bang dat ik iets heb..

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
butterfly400be
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Wo 25 Mei 2011 09:08

bang dat ik iets heb..

Berichtdoor butterfly400be » Wo 25 Mei 2011 10:35

Hoi iedereen,

Dit klinkt waarschijnlijk heel stom maar ik denk dat ik mss een beginstadium heb van baarmoederhalskanker.
Ik zal kort even vertellen waarom..

Ik ben een mama van 2 kindjes (1 en 4 jaar) en neem reeds jaren dezelfde pil (meliane, erg lichte pil)
nog nooit iets meegemaakt zoals bloedingen, regels die niet doorkomen of zo tot vorige maand.

ik had plots een klein beetje bloedverlies (echt niet veel, wat rozig slijm, zeker op te vangen met inlegkruisje of tampon), op zich niets erg maar aangezien ik dit nog nooit gehad had was ik er niet gerust in.
Ok, ik ben nature nogal een panikeur (ook als de kindje ziek zijn ed..) dus ik maakte een afspraak bij de gyn voor de jaarlijkse controle.

Ik ben er geweest vorige week (nadat ik m'n regels had gehad). de gyn heeft een echo genomen in de baarmoeder, leek ok.
Hij heeft gevoeld met zijn vinger (sorry voor de uitleg) want ik voelde precies kleine bubbeltjes rond mijn baarmoederhals.was ok.
Hij heeft ook een uitstrijkje genomen en als binnen de drie weken niets hoorde was alles ok..pff drie weken, dat is echt wel lang hoor!!
Nu zijn we pas een week later en ik kom al gek.. mss echt overdreven maar ik zit er mee dat ik iets heb. I
k heb nl nog nooit tussentijds bloedverlies gehad in al die jaren, ook niet na m'n bevalling toen ik net terug opstartte met de pil.

ik had de gyn gevraagd waardoor ik kon bloedverlies hebben en hij zei me dat mijn pil te licht kon zijn (na 2 bevallingen enzo..) Ok, ander voorschrift voor een andere iets zwaardere pil.
Ik was dus iets gerustgesteld toen ik wegging. tot zondag.. ik had gevrijd met mijn man (met condoom) en na een uurtje kreeg ik plots terug weer bloedverlies. opnieuw niet veel en terug niet lang, maar toch had ik dit nog nooit gehad..
Dat waren dus al twee zaken waardoor ik me zorgen maakte..

Ik belde maandag naar de gyn (ja ik weet het veel te vroeg maar wilde weten of hij al iets wist) en hij kon me nog niets zeggen. Ik heb wel een drietal jaar terug een uitstrijkje gekregen en dit was ok..

Deze morgen had ik terug wat bloedverlies (zit in de tweede week van de pil)

Is dit normaal??
kan het gewoon door te lichte pil zijn dat ik plots bloedverlies heb? en wat als het na het vrijen is?

Nog een andere rare vraag: neem nu dat het niet zo positief is en ik meer onderzoeken of dergelijk nodig heb; hoever kan zoiets dan al gevorderd zijn? drie jaar geleden was alles nog ok..
aan de vrouwen die een bepaald voorstadium hebben, hebben jullie dit geweten via het uitstrijkje of hadden jullie ook al een vermoeden (vb bloedverlies tussentijds)

Ik ben echt bang, kweet het, zolang ik geen nieuws heb moet ik me mss geen zorgen maken maar ik vind het niet normaal dat ik plots bloedverlies heb..
zoek al van alles op en dit is niet goed voor me..

Sorry voor al deze vragen, ik hoop dat iemand me mss wat meer uitleg kan geven

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: bang dat ik iets heb..

Berichtdoor liddy » Wo 25 Mei 2011 15:10

Bij verandering van pil is het altijd mogelijk dat je tussentijds een bloeding krijgt.
Immers je hormoonhuishouding verandert en dat kan allerlei gevolgen hebben, waaronder een tussentijdse bloeding.
Er is een nieuw uitstrijkje gemaakt. Dikwijls is er na een week al uitslag.
Geloof me als jouw uitstrijk niet goed is, dan krijg je wel een telefoontje van het ziekenhuis om de afspraak te vervroegen.
Een vrouwenlijf zit nu eenmaal gecompliceerd in elkaar.
Om een voorbeeld te noemen, het komt heel vaak voor bij vrouwen die weduwe worden dat de regels spontaan maandenlang ophouden.
Bij mij zijn de baarmoeder en eierstokken al verwijderd vanwege eierstokkanker en toch kan ik af en toe bloedverlies hebben na gemeenschap.
Rara, echter mijn gynaecoloog heeft mij verzekerd dat dit normaal is en geen reden tot ongerustheid.
Het is makkelijk gezegd door mij, maar maak je niet gek.
Waarom zou je nu al aan kanker denken, terwijl de uitslag van het uitstrijkje nog niet eens bekend is.
En als, als, als je baarmoederhalskanker zou hebben is er nog niets aan de hand.
Wellicht moet je een behandeling ondergaan.
De kans dat je baarmoederhalskanker hebt, is vele malen kleiner dan de kans dat je kindje valt met spelen.
En toch laat jij je kindje gerust spelen ...

butterfly400be
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Wo 25 Mei 2011 09:08

Re: bang dat ik iets heb..

Berichtdoor butterfly400be » Do 26 Mei 2011 18:08

hoi,

alvast bedankt voor de reactie.

Ik ben momenteel nog niet veranderd hoor van pil. Ik zal moeten veranderen omdat de dr denkt dat de tussentijdse bloedingen daardoor komen. toch heb ik de voorbije jaren nooit problemen gehad.

Ik ben idd mss veel te vroeg en te negatief denkend over het feit dat ik denk dat ik mss een bepaald voorstadium heb ofzo maar er waren toch een aantal symptomen waardoor ik soms echt denk dat er iets is. Mss is het gewoon een of andere ontsteking, ik weet het niet..
hopelijk weet ik volgende week meer en kan ik terug met gerust hart slapen en werken (want momenteel komt er niet veel van in huis)


groetjes

desiree
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: Vr 20 Mei 2011 12:43

Re: bang dat ik iets heb..

Berichtdoor desiree » Zo 29 Mei 2011 12:13

Makkelijk gezegd maar veel zorgen maken hoeft denk ik niet.

Ik heb vorig jaar zomer ook 3 maanden wat tussentijds bloedverlies gehad. Toevallig de maanden vlak voor mijn eerste uitstrijkje.
Hij is zelfs iets vervroegd omdat het terugkeerde steeds.

Uitslag was PAP1. prima dus.. niets aan de hand. Soms is je cyclus wat van slag.. Goed dat je meteen naar de arts bent gegaan.
Sterkte. het wachten is killing idd...

butterfly400be
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Wo 25 Mei 2011 09:08

Re: bang dat ik iets heb..

Berichtdoor butterfly400be » Ma 30 Mei 2011 14:33

GOED... eindelijk nieuws..
in feite is het wa chinees voor mij.
dit verslag kreeg ik niet van de gyn ( ben er zelf aangeraakt via via). ik belde vandaag en hij me gewoon kort: alles is ok.. en dit was het dan!


Ok: besluit is: 'negatief voor intraepitheliaal letsel of maligniteit' dus dat is goed he!ik superblij natuurlijk!
aanwezigheid van schimmelorganismen morflogisch passend bij candida species..

als ik dit opzoek (ik vind er niet zoveel van terug) kan dit blijkbaar komen door gebruik van pil, zepen ed..
voorlopig moet ik hier niets aan doen!

wat staat erook nog bij: bij onderzoek staal:
- bevat oppervlakkige en intermediaire squameuze epitheelcellen.. als ik dit opzoek is squameus toch niet zo positief?? blijkbaar zijn dit toch afwijkende cellen maar mss niet genoeg om er iets mee te doen..is dit dan een pap 2?
dit zinnetje in de resultaten baart me in feite zorgen, omdat ik niet goed weet wat het juist wil zeggen en op het net kan ik de juiste info hieromtrent neit vinden.
- metaplastische epitheelcellen aanwezig
- meerdere groepjes endocervicale epitheelcellen (lijkt normaal)
- slijm met granulocyten



ok, ik ben dus zeker al gerustgesteld maar ik vroeg me af of iemand dat zinnetje van die squameuze cellen kon vertalen in mensentaal. En neen, ik kan dit niet vragen aan de gyn aangezien ik normaalgezien het verlslag niet heb..

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: bang dat ik iets heb..

Berichtdoor liddy » Ma 30 Mei 2011 21:50

intermediaire = in het midden liggend
squameuze = schubachtig
epitheelcellen = cellen van bovenste laag van de huid of slijmvlies
metaplastische = veranderend van weefselvorm
endocervicaal = binnenkant van de baarmoederhals
granulocyten = korrelige witte bloedlichaampjes
De gynaecoloog kan je precies vertellen hoe je dit allemaal moet interpreteren.
Je zult wel een afspraak met de gynaecoloog hebben.

butterfly400be
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Wo 25 Mei 2011 09:08

Re: bang dat ik iets heb..

Berichtdoor butterfly400be » Di 31 Mei 2011 10:34

hoi,

bedankt voor de info.

tja, blijkbaar heb ik dus geen afspraak meer nodig. toen ik hem opbelde zei hij gewoon dat alles ok was.

Nu ik het verslag lees dacht ik ook, mss moet ik iets nemen tegen die moilia schimmels ofo, maar hij heeft er niets over gezegd..

Ik denk dus ook neit dat ik nog een afspraak krijg, tenzij het nodig is adhv het resultaat natuurlijk

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: bang dat ik iets heb..

Berichtdoor liddy » Di 31 Mei 2011 12:09

Je huisarts krijgt van de gynaecoloog de uitslag toegestuurd.
Als je wilt, kun je een afspraak met je huisarts maken, zeg dan wel dat je de uitslag van je uitstrijkje wilt bespreken.
Mocht de huisarts onverhoopt de uitslag nog niet hebben, kan hij/zij die alsnog opvragen.
Je weet dan beter waar je aan toe bent.
Het is zo fijn dat jouw verhaal hier staat.
De bevestiging dat het ook een goede uitslag kan zijn, zal anderen goed doen.
Alsnog proficiat dat het bij jou de uitslag zo goed is.

butterfly400be
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Wo 25 Mei 2011 09:08

Re: bang dat ik iets heb..

Berichtdoor butterfly400be » Di 31 Mei 2011 13:26

hoi,

nogmaals bedankt voor de reactie's;

ik ben idd gerustgesteld maar zal nu gewoon proberen om de signalen van mijn lichaam beter te herkennen..

Eigenlijk is wat ik heb of dacht te hebben helemaal niks in vergelijking met wat ik soms lees wat andere mensen meemaken. Jijzelf hoort daar ook bij, want je hebt nog de moed om anderen moed in te spreken. Ik bewonder dit enorm!

Vanaf het moment dat ik het woord kanker lees denk ik onlosmakelijk aan 'dood ' en afgeschreven.. ik weet dat dit niet juist is maar ik denk dat vele mensen hier zo over denken. Het boezemt angst in voor het onbekende.. de ene weet hier beter mee om te gaan dan de andere.

ik zal idd een afspraak maken met de huisarts, dan ben ik zeker.. want zekerheid heb ik nu eenmaal een beetje nodig..


groetjes en sterkte aan iedereen!


Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten