Ik wil duidelijkheid!

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
OnzekerheidEnAngst
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Za 10 Okt 2015 21:15

Ik wil duidelijkheid!

Berichtdoor OnzekerheidEnAngst » Za 10 Okt 2015 21:27

Mijn eerste berichtje hier, maar ik moet het even kwijt.

Ik heb al een flink aantal weken een harde bult in mijn buik. Drie weken geleden ben ik daarvoor naar de huisarts geweest.
Die wilde voor de zekerheid een echo laten maken, maar ging er van uit dat het littekenweefsel is van mijn keizersnede 3 jaar geleden.
Echo gehad, maar de radioloog kon geen uitsluitsel geven. Heeft letterlijk op de verwijzing geschreven dat het lastig te beoordelen is met een echo, maar dat het eerder kwaadaardig dan goedaardig lijkt.
Dus er werd een mri aangevraagd, maar daarvoor moest ik eerst voor een lichamelijk onderzoek naar Heelkunde. Die man heeft 20sec gevoeld aan de bult en zei toen "ik weet het niet". Pff dat hadden wij ook al wel kunnen zeggen. Dit was afgelopen donderdag. Vrijdagochtend om 8.30 de mri met contrastvloeistof gehad. Dinsdag wordt ik besproken in de tumorwerkgroep en donderdag krijg ik telefonisch de uitslag.
Ze hebben het in elk geval al niet meer over littekenweefsel, maar alleen nog over goed- of kwaadaardig (sarcoom?).
Ik voel de bult zitten van buitenaf, maar heb verder totaal geen klachten. Het lijkt allemaal zo onwerkelijk.
Ik oog rustig, maar merk dat ik vooral in bed begin te malen. Wat betekend dit? Hoe groot is de kans nog dat het wel goedaardig is en moet er dan iets gedaan worden? Wat voor invloed gaat dit hebben? Waarom moeten wij, gevoelsmatig, nog zó lang wachten voordat we íets weten.

Geen idee wat ik hier mee wil. Ik hoop misschien wel op ervaringen, goed of slecht.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Ik wil duidelijkheid!

Berichtdoor liddy » Zo 11 Okt 2015 01:23

Natuurlijk wil je duidelijkheid.
Echter je moet er rekening mee houden dat je donderdag te horen krijgt dat ze het nog niet weten.
En dat ze een biopt willen nemen, om dat door de patholoog te laten onderzoeken.
Zo'n onderzoek neemt ook weer een week.
Hoe graag ik het zou willen, niemand kan je nu vertellen wat je hebt.
Laat staan dat iemand kan vertellen, wat je te wachten staat aan bijv. behandeling.
Zoek afleiding, alles wat je maar kunt verzinnen om de tijd door te komen.
Natuurlijk hoop ik dat je donderdag wel een uitslag krijgt waar je iets mee kunt.
Mocht dat niet zo zijn, dan weet je in ieder geval dat dit een normale gang van zaken is.

HenkH
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: Do 29 Okt 2015 13:14

Re: Ik wil duidelijkheid!

Berichtdoor HenkH » Do 29 Okt 2015 13:42

Uiteraard wil je duidelijkheid en liefst gisteren. Ik herken dat helemaal.
Maar toch moet je de doktoren een klein beetje tijd geven om tot een juiste conclusie te komen.
Je hebt voorrang, dat zie ik wel aan het tijdschema.

In mijn geval duurde het bijna 2 jaar voordat ik geopereerd werd aan buikvlieskanker. Dus bij jou gaat het best snel.
Ik heb mijzelf emotioneel afgezet in de tijd van de onderzoeken en er niet veel over nagedacht.
Ik heb zeker niet zitten zoeken op Google wat het zou kunnen zijn. Dat heb ik wel na de operatie gedaan.
In 1e instantie werden de onderzoeken bij een streek ziekenhuis gedaan en dat ging wat chaotisch en hak op de tak.
Na 8 maanden was ik onderzoeksmoe en ben ik gestopt met de onderzoeken.
Een paar maanden uitgerust en op advies van de huisarts naar een ander ziekenhuis voor een 2nd opinion.
Ik heb toen zelf gekozen voor een UMC en dat was de beste beslissing die ik genomen heb in die tijd.
Uiteindelijk was ik daar toch terecht gekomen, aangezien de operatie die ik nodig had, slechts in een beperkt aantal ziekenhuizen gedaan wordt.
Een 2e beslissing die ik nam, was om het psychisch te verwerken. Na elk bezoek aan het ziekenhuis ging ik iets positiefs doen.
Een uitje als het mooi weer was, lekker eten (lunch of diner), dat soort dingen. Dat heeft geholpen om weer een half jaar aan
onderzoeken aan te kunnen en vol te houden. Natuurlijk was het niet gemakkelijk en soms duurde wachten lang.
Bijvoorbeeld de 3 weken wachttijd na een kijkoperatie met biopsie. Die tijd heeft de patholoog nodig om tot een juiste afweging te komen.
En ja, na de uitslag was ik aangeslagen en reageerde een beetje als een zombie.
Gelukkig voor mij was de chirug heel erg gedecideerd en stelde een operatie voor als enig juiste middel.
Ik heb instictief gelijk Ja gezegd en ook dat was de goede beslissing.
Ik heb dan het geluk gehad dat ik een buurman had, die ook kanker gehad heeft en in hetzelfde UMC is geopereerd.
Ik heb lang met hem zitten praten, alhoewel ik eerst een borrel nodig had om dat te kunnen.
Uiteindelijk begreep ik dat ik geen keus had en heb mij over gegeven aan de doktoren. Niets doen was geen optie.
En alle hulde aan het UMC, de oncoloog en de oncologisch chirurg die mij opereerde. Ze hebben echt kosten noch moeite bespaard.
Ze haalden er een Nationaal panel bij, waar de dag voor de operatie nog besproken werd welke chemo er gebruikt ging worden.
De 1e chirug haalde er een Belgische chirurg bij om hem te assisteren, gewoon omdat hij wist dat deze chirug erg goed in hechten is.
Dat bespaarde o.a. 2 uur op de operatieduur en na 4 maanden zag het litteken er uit alsof het al een jaar oud was.
En ik wil zeker niet al de anderen van het verplegend personeel te kort doen. Ze waren geweldig.
De moraal van dit verhaal: de medische wetenschap kan heel veel, blijf daarin geloven.


Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten