bang dat vriendin ziek is

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
charlottte
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: Ma 22 Jun 2009 18:58

bang dat vriendin ziek is

Berichtdoor charlottte » Vr 14 Jan 2011 14:08

Ik weet dat ik gewoon moet afwachten, wat de onderzoeken brengen, maar moet t even van me af schrijven.

Mijn vriendin (49 jaar)heeft al een tijdje last van haar buik.Voelt alsof er iets zit, maar soms aan de ene kant en soms aan de andere kant.het is id buurt van gal/alvleesklier denkt ze zelf.
Voelt zich vooral ook opgeblazen en last van buik als ze gegeten heeft.
Is er vorige week maar eens mee naar huisarts geweest;die kon niets vinden, dacht aan gal (zit id familie, maar zelf denkt ze daar niet aan, omdat ze geen pijnaanvallen heeft zoals bij galstenen).
vd week moest ze een echo laten maken; echoscopist zei dat er wat zat, maar wist niet wat (nou ja, die zeggen normaal ook niets, dus dat kan. vond t al heel wat dat ze wat zeiden.)ook vroeg die wel of ze afviel (dit is niet zo, eerder wat aangekomen).
Vandaag kreeg ze via huisarts uitslag: geen idee, wat t was?! Huisarts had t nog nooit gezien had hij gezegd?
Hij heeft wel bloed afgenomen nu (5 buisjes) en ze wordt doorverwezen naar de internist en via hem zal dat een CTscan gemaakt worden.
ook huisarts vroeg weer of ze afgevallen was..
bloeddruk is veel te hoog, ondanks dat ze al 12 jaar medicijnen heeft hiertegen.

Mijn vriendin zegt zich niet heel ongerust te maken, maar t wel raar te vinden en wil weten wat er nu zit.
ik daarentegen, maak me wel ongerust, maar wil dat niet zeggen tegen haar, om haar niet (onnodig) ongerust te maken.

Dat ze vanuit de echo niets kunnen vinden, zit me niet lekker (of ze hebben wel een idee, maar willen ze meer zekerheid dmv de Ct scan).Een gewone cyste ofzo zien ze toch wel op een echo?
En dat ze elke keer maar vragen of ze afvalt, zint me ook niets. Ik heb dan t idee, dat ze zoeken naar...

Mijn vriendin zei net, dat t nu toch wel in haar hele buik een beetje voelbaar was.ook dat ontlasting moeilijker ging nu.

Begin er een beetje huiverig van te worden.
Heb zelf een kindje van nu een jaar "schoon" en van dit soort vage zaken, krijg ik echt de kriebels.
Het zal toch niet zo zijn, dat dadelijk mijn liefste vriendin ook kanker heeft?!
Ik weet dat ik geen antwoord zal kunnen krijgen op die vraag, hier op t forum, maar dat ik t even kwijt kan, helpt altijd al wel even.

Nu maar afwachten dus,hoop dat bloeduitslagen iets kunnen vertellen, maar dat is niet bij elke kankersoort zo, toch?!( hoelang duurt die bloeduitslag eigenlijk? ik weet natuurlijk niet waar ze allemaal naar kijken.)
huisarts zou vandaag nog bellen wanneer ze bij internist terecht kon.

Probeer mijn eigen wijze raad maar weer op te volgen; stressen heeft geen zin, hoe druk je je van te voren ook maakt, de uitslag komt toch zoals 'ie komt...

groetjes

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: bang dat vriendin ziek is

Berichtdoor stoffeltje » Vr 14 Jan 2011 14:28

hoi charlotte,
welkom hier hoor,het hier opschrijven kan voor jezelf ook al wat opluchten.
dat je bang bent, dat kan je wel met je vriendin delen toch?
praat met haar, ze is je beste vriendin, als zij ergens mee zit zal ze dit dan ook eerder bij jou doen.
ga er niet gelijk vanuit dat het kanker is, wacht op de uitslagen.
ga bv. met je vriendin gezellig shoppen als afleiding.
zoals je al schreef kunnen wij hier geen uitslagen geven want wij zijn geen arts.
wees er voor je vriendin.
en nog gefeliciteerd dat je kindje schoon is. :)
sterkte stoffeltje,

ps. je kan altijd langs komen.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: bang dat vriendin ziek is

Berichtdoor liddy » Vr 14 Jan 2011 15:09

ter aanvulling van wat Stoffeltje al heeft gezegd.
Er is een groot verschil tussen en echo en een ct-scan.
Een echo gebruikt geluidsgolven en kijkt heel simpel gezegd door de huid heen naar achteren.
Je ziet van een ei enkel de omtrek en niet wat er achter het ei zit.
Een ct-scan gebruikt röntgenstraling en die maakt steeds plaatjes.
Dan zie je niet de omtrek van het ei, maar je ziet het zoals je een plakje ei ziet.
Vandaar dat er een groot verschil is.
Dus het kan van alles zijn, dus ook onschuldig.

charlottte
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: Ma 22 Jun 2009 18:58

Re: bang dat vriendin ziek is

Berichtdoor charlottte » Vr 14 Jan 2011 15:09

Ik weet dat het niet gelijk kanker hoeft te zijn, maar toch spookt dit door mijn hoofd.
Dat zal echt te maken hebben met onze persoonlijke ervaring en ja, dat schud je niet zo even van je af.

Juist daarom wil ik mijn vriendin niet onnodig belasten, met mijn kankerspoken. Dadelijk maak ik haar ook bang, voor niets..

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: bang dat vriendin ziek is

Berichtdoor stoffeltje » Vr 14 Jan 2011 19:52

hallo charlotte,
juist doordat je vriendin weet wat je hebt meegemaakt daarmee zal ze je gevoel begrijpen.
daarnet heb ik je berichtjes op verschillende topics gelezen,
kan me voorstellen dat je daar sneller aan denkt.
maar als je op internet antwoorden zoekt wordt je sneller bang.
zoals je zelf al zei er staan geen antwoorden.
sterkte, wees er voor je vriendin :wink:
stoffeltje

charlottte
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: Ma 22 Jun 2009 18:58

Re: bang dat vriendin ziek is

Berichtdoor charlottte » Wo 16 Feb 2011 15:12

Inmiddels al even verder, maar nog niets opgeschoten..
Vriendin is bij internist geweest en zou een ct scan met biopt krijgen; natuurlijk liep alles weer mis id communicatie en kreeg ze na zelf een paar x gebeld te hebben,alleen een CT scan.
Uitslag was nog steeds onduidelijk;er zit wel een tumor van ca 7 cm bij de dunne darm, maar wat?
Toen zou ze vorige week eigenlijk geopereerd worden om de tumor te verwijderen en hiervoor een oproep krijgen; niet dus!! Ze heeft weer zelf gebeld en toen hoorde ze dat ze de week daarop (dat is dus nu morgen)een gesprek met de chirurg heeft.
Neem aan, dat dit over de aankomende OP gaat?

Ik weet dat er vaak een heleboel misloopt id communicatie ve ziekenhuis, maar kan me er zo kwaad over maken!!
We hadden allang een uitslag kunnen hebben, als het biopt de eerste keer niet uitgesteld was en daarna weer met de OP.
Het is toch raar, dat wanneer ze een tumor zien (waarvan ze niet uitsluiten dat ie kwaadaardig is), dat ze niet wat sneller actie ondernemen, of zie ik dat verkeerd en gaat dat vaker zo?
(Heb zelf alleen (helaas) ervaring met een tumor die direct voor problemen ging zorgen en daar moest men natuurlijk meteen actie op ondernemen).
Ik denk zelf tenminste;snel eruit met zo'n ding wat er niet hoort te zitten of loopt dat niet zo'n vaart (misschien tumor afhankelijk, maar als ze nog niet eens weten wat het is,kun je het toch ook niet maar laten zitten nog een maand?)

Ze krijgt er nu ook steeds meer last van; buik wordt nu in totaal dikker en zit id weg bij bijv omhoog komen als ze ligt. ook last van rug (nierstreek) en ontlasting wordt ook anders van substantie.hoge bloeddruk en "opvliegers".

Hoop dat ze morgen een datum krijgt voor de OP.

sonjas
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: Di 01 Feb 2011 19:14

Re: bang dat vriendin ziek is

Berichtdoor sonjas » Wo 16 Feb 2011 18:33

Charlotte,

Hopelijk krijgen jullie snel zekerheid!!!! Bij mijn moeder duurde het ook een paar weken wat het nu precies was.
Ze heeft een sarcoom in haar buik met uitzaaiingen. Beter maken kunnen ze haar niet, nu met chemo proberen ze tijd te rekken..
Ik hoop voor jullie op het beste, ik zal je toppic in de gaten houden.

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: bang dat vriendin ziek is

Berichtdoor stoffeltje » Wo 16 Feb 2011 18:40

het loopt altijd weer anders dan verwacht.
hoop dat het morgen wat duidelijker voor jullie wordt.
schrijf duidelijk de klachten op.
en laat ook je eigen gevoel blijken.
je mag best zeggen dat je verwacht had,dat er eerder gereageerd mag worden.
veel sterkte stoffeltje.

charlottte
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: Ma 22 Jun 2009 18:58

Re: bang dat vriendin ziek is

Berichtdoor charlottte » Wo 16 Feb 2011 19:41

misschien dat ik verwarrend geschreven heb, maar uit jullie reactie denk ik te begrijpen, dat jullie denken dat mijn vriendin, mijn partner is.
Dat is niet zo, ze is "gewoon" mijn beste vriendin en heeft een partner.
Daarom zal ik mijn mening ook niet kunnen verkondigen aan de arts;al zou ik dat graag willen!!
Merk ook, dat ik door mijn eigen ervaringen met kanker, een beetje wil "moederen" over haar en zou inderdaad het liefst haar alles uit handen nemen en zelf eens even aan de bel trekken daar ih ziekenhuis.Ook omdat ze zelf nogal afwachtend is in alles en ik heb inmiddels wel geleerd,dat je overal achterheen moet zitten.
Probeer me dus ook maar wat terughoudend op te stellen, want tenslotte is ze zelf een volwassen vrouw he?!
De tips van vragen die je hebt opschrijven, goed je klachten doorgeven ed heb ik haar wel meegegeven, zo ook het zelf overal achteraan bellen (wat dus ook moest).
En meer kan ik toch niet doen, buiten het "er gewoon zijn".
Best lastig vind ik dat hoor.

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: bang dat vriendin ziek is

Berichtdoor stoffeltje » Wo 16 Feb 2011 19:49

hoi kan me voorstellen dat het bij jou dat gevoel geeft.
je zou het anders willen doen.
maar idd. het zijn hun beslissingen.
je kan haar bijstaan.
en er voor haar zijn,wat je al zei.
veel sterkte stoffeltje :wink:


Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten