Huisarts vind me een aansteller

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
Barry79
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 19 Jan 2007 12:05

Huisarts vind me een aansteller

Berichtdoor Barry79 » Vr 19 Jan 2007 12:17

Hallo mensen,

Ik ben eens even benieuwd naar jullie verhalen. Ik heb sinds een aantal maanden gezwollen lymfeklieren in beide liezen. Nu gaf mijn huisarts aan dat dit niet te verklaren was. Inmiddels blijft hij zeggen dat ze kleiner zijn geworden, terwijl ik helemaal niet dat idee heb. Ik ben helaas aan de magere kant waardoor hij nu ineens zegt dat het normaal is dat ze zo goed te voelen zijn. Ik heb nog nooit de klieren in mijn liezen gevoeld ook niet na meerdere rugoperaties. De klier aan de linkerkant is 2,5 cm groot. Het hele lymfepakket is gezwollen, allemaal kleinere bultjes erom heen. Verder heb ik last van wisselende temperatuur. Heel koud hebben tot heel warm, maakt niet uit hoe warm het is in de ruimte. Ik zweet heel veel, met name overdag merk ik dit, dus niet dat ik het merk 's nachts. Over mijn hele lichaam zijn de lymfeklieren vergroot, allemaal kleine bultjes. Onder mijn oksels, in mijn hals, in mijn nek. Verder heb ik enorme jeuk op mijn achterhoofd. Mijn huisarts zegt dat dit komt door waarschijnlijk een irritatie van de huid. Ik heb hem al aangegeven dat de zwellingen eerst ontstonden en daarna pas de jeuk. Bloedonderzoek wijst niets uit, de huisarts blijft zeggen dat het waarschijnlijk door een infectie komt. Nu heb ik ook met een consulente van het KWF gesproken en zij geeft heel duidelijk aan dat als het leukocyten gehalte goed is dat de klieren niet reageren op een infectie, virus of ontsteking.
Na lang zeuren heb ik een doorverwijzing naar de internist, maar niet van harte. Meteen een afspraak gemaakt, ik kan 14 februari terrecht.

Ik vraag mij af of ik nu echt gek aan het worden ben. Ik maak mij gewoon zorgen. Ik weet ook dat bepaalde ziektes niet in het bloed te vinden zijn. Ik ben eens benieuwd naar mensen met hodgkin die op eenzelfde manier erachter hebben moeten komen. Hoe is dit bij jullie verlopen. Dus een goede bloeduitslag en toch hodgkin hebben.

Dank jullie voor jullie reacties.

Gr. Barry (ps. ben 27 jaar nu)

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Vr 19 Jan 2007 14:20

hoi Barry
bij mij waren de bloeduitslagen ook lange tijd goed. En ik had maar 1 lymfeklier die vergroot was. Die werd echter pas laat ontdekt. Hij werd in die tijd ook steeds groter.
Je schrijft het zelf een beetje dubbel:
Over mijn hele lichaam zijn de lymfeklieren vergroot, allemaal kleine bultjes
.
Bij kanker praat je , zeker als het er al langere tijd zit op den duur vaak echt over bulten, knobbels. Ze groeien, worden als maar groter. Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen groeit het zo ontzettend langzaam dat je het amper merkt over de langere termijn (met name non hodgkin, wait and see'ers)
De klachten die je verder noemt wijzen ook niet naar hodgkin. Bij hodgkin hoort nachtzweten. En dan letterlijk uit je bed drijven. De jeuk is zover ik week altijd haast altijd over het gehele lichaam.

Bij mij werd het uiteindelijk ontdekt omdat ik terug bleef komen met vermoeidheidsklachten die steeds erger en erger werden en waarvan eerst ook gezegd werd dat de oorzaak op het psychische vlak lag. Amper meer een trap op kunnen zonder 3 te stoppen. Na 5 minuten voetballen zo compleet morskapot zijn alsof je 90 minuten aan 1 stuk hebt lopen bikkelen tegen een loodzware tegenstander.

Het is fijn dat je doorgestuurd bent naar een internist. Ik hoop dat hij enkele onderzoeken wil doen om te kijken of er wat aan de hand is. En als ook hij niets kan vinden dan hoop ik dat hij je gerust kan stellen. Je moet vertrouwen hebben in de artsen. Dat is zeer moeilijk na tal van verhalen waarin het misschien misging. Maar er zijn ook zeer veel goede verhalen waarbij er inderdaad niets mis was -maar die mensen die hoor je niet meer later!
Mocht er niets uit komen en je blijft twijfelen; misschien kun je dan eens naar een psycholoog stappen. En kan hij of zij je helpen.
Bij mij is 6 jaar geleden de diagnose gesteld en inmiddels loop ik vanwege angst en paniek klachten alweer eventjes bij een psychologe. Angst en paniek ontstaat door gedachten die je zelf -soms onbewust- denkt. En aan die gedachten moet je wat doen. Soms echter ben je al zo ver dat het zoals zij noemt; 'geconditioneerd' is. Je bent er al zo van overtuigd dat iets toch gaat gebeuren dat je het zelf ook helemaal geloofd en dat er geen andere mogelijkheid meer is. Waardoor je gedrag en je gevoel gelijk al hier op inspelen.
Het klinkt wat ingewikkeld, maar mocht er niets zijn bij je -ik hoop het!- dan is het misschien een idee.
Ondanks dat; fijn dat je nu doorgestuurd bent en sterkte bij de internist de 14e

gr Jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

Barry79
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 19 Jan 2007 12:05

bij de internist

Berichtdoor Barry79 » Wo 21 Feb 2007 09:12

Hallo,

Ik ben dus bij de internist geweest en die had een iets andere mening dan de huisarts. Hij vertrouwde het toch niet zo.

Hij heeft bijna een liter bloed af laten nemen :shock: en 9 maart moet ik een buikecho laten maken. Daarna zien we weer verder.

In ieder geval heb ik hem om meer info gevraagd over symtomen van hodgkin en non-hodgkin en hij gaf aan dat het niet zo simpel was als Jodyi schrijft. Gezwollen lymfeklieren met mijn andere klachten is altijd een reden om verder te zoeken omdat de symptomen juist zo vaag en zelf afwezig kunnen zijn.

Daarnaast gaat het inmiddels ook een stuk slechter. Ik ben hele dagen uitgeput, ik slaap heel veel. Ik heb steeds last van wondjes die infecteren als ik me ergens stoot of zo. Ik heb nu licht de griep, dat valt ook op. Als ik bij iemand kom die ziek is heb ik het een dag later ook meteen. Ik ben ook afgevallen de laatste paar weken. In totaal een paar kilo, maar dat hoort er wel bij volgens de internist. Dat kan heel langzaam gaan, ongeveer 10% van je lichaamsgewicht in 6 maanden.

Ik hou jullie weer op de hoogte. 16 maart krijg ik de uitslag.

gr. Barry

rene68
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Ma 19 Feb 2007 14:43
Locatie: Hilversum

Berichtdoor rene68 » Wo 21 Feb 2007 09:32

Ik heb begrepen dat als lymfeklieren na 4 weken nog steeds sterk vergroot zijn dit altijd reden is tot aanvullend onderzoek. Bij mijn vriendin, non-hodgkin lymfoom, waren de de klachten ook anders dan 'standaard' bij (Non)Hodgkin. Zij had last van sterk ruikend zweet overdag maar zeker niet nat van het zweten en ook niet 's-nachts. Bij haar is het ontdekt omdat de halsslagader ineens enorm dik was, als een soort spatader. De tumor veroorzaakt dat.

Aan de andere kant kunnen opgezette lymfeklieren simpel wijzen op een infectie/virus. Bij een normale griep zijn lymfeklieren ook opgezet. Als je ziekte van Pfeiffer hebt dan zijn je klieren voor langere tijd opgezet. Ook het moe zijn zou hiermee zijn verklaard. Uit het bloed valt veel te halen maar de patholoog anatoom heeft bijna twee weken nodig gehad voor de uitslag. Eerst is er een puntie gedaan waar twee stukjes weefsel uit de tumor zijn gehaald. Later die week bleek hij onvoldoende weefsel te hebben weggenomen en is er via een kijkoperatie wederom weefsel weggehaald. Voor de uitslag was dus meer nodig dan alleen bloed en urine.

Sterkte iig en laat je niet met een kluitje in het riet sturen!


Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten