Zaadbalkanker

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
Don123
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Wo 13 Jul 2011 18:16

Zaadbalkanker

Berichtdoor Don123 » Wo 13 Jul 2011 21:31

Het is allemaal 1,5 maand geleden begonnen. Ik krijg pijn Aan mijn rechter teelbal. 3 dagen en alles was ok. 4 weken later zag ik dat mijn rechter scrotum groot werd.
Afspraak bij de huisarts, deze zegt bijbal ontsteking en ik krijg antibiotica.

In het weekend voel ik weer wat pijn en ik ga naar de spoed. Ook daar vertelde de arts dat het om een bijna ontsteking ging.

Maar ik blijf de klachten houden. Onrust en pijn schoten in liesstreek. Mijn huisarts stuurt me naar de uroloog. De uroloog maakt een echo en verteld dat ik of een hydrocele of spermatocele heb.
Verder kon ie niet zien of ik een bijbalontsteking had.

Nu heb ik de pijn weer. Onderbuik en liesstreek.

Moet ik me zorgen maken om zaadbal kanker die niet gezien was op de echo misschien?

Heb morgen een afspraak bij een andere uroloog

Graag uw mening en ervaring

joopria
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Wo 13 Jul 2011 22:32

Re: Zaadbalkanker

Berichtdoor joopria » Wo 13 Jul 2011 22:39

Ik heb geen ervaring met zaadbalkanker maar wel met borstkanker en longkanker dus misschien met kanker wel enorm veel!
Ik heb altijd geleerd angst is een slechte raadgever, maar ik snap dat je gevoel anders zegt. Je kunt jezelf helemaal gek praten maar dat maakt je alleen maar
ongelukkig en het helpt voor nu niks. Is natuurlijk heel makkelijk gezegd maar hou hoop en leef daar nu in, dan nu in de angst!
Wens je veel sterkte en ik zal voor je duimen morgen.
syl

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Zaadbalkanker

Berichtdoor liddy » Wo 13 Jul 2011 23:17

Een hydrocele (hydros=water, cele=holte) is een goedaardige zwelling uitgaande van het scrotum, gevuld met vocht. Deze komen zeer frequent voor en behoeven veelal geen behandeling.
Een spermatocele is een holte gevuld met spermacellen. Een spermatocele is vaak los van de zaadbal te voelen, terwijl bij een hydrocele de zaadbal binnenin de vochtcollectie zit.
Bij hydrocele of spermatocele bestaat nimmer het gevaar dat zij kwaadaardig worden, als er niets aan gedaan wordt.
Vaak zijn hydrocele's klein en zacht aanvoelend, soms echter kunnen zij groot worden tot wel 15 cm. in doorsnede.
Spermatocele's ontstaan vanuit de bijbal. Het zaadvocht dat in de zaadbal wordt gevormd wordt naar de bijbal getransporteerd alwaar verdere rijping plaatsvindt.
Vanuit de bijbal gaat het zaadvocht via de zaadleider richting prostaat. De bijbal bestaat uit talrijke kleine verzamelbuisjes.
Soms ontstaat er een verwijding van zo'n buisje omdat het zaadtransport niet adequaat verloopt (b.v. bij ontsteking of ongeval).
Vaak blijft zo'n verwijding klein, maar soms wordt deze groter en dan ontstaat een spermatocele.
Een hydrocele of spermatocele gaat meestal niet vanzelf weer weg. meestal geven een hydrocele of spermatocele geen klachten: ze zijn pijnloos en vaak beperkt van grootte.
Vaak behoeven ze dan ook niet behandeld te worden. Soms worden ze echter zo groot dat ze hinderlijk worden en klachten geven ten gevolge van kleding of bij bepaalde activiteiten.
Indien een spermatocele of hydrocele behandeld dient te worden, moet u geopereerd worden.
De ingreep kan vaak in dagbehandeling of tijdens een korte opname verricht worden.
Vraag dus goed uit bij de uroloog wat het is? Bespreek je klachten en wellicht is het nodig om de spermatocele of hydrocele te verwijderen.

Don123
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Wo 13 Jul 2011 18:16

Re: Zaadbalkanker

Berichtdoor Don123 » Do 14 Jul 2011 08:38

Thanks for reacties.

Maar is mijn twijfel in zijn plaats? Terwijl er een echo is gedaan?

Ik las ook ergens dat iemand een bijbal ontsteking had en na een jaar diagnose teelbal kanker. Kan dat de oorzaak zijn geweest?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Zaadbalkanker

Berichtdoor liddy » Do 14 Jul 2011 11:07

Ja, ruimte voor twijfel is er altijd.
Immers je arm is niet met een echo bekeken en zonder dat je klachten hebt, zou daar kanker in kunnen zitten, die over jaren pas bekend wordt.
Kijk als de dokter een echo niet vertrouwd, dan zal hij/zij altijd verder onderzoek doen.
Als de echo geen aanleiding geeft tot nader onderzoek dan is dat niet nodig.
Nu blijf jij klachten houden, klachten die goed door de hydrocele of spermatocele veroorzaakt kunnen worden.
Dus een nieuwe afspraak bij een uroloog lijkt me heel zinvol, echter de kans dat het nu ineens kanker zou zijn is zo ongelofelijk klein, dat het eigenlijk verwaarloosbaar is.
Alleen al jouw gevoel van twijfel is reden om er nog eens goed naar te laten kijken.
Maak een briefje met je vragen, vraag of de arts of hij/zij je voor wil doen hoe je zelf je ballen kunt controleren en waar je nu precies op moet letten.
Nee, het lijkt me een toevalstreffer eerst een bijbalontsteking en later kanker.

Don123
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Wo 13 Jul 2011 18:16

Re: Zaadbalkanker

Berichtdoor Don123 » Do 14 Jul 2011 11:38

Dank je wel. Je hebt gelijk. Ik zit nu te wachten op mijn afspraak. Had al inderdaad een lijst gemaakt met vragen...

Hopelijk is alles goed.

Rwin
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: Do 08 Jul 2010 22:24

Re: Zaadbalkanker

Berichtdoor Rwin » Do 14 Jul 2011 12:41

Beste Don,

Zaadbalkanker geeft vaker pijnklachten in de rug dan in de buik.
Deze pijnklachten treden vaak pas op bij uitzaaiingen, dus het lijkt me sterk dat ze de tumor dan gemist hebben met de echo.
Mijn tumor (3,6 cm) werd bij de echo opgemerkt en ze zagen dan ook reden om bloed af te nemen en een CT scan te maken.
Blijf er in ieder geval bovenop zitten. Als je iets niet vertrouwd, moet je gewoon weer terug gaan. Maar de kans dat het iets anders is dan zaadbalkanker, is altijd groter.

Rwin
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Don123
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Wo 13 Jul 2011 18:16

Re: Zaadbalkanker

Berichtdoor Don123 » Do 14 Jul 2011 13:46

Ben net terug. Was bij een ander uroloog en die zag dat er vorige week een echo was gemaakt en vond het niet belangrijk weer een echo te doen. Wel heeft hij snel fysiek gevoeld en zei dat het geen kanker is, en dat er een beetje hydrocele eromheen zit. Weghalen heeft geen zin zei hij.

Verder heeft hij mij antibiotica gegeven vOor 6 weken en moest in sePtember terug komen voor controle.

Ik denk dat ik me geen zorgen moet maken als ik jullie verhalen lees.

Heb uiteindelijk 2 huisartsen en 2 Urologen gezien en zelfs een online consult van een derde uroloog.

Ik moet gewoon geen zorgen gaan maken

Don123
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Wo 13 Jul 2011 18:16

Re: Zaadbalkanker

Berichtdoor Don123 » Do 14 Jul 2011 18:01

Maar Ik zou graag meer meninigen willen lezen :)

keesjanmulder
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 04 Apr 2009 10:16

Re: Zaadbalkanker

Berichtdoor keesjanmulder » Do 14 Jul 2011 23:19

Beste Don,

Wat wil je horen dan??? 2, 3 urologen gesproken. Je hebt een echo gehad.

Zaadbalkanker is een zeer agressieve vorm van kanker. Je zou logerischerwijs al veel meer klachten moeten hebben.
Je klachten als je gevolg van je (mogelijke) bijbalonsteking horen erbij toch?
Laat de antibiotaca haar werk doen, is niet voor niets een kuur van 6 weken... ?

Bij mij begon het met en dof gevoel in mijn rechterbal. Ik was al een tijdje vermoeid. Ook was mijn zaadbal "anders". Mijn vriendin voelde het toendertijd.
De dienstdoende uroloog op de spoed kon al met het puntje van zijn vinger voelen dat het niet goed was. Echo en aanvullend bloedonderzoek gaf uitsluitsel.

Zelf kreeg ik zaadbalkanker in 2005, kreeg 3 BEP-kuren en aansluitingen een RPLD.

Succes en laat je de kop niet gekmaken!!!

Kees Jan

Don123
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Wo 13 Jul 2011 18:16

Re: Zaadbalkanker

Berichtdoor Don123 » Vr 15 Jul 2011 09:26

Ik weer niet waarom ik dat steeds denk. Ben hiervoor Zelfs depressief geworden. Slaap niet zoals vroeger. Ik ben in de laatste 6 maanden 6 kilo afgevallen. Maar naar mijn gevoel eet ik wel normaal. Ik weethet allemaal niet.

Sorry om jullie te storen hiermee. Maar het gaat niet echt voor de wind hier en wil weer blij zijn zoals vroeger :(

Don123
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Wo 13 Jul 2011 18:16

Re: Zaadbalkanker

Berichtdoor Don123 » Vr 15 Jul 2011 18:01

Heren,

Het dus niet zo dat de uroloog de tumor mist? Ik bedoel stel dat de tumor nog binnen in de teelbal zit en is nog niet naar buiten gegaan. Kijkt de echo ook binnen in de zaadbal?

Ik weet dat ik te ver ga met mijn vragen maar kan er niks aan doen

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Zaadbalkanker

Berichtdoor liddy » Vr 15 Jul 2011 20:52

Ik houd het kort. Ik ben niet in topvorm vandaag.
Ga naar je huisarts en bespreek je angst.
Angst kost bergen met energie.
Laat je huisarts uitleggen waarom het geen kanker is.

Rwin
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: Do 08 Jul 2010 22:24

Re: Zaadbalkanker

Berichtdoor Rwin » Za 16 Jul 2011 17:51

Beste Don,

Als zoveel echte artsen zeggen dat het geen kanker is, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat een mogelijke tumor gemist is.
Wat betreft je vraag over de echo: die kijkt uiteraard ook in je zaadbal, anders heb je vrij weinig aan een echo.
Om een illustratie te geven. Men gebruikt ook de echo bij het onderzoek van de hartkleppen. Daarbij kijken ze dus door de huid, vetweefsel, bot en de wand van het hart heen. Dat kleine stukje van je huid tot in je zaadbal is dus geen enkel probleem!
Wat men wil zien is gewoon een kwestie van instellingen. En nee daar maken ze echt geen fouten in, want anders zie je niet op het scherm wat je wilt zien.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Don123
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Wo 13 Jul 2011 18:16

Re: Zaadbalkanker

Berichtdoor Don123 » Za 16 Jul 2011 22:21

Ik vraag me dan af waarom veel patiënten te laat achter komen dat ze teelbalkanker hebben terwijl het zo snel groeit en je dat zou kunnen voelen aan je teelbal? Door weinig controle van de scrotum?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Zaadbalkanker

Berichtdoor liddy » Za 16 Jul 2011 22:31

Je zou nog verbaasd zijn. Er zijn maar heel weinig mannen die hun scrotum controleren en nog minder die de controle goed doen.
Vraag je huisarts je uit te leggen hoe je een goede controle doet.

Don123
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Wo 13 Jul 2011 18:16

Re: Zaadbalkanker

Berichtdoor Don123 » Za 16 Jul 2011 23:34

Ik was er een van. Had nog nooit gecontrolleerd. Maar er zijn video's op YouTube hoe je dat kunt doen toch?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Zaadbalkanker

Berichtdoor liddy » Zo 17 Jul 2011 00:40

Er zal best iets op YouTube te vinden zijn, echter wie heeft het gemaakt.
Kijk eens op de website http://www.zaadbalkanker.com/zelfonderzoek.htm
dan weet je zeker dat je de informatie kunt vertrouwen.
Een arts zal je graag uitleg geven over hoe jezelf te controleren.
Als je twijfelt na een zelfonderzoek ga dan naar een arts. Hij/zij weet het verschil tussen goed en niet goed.
Een arts heeft liever dat je een keer te veel komt, dan een keer te weinig.

keesjanmulder
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 04 Apr 2009 10:16

Re: Zaadbalkanker

Berichtdoor keesjanmulder » Za 13 Aug 2011 23:09

Don123 schreef:Ik vraag me dan af waarom veel patiënten te laat achter komen dat ze teelbalkanker hebben terwijl het zo snel groeit en je dat zou kunnen voelen aan je teelbal? Door weinig controle van de scrotum?


Wat is laat?

1 dag
1 week
1 maand???

Lance Armstrong had al een half jaar klachten voordat hij bloed begon op te hoesten. Zijn longen zaten toen al vol met tumoren.

Struisvogelpolitiek - De meeste mannen worden door hun partner naar de huisarts gestuurd.

Onbekend zijn met je eigen lichaam. Men merkt veranderingen in de testikels niet op, omdat mannen hun ballen niet kennen....

Op internet zijn genoeg filmpjes te vinden over zelfonderzoek. Op het youtube-kanaal van Stichting Zaadlkanker hebben we hier zelfs een speciale categorie aan gewijd. Helaas zijn ze wel in het Engels, maar wat er moet gebeuren, kan je niet ontgaan.

http://www.youtube.com/playlist?list=PLD9800FD0A0D620A4


Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten