terecht ongerust?

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
gee
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 16 Apr 2007 01:18

terecht ongerust?

Berichtdoor gee » Ma 16 Apr 2007 01:29

Hallo mensen,

ten eerste veel succes en sterkte aan alle mensen hier

ik had een vraagje
Ik ben 22 en
ik heb laatste tijd veel buikpijn,
een beetje bij maag-darm-slokdarm
eerst dacht ik dat het wel over zou gaan maar het duurde een tijdje
ik heb op het net gekeken en werd daar niet echt rustiger van
en ben toen naar de dokter geweest, we hebben toen bloedonderzoek gedaan, hij zei dat de uitslag goed was, maar ik heb nog steeds last, het kan natuurlijk door stress komen, of doordat ik veel zit, maar ik ben wel ongerust.

Nu is mijn vraag, hoe betrouwbaar is zo'n bloedonderzoek, kun je daar veel veel uit concluderen of geldt het voor bepaalde soorten kanker

kan iemand mij hiermee geruststellen?

Bedankt en sterkte aan iedereen

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Ma 16 Apr 2007 13:31

hoi Gee,
momenteel weet je gewoon niet wat je mankeert. Punt. Wat het bloed onderzoek wil zeggen; dat kan niemand je vertellen; want wij weten niet, waarop je arts geprikt heeft.
Als de klachten niet over zijn moet je gewoon terug gaan en dat vertellen, zonder gelijk aan kanker te hoeven denken; daar maak je jezelf alleen maar gek mee.
groetjes jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

gee
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 16 Apr 2007 01:18

Berichtdoor gee » Ma 16 Apr 2007 19:55

he jodyi,

bedankt voor je reactie,maar als je bijvoorbeeld geen bloedarmoede blijkt te hebben kun je het dan uitsluiten?
en kun je veel informatie halen uit een bloedonderzoek?
Nogmaals heel erg bedankt.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Ma 16 Apr 2007 21:24

Hoi Gee,

Even een vraagje. Je schrijft dat je veel zit.
Hoe rechtop zit je? Als je wat in elkaar gezakt zit, krijgen je maag-darm-slokdarm minder ruimte.
Hoeveel beweging heb je? Om je darmen goed te laten werken heb je voldoende beweging nodig en drink zeker 2 liter per dag.
Als je niet goed naar het toilet kunt, geeft dit vergelijkbare klachten.
En dat heeft dan, gelukkig, niets te maken met kanker.
Succes,

Liddy

starfleet
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: Wo 07 Jun 2006 12:31

Berichtdoor starfleet » Di 17 Apr 2007 05:34

gee schreef:he jodyi,

bedankt voor je reactie,maar als je bijvoorbeeld geen bloedarmoede blijkt te hebben kun je het dan uitsluiten?
en kun je veel informatie halen uit een bloedonderzoek?
Nogmaals heel erg bedankt.


Wat betreft kanker kan je er niet veel uithalen, alleen bij sommige soorten kanker en dan moet er speciaal op gezocht worden. Ik durf er echter wel haast mijn kop om te verwedden dat je geen kanker hebt. Deze klachten kunnen heel veel oorzaken hebben. Als ze aanhouden, ga dan terug naar je huisarts, maar ga alsjblieft niet denken dat je kanker hebt. Voor pijn in de buurt van darmen/maag zijn 1001 redenen en de meeste zijn onschuldig of heel goed te verhelpen.

Wat je in ieder geval kan doen is ook wat Liddy al schrijft goed letten op je leefgewoonten. Regelmatig bewegen, veel water drinken, niet te vet of gekruid eten, geen alcohol en tabak, voldoende vezelrijke voeding. Als dat geen verbetering brengt dan kun je altijd verder kijken en je laten onderzoeken. In eerste instantie naar de huisarts en als die er niet uitkomt zal hzij je doorsturen.

Houd ook eens bij wanneer je pijn hebt en probeer de pijn te omschrijven: stekerig, brandend, dof krampend, vooral na het eten of als je maag leeg is. ' s ochtends of ' savonds. Hoe is je ontlastingpatroon.

Als je dat voor jezelf al eens opschrijft, kan je huisarts daar veel mee mee. Zoals gezegd er zijn zoveel redenen voor klachten in dat gebied dat het echt van belang is om goed te omschrijven.

Vaak blijkt het toch zo te zijn, dat mensen zich al een stuk beter voelen als je de regels die ik noemde (niet van mij afkomstig natuurlijk) opvolgt.

En alsjeblieft niet zo druk maken om kanker op je 22e . Je huisarts doet dat (terecht) ook niet. Kanker in die regio komt echt bijna niet voor bij jonge mensen.

Anne

gee
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 16 Apr 2007 01:18

Berichtdoor gee » Di 17 Apr 2007 10:53

bedankt voor jullie hartverwarmende reachties :)
ik voel me er al beter door

en nogmaals veel sterkte aan jullie allemaal


Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten