Hoofdhalskanker (keel,strot)

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
Boringx
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Vr 27 Jun 2014 00:10

Hoofdhalskanker (keel,strot)

Berichtdoor Boringx » Vr 27 Jun 2014 00:18

Beste iedereen,

Ik zal me even voorstellen: ben een meid van 20 jaar. Ik rook/drink niet.
Hieronder mijn klachten, mss. dat iemand me advies/tips kan geven of ervaringsverhalen?

Nou heb ik al sinds 6/7 weken een brokgevoel aan de rechterkant. Nu heb ik vaker een brokgevoel gehad (spanning/stress), dus dacht ik dat dit wel over zou gaan na een week of 2.
Na 2 weken kreeg ik ineens keelpijn erbij (ik dacht aan een keelontsteking), keel was wel wat rood en huig ontstoken (1 dag). naar HA geweest; niks raars gezien (bultjes e.d.) klieren gevoeld, maar beweegde mee zei ze. dus niks om me zorgen over te maken.
Deze ''keelontsteking'' bleef 2 weken aanhouden, daarna geen last meer van keelpijn. Brokgevoel bleef; werd zelfs erger, en als ik eet lijkt het alsof aan die kant het eten vast blijft steken, moet 2-3x slikken voordat het doorgeslikt is. Nu kwam er dit nog eens bij: OORPIJN! En erge ook, ik herkende de oorpijn van een abces die ik eerder had aan mijn keel, dus weer naar de HA. Weer niks gevonden, ze vond dat ik overdreef (hypochonderen) en dat ik miss een ontsteking had gehad en dat dat het resultaat ervan was.
Nou OK, weer 2 weken gewacht, inmiddels al 5 weken met brok in de keel alleen RECHTS (''keelontsteking was trouwens ook alleen rechts'') EN oorpijn (alleen RECHTS).
Nu ook sinds 6 weken een gevoelig blaartje op puntje van tong, maar verder niet echt last van. Nu ontdekte ik 1 week geleden een behoorlijke verdikking (klier?) onder mijn kaak bij de hals, rechterkant weer. Heb wel het gevoel dat die meebeweegt bij slikken.
Heb verder pijn uitstralend naar hals, oor (erg) en kaak soms onderkaak.

Nu heb ik over 1 week een onderzoek bij KNO, ik las symptomen van keelkanker, en alles heb ik :( veel slijm, moeite met slikken, brokgevoel, oorpijn. Alleen ik ben nog maar 20 en nooit gerookt/gedronken. (ben ook bang voor slokdarmkanker of speekselklier) Ik maak me zo'n zorgen. Ik hoor vaak verhalen dat kanker mis gediagnosteerd wordt. Als de KNO arts zegt dat het ''niks'' is, waar moet ik op aandringen? Punctie/bioptie/scan/bloedonderzoek? Ik weet het niet meer, kan iemand me AUB helpen

Boringx
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Vr 27 Jun 2014 00:10

Re: Hoofdhalskanker (keel,strot)

Berichtdoor Boringx » Vr 27 Jun 2014 00:35

Wil hier nog aan toevoegen dat ik naast die verharde klier aan de rechterkant onder mijn kaak, aan de hals, ook een kliertje boven mijn sleutelbeen heb gevonden :(

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Hoofdhalskanker (keel,strot)

Berichtdoor liddy » Vr 27 Jun 2014 15:05

Als ik zo je verhaal lees, dan moet ik niet aan kanker denken.
Er zijn zoveel andere mogelijkheden klierontsteking (Pfeiffer?), plaatselijke irritatie enz.
Stel je hebt iets gegeten wat je keel geïrriteerd heeft, dan geneest dat niet zo vlug, immers
je moet blijven eten. Let eens op wat je eet, is het niet te heet, te kruidig, te grote brokjes, te hard gebakken.
Een bloedonderzoek zou heel zinvol kunnen zijn.
Alle gevallen waarin kanker wel goed gediagnosteerd wordt, die hoor je niet.
Pechverhalen op internet, daar zijn er vele van. Mensen plaatsen geen bericht als het goed gaat.
Laat daarom niet bang maken door verhalen op internet.
Heb vertrouwen in je arts.

Boringx
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Vr 27 Jun 2014 00:10

Re: Hoofdhalskanker (keel,strot)

Berichtdoor Boringx » Za 28 Jun 2014 23:29

Dank voor je reactie. Heb al eens pfeiffer gehad en de klier in mijn hals is vrij groot.
Heb nu al 7 weken oorpijn telkens bij het slikken aan één kant. En heb last van gevoeligheid op mijn tong, ook een blaar. Vandaar dat ik me zo'n druk maak. Ik ben nogal een leek in deze dingen en ik haat ziekenhuizen. Ik weet niet zo goed wat ik moet vragen, omdat ik dus vaak hoor dat bij bv. Een punctie van een lufeklier er niks uit komt, alleen bij een biopt. Moet ik hierop aandringen of kan ik verder nog wat vragen? Ik zit nu namelijk sterk te denken aan keel/tong kanker, :( graag als iemad me kan helpen met wat ik aan de KNO arts kan vragen qua onderzoeken om zekerheid te krijgen. Liever teveel onderzoeken dan met dit rot gevoel rond blijven lopen.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Hoofdhalskanker (keel,strot)

Berichtdoor liddy » Zo 29 Jun 2014 22:15

De kans dat jij kanker hebt is zo uiterst miniem, terwijl de kans dat het iets onschuldigs zo enorm groot is.
Misschien is het een geïrriteerde gehoorgang of buis van Eustachias.
Dus het is goed dat je naar een K.N.O.-arts gaat.
Die zal vast in je oor, keel en neus kijken.
Eventueel bloedonderzoek doen.
Ga er nu eerst eens van uit dat het onschuldig is.

Boringx
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Vr 27 Jun 2014 00:10

Re: Hoofdhalskanker (keel,strot)

Berichtdoor Boringx » Ma 30 Jun 2014 20:03

Ben ik weer. Kom net terug van KNO arts. Heeft me bekeken en ook met slangetje door mijn keel. Ze kon helemaal niks zien? Ze dacht misschien dat het maagzuur was (omdat ik gastritis heb) maar toen ik haar vroeg of maagzuur ook oorpijn kan veroorzaken, zei ze nee. Maar heb nu dus een afspraak voor een slikfoto a.s. woensdag. Hoop dat ze daar mee wat kunnen zien, zo niet; is het dan verstandig een kijkonderzoek van slokdarm aan te vragen? Wil toch alles uitsluiten en ben een ontzettende hypochonder.
Zit nu dus sterk te denken aan slokdarmkanker (alhoewel de kans echt 0,000001 is) of strottenhoofdkanker (voornamelijk omdat het eten gewoon bijna niet meer zakt daar) of tongkanker (om het blaasje wat ik nu dus al 7 weken op mijn tong heb en door die erge oorpijn bij het slikken elke keer). Oren zijn onderzocht en geen ontsteking te vinden, vond ik nogal raar maar ze zei dat het wss vanuit de keel kwam. In de keel was er dus ook niks te zien. En beeld me die oorpijn echt niet in. Die grote klieren in mijn hals, sleutelbeen en oor zijn onderzocht vond ze niet ''raar''. Alhoewel die in mijn hals wel groot en hard was, vroeg me gelijk naar symptomen van lymfeklierkanker. Had ik allemaal niet. Maar kan wel natuurlijk (zonder symptomen) maar lijkt me vrij onwaarschijnlijk als mijn symptomen oorpijn en brok in de keel zijn.

Nu dus afwachten op de slikfoto, dan volgende week weer een afspraak met KNO. Als iemand nog tips/adviezen heeft wat betreft onderzoeken, laat het me aub weten!!!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Hoofdhalskanker (keel,strot)

Berichtdoor liddy » Ma 30 Jun 2014 23:55

Hypochonder zijn is een ziekte, waarvan de behandeling niet gemakkelijk is.
Heb je ooit aan gedacht om je te laten behandelen?
Het is zo'n nare ziekte, omdat je steeds maar bang voor van alles.
Je leven zou zoveel plezieriger zijn als je je hypochondrie kunt onderdrukken.


Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten