Afwijkende cellen PAP3

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
Simone_
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 02 Okt 2013 08:39

Afwijkende cellen PAP3

Berichtdoor Simone_ » Wo 02 Okt 2013 09:05

Ik ben sinds 2010 niet meer aan de pil omdat deze bij mij niet betrouwbaar heeft gewerkt wat resulteerde in een zwangerschap, na 3 maandag lag ik in het ziekenhuis met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap waarbij mijn rechter eileider is verwijderd. Ik heb het mirena spiraaltje daarna geprobeerd maar met te veel klachten heb ik deze in februari 2011 laten verwijderen. Daarna was mijn menstruatie rommelig maar dat is te verwachten, na 6 maanden was mijn menstruatie redelijk stabiel en werd ik altijd in de eerste 4 dAgen van de nieuwe maand ongesteld.

Nu sinds ongeveer 8 weken wordt ik te vaak ongesteld. Soms zat er een week tussen en soms een paar dagen. Daarom ging ik met dit rare bloedings patroon toch maar naar de huisarts. Zij verwees mij door naar een gynaecoloog. 2 weken geleden ging ik naar de gynaecoloog voor het onderzoek en hij besloot meteen een uitstrijkje te maken.

Ik mocht afgelopen maandag bellen voor de uitslag. Foute boel dacht ik toen ik het hoorde. 'Mevrouw u heeft afwijkende cellen pap3 en we willen dat u terug komt voor een biopsi'. Nu moet ik vanmiddag heen en ik weet ongeveer wat ze gaan doen maar ik wordt er gek van niet wetende wat er mis is. Als ik op internet kijk lees ik dat afwijkende cellen pap5 baarmoederhalskanker is en gaan bij mij alle alarm bellen af.
Aan mijn vrienden wil ik het nog niet vertellen omdat ik niet weet wat pap3 voor mij precies in houdt. Ik ben zo bang dat het foute boel is.. Ik heb in de afgelopen 3 maanden 2 tantes begraven ook allebei met kanker, mijn moeder en oma hebben allebei borstkanker gehad.. Deze vrouwen in mijn familie spoken sinds maandag in me hoofd rond.
Is er iemand die mij gerust kan stellen en kan vertellen dat pap3 eigenlijk niks is en dat t allemaal goed komt?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Afwijkende cellen PAP3

Berichtdoor liddy » Wo 02 Okt 2013 12:31

4. Uitslag: ernstige afwijking Deze uitslag wordt ook wel PAP 3a2, PAP 3b, PAP 4 en PAP 5 genoemd.
We hebben een ernstige afwijking gevonden. Van elke 100 vrouwen krijgt minder dan 1 vrouw deze uitslag.
Als u deze uitslag krijgt, verwijst de huisarts u door naar een gynaecoloog voor een vervolgonderzoek.
U schrikt misschien als u deze uitslag krijgt. Maar de kans dat u baarmoederhalskanker heeft, is nog steeds klein.
Van elke 30 vrouwen met deze uitslag heeft ongeveer 1 vrouw kanker. De andere vrouwen hebben een voorstadium daarvan.
Dit voorstadium wordt meestal behandeld om te voorkomen dat baarmoederhalskanker kan ontstaan.
Deze uitslag wordt ook wel PAP 3a2, PAP 3b, PAP 4 en PAP 5 genoemd.

1 op de 30 vrouwen met deze uitslag heeft kanker, en dat is dan als ze PAP 3a2, PAP 3b, PAP 4 en PAP 5 bij elkaar tellen.
Je krijgt eerst een biopt, dat is al met jou afgesproken. Afwijkende cellen betekent nog niet kankercellen.
Wel is bekend dat die afwijkende cellen zich in een later stadium kunnen ontwikkelen tot kankercellen.
Dan is de meest voor de hand liggende behandeling het verwijderden van de afwijkende cellen d.m.v. een conisatie of een lisexcisie.
Dit is dus een behandeling uit voorzorg en voor het merendeel van de vrouwen is de behandeling dan klaar.

Kortom, ik begrijp je angst, ik kan je geen zekerheid bieden, maar wel laten zien dat je kans dat jij geen kanker hebt enorm groot is.
Bij een biopt duurt het helaas vaak een week voordat je de uitslag hebt.
Ik hoop dat je afleiding kunt vinden, want 'n hoofd heeft vaak te neiging om maar te blijven malen.
Laat je nog iets weten?


Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten