lichaam of geest zichzelf even afschermt voor de pijn. Nu na twee weken begint het besef door te dringen en dat valt niet mee. Ik ben daarom ook vanmiddag naar de huisarts geweest voor een verwijzing voor professionele hulp bij de rouwverwerking en om alles weer op een rijtje te krijgen want je zit 2 jaar in een soort film.

Ik raad je ook aan om daar eens over na te denken want het is geen schande om hulp te vragen en je moet toch je verhaal kwijt.

Je mag mij altijd mailen voor vragen of om je hart te luchten als je dat wil. Ik wens jou en je moeder + verdere familie heel veel sterkte.

poezj87
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Za 02 Jan 2010 23:28

Re: moeder met leverkanker

Berichtdoor poezj87 » Wo 06 Jan 2010 10:30

mijn moeder is afgelopen maandag om half 1 overleden...
onvoorstelbaar hoe snel het uiteindelijk is gegaan. van een vrouw die met longkanker nog fulltime werkt, naar een vrouw die niet normaal meer kan lopen en niet zonder hulp kan douchen..
ze is overleden in bijzijn van mijn vader, mijn broer en ik kwamen ongeveer een kwartier later aan in het ziekenhuis...
onvoorstelbaar, ze heeft maanden geleden alles voor de uitvaart al op papier gezet.. nu is ze overleden en heeft NOG de touwtjes in handen... prcies zoals mijn moeder altijd is geweest....

ik kan het nog steeds niet geloven.. vrijdag sluiten we de kist, zondag condoleance (wat kende mijn moeder ontzettend veel mensen) en maandag crematie..
gisteren alles voorbereid ervoor, kist uitzoeken was het meest confronterend, daar kon ik ook niet naar kijken...
vanmiddag gaan we nog even kijken hoe mama er bij ligt, maar ik heb in het ziekenhuis al gezien: dit is alleen een lichaam, niet mijn moeder...

ben ontzettend blij dat ik zondag avond nog langs ben gegaan, toen lag ze op bed, had net ontlast (gepoept) en ze zei toen ik binnen kwam met mijn vriend: stink ik he...
haha precies zoals ze het altijd zo kon zeggen... krijg elke keer een glimlach op mijn gezicht als ik er aan denk...
ook die avond heb ik nog tegen dr gezegd dat ik heel veel van haar hou.. en zij ook van mij..

ik zie het meest op tegen de condoleance, we verwachten ongeveer 4 à 500 man.. maar goed, zal wel goedkomen..

merk wel duidelijk dat het werkt/helpt om het van me af te schrijven......

martin1976
Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: Do 08 Okt 2009 07:25
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: moeder met leverkanker

Berichtdoor martin1976 » Do 07 Jan 2010 18:16

Dat is inderdaad erg snel gegaan zeg.
Gecondoleerd met dit zware verlies ik wil je dan ook ontzettend veel sterkte wensen.

Grt Martin
www.stinafo.nl Stichting Nationaal Fonds ´het gehandicapte kind´
Stinafo is een onafhankelijke organisatie die gehandicapte en chronisch zieke kinderen helpt grenzen te verleggen.

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: moeder met leverkanker

Berichtdoor stoffeltje » Do 07 Jan 2010 18:48

hallo poezj87,
nog van harte gecondoleerd met het verlies van je moeder !

wat fijn dat jullie nog tegen elkaar konden zeggen dat jullie van elkaar hielden en samen toch konden lachen.
hou die momenten vast.
met het uitzoeken van een kist is het erg moeilijk ,je word zo in de werkelijkheid geduwd.
dat je tegen de coldoleance op ziet is te begrijpen,
maar je zal zien dat je er een mooie gedachte aan overhoud door te zien hoe gelieft je moeder was.!
zoek tussen al deze mensen een plaatsje waar je even naartoe kunt lopen als het je teveel word.
en huilen is niet erg!
heel veel sterkte met de begrafenis.
stoffel..

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: moeder met leverkanker

Berichtdoor liddy » Do 07 Jan 2010 19:25

Gecondoleerd met het verlies van je moeder.
Veel sterkte morgen en de dagen erna.
Doe je rustig aan, want er zal een hoop op je afkomen.
Geef jezelf de tijd om te rouwen.
Sterkte.

poezj87
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Za 02 Jan 2010 23:28

Re: moeder met leverkanker

Berichtdoor poezj87 » Vr 08 Jan 2010 12:37

allemaal bedankt voor de reacties..
heb vannacht over mams gedroomd.. dat we de kist sloten en dat we gestommel erin hoorden, in mijn droom was ze helemaal niet dood...
heel vreemd... benieuwd wat dat betekent...

heb absoluut geen zin in vanavond en nog minder in zondag en maandag maar ja het is natuurlijk ook niet iets waar je naar uit hoort te kijken..

xx

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: moeder met leverkanker

Berichtdoor stoffeltje » Vr 08 Jan 2010 17:02

hallo poezj87,
neem er de tijd voor om te rouwen.
het dromen is een soort verwerking ,
je zit nog ook maar net in de rouwverwerking van het verlies van je moeder.
het verlies is nog zo vers.
in je gevoel is ze er nog ,en je bent bang en verdrietig.
dat mag allemaal!
het zijn nu ook 3 moeilijke dagen achtereen, maar het hoort bij het afscheid nemen .
veel sterkte,
stoffel


Terug naar “Mijn vader, moeder, broer, zus of vriend heeft kanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten