klachten?

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
Jos26

klachten?

Berichtdoor Jos26 » Za 15 Apr 2006 18:51

Ik ben een jongen van 26 en heb knobbels ontdekt van ongeveer een vingertop grootte op 4 plaatsen:

* achter het oor (al een jaar of 5)
* onder mijn kin (speekselklier, 3 jaar geleden ontdekt)
* onder mijn tepel (nu 2 maand)
* in mijn lies (nu 3 maand)

Nu ben ik bij ontdekking van alle knobbels direct naar de huisarts gegaan en die zei steeds: knobbels en bobbels zijn 99% van de gevallen. Verder zei hij: 'ze voelen mij rond en glad aan en zijn nog niet supergroot. Je hoeft je geen zorgen te maken.

Maar nu na al die jaren heb ik het idee nog steeds dat ik de ziekte heb en de laatste 2,5 week ben ik zeer vermoeid ook overdag. Dus ik weer naar de huisarts en die zei: als het over 2 weken niet weg is gaan we bloedprikken, maar waarschijnlijk is het gewoon een virusje met het uitblijven van de lente.

Nu is mijn vraag: Wat waren de eerste klachten waarmee jullie te maken hadden toen jullie (non-) hodgkins bleken te hebben? En hoe kan je het verschil voelen tussen een onschuldige knobbel en een kwaadaardige knobbel?

Mvg,
Jos

MarionS
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Di 05 Sep 2006 19:00
Locatie: Assen

Klachten wellicht Hodgkin

Berichtdoor MarionS » Di 05 Sep 2006 19:34

Hallo,

Ik heb zelf als meisje van 12 jaar (nu 25) Hodgkin overwonnen.

Eerste tekenen waren bij mij erg vaag, begin met bobbel in mijn hals, onderin tegen mijn schouder, deze bobbel was er echter alleen wanneer ik ook verkouden was, dus wanneer je klieren zo ie zo opzetten. Op enig moment werd ik echt ziek, lusteloos, erg moe, zweten in bed dit totdat je bijna weg drijft, erg veel jeuk en de bobbel in mijn hals.

De bobbel kan per dag verschillen en voelt na wat ik nog weet wel zacht aan.

Wat mij altijd is aangeraden, vergelijk je lichaam, lymfeklieren zitten vanaf je oren tot onder je lies. Leer je lichaam kennen op den duur herken je rare bulten en bobbels. Voel niet elke dag, dan stimuleer je alleen maar je klieren en komen er vanzelf bultjes van irritatie.

Vertrouw je het niet, verzoek dan om een uitgebreidt bloedonderzoek, wil je huisarts dit niet doen, dan kun je dit nu volgens mij zelfs zonder tussenkomst van je huisarts doen, bel hiervoor wellicht even naar het ziekenhuis.

Bobbels hoeven natuurlijk niets slechts te zijn, bij mij heeft de hodgkin zover wij weten aantoonbaar vier maanden in mijn lichaam gezeten, toen had ik ook zeer heftige klachten en hadden we niet veel later moeten zijn, anders had ik hier nu niet meer gezeten. 5 jaar vind ik dan ook wel erg lang wanneer je verder nog geheel geen klachten hebt gehad.

Ik wens je veel succes en rust en luister naar je eigen lichaam, jij bent toch degene die hem het beste kent.

Gebruikersavatar
JeweloftheNile
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: Vr 07 Apr 2006 19:44
Locatie: Amsterdam
Contact:

Berichtdoor JeweloftheNile » Do 07 Sep 2006 20:02

Hoi Jos,

Ik heb onlangs non hodgkin stadium 4b overwonnen. Bij mij begonnen mijn klachten helemaal niet met bobbels en knobbels. Mijn schouders deden zeer en later mijn nek. Alsof ik spierpijn had. Later bleek dit dus het gevolg te zijn van een tumor die op mijn borstbeen zat. Pas een week voordat de diagnose gesteld werd ontdekte ik een bobbel in mijn hals. Later in ziekenhuis bleek aan de andere kant van mijn hals en in mijn oksels ook bobbels te zitten, die ik zelf niet kon voelen.

M.a.w. Een bobbel is niet altijd (non) hodkin. Geen bobbel soms wel!! Let daarom ook op andere symptomen: perioden met koorts, gewichtsverlies en gebrek aan eetlust, sterke vermoeidheid zonder aanwijsbare reden en/of hevige transpiratie vooral 's nachts. Maar ook hier geldt weer dat het niet allemaal hoeft voor te komen.

Bloedprikken is als onderzoek al een goed begin om te kijken of er iets is. Maar als je het niet vertrouwd kun je vragen aan je arts om je te laten doorverwijzen naar het ziekenhuis om een biopsie te laten uitvoeren. Dan nemen ze een stukje weefsel uit de bobbel en onderzoeken ze of het kanker is. Of je kan vragen een CT scan te laten maken, daar kunnen de artsen ook al veel info uit halen. Maar om definitief vast te stellen of het kanker is, is een biopt nodig.

Ik zie nu dat je bericht van 15 april is. Misschien dat je inmiddels wel uitsluitsel hebt.

Femmy
Heeft non-Hodgkin stadium 4B overwonnen!
http://www.femmysgevecht.web-log.nl


Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten