Al anderhalf jaar in onzekerheid

Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest ... Hier kan en mag je erover praten.
Twijfel je? Ga dan altijd naar je dokter!
Paars
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 22 Apr 2010 14:36

Al anderhalf jaar in onzekerheid

Berichtdoor Paars » Do 22 Apr 2010 14:57

Anderhalf jaar geleden ben ik van de een op de andere dag zonder verklaring misselijk geworden. Ik heb hierna 6 weken in bed gelegen omdat, als ik opstond, continu het gevoel had dat ik moest overgeven. Ik ben naar de huisarts gegaan die heeft toen bloedgeprikt en ontlasting onderzocht daarna ben ik doorverwezen naar een internist. Ik heb vervolgens een klein darmonderzoek en een bloedonderzoek gehad tevens moest ik naar de gynaecoloog voor onderzoek. Dit alles (gelukkig) zonder dat er iets afwijkends uitkwam. Ik bleef mij echter wel ontzettend rot voelen, de misselijkheid is nog geen dag weggeweest sinds december 2008. In augustus 2009 ben ik weer naar het ziekenhuis doorgestuurd, dit maal is er een Echo van mijn buik gemaakt. Ook hier kwam weer niets afwijkends uit. Er werd vastgesteld dat ik functionele maagklachten heb, leer er maar mee leven was het advies. Zo'n vier maanden geleden kwam er nog een belangrijke klacht bij: hoofdpijn aan de linkerkant van mijn gezicht vanaf mijn nek naar mijn slaap en dan in een boog naar mijn wenkbrauw. Ze hebben hiervoor 3 weken geleden mijn aangezichtszenuwen geprikkeld met behulp van elektroden. Hieruit kwam weer niets. Na een vervolgafspraak waarbij de neuroloog wat heeft gevoeld enz. stelde hij vast dat het spierspanningshoofdpijn is. Als ik niet alle andere klachten had gehad, had ik deze conclusie graag geaccepteerd.

Door de onzekerheid ben ik bang dat het misschien wel iets ernstigs is. Het is tenslotte niet normaal voor iemand van 24 om zich zo te voelen. De klachten die ik heb zijn:

misselijkheid
opgeblazen gevoel
zure oprispingen
boeren
constipatie en soms obstipatie
hoofdpijn aan de linkerhelft van mijn gezicht
kou-aanvallen
erg moe

Nu ben ik gewoon heel benieuwd of de artsen met de bovenstaande, naar mijn mening schaarse, onderzoeken zeker kunnen weten dat er niets ernstigs is? Moet ik me er gewoon bij neerleggen en aannemen dat het inderdaad niets ernstigs is? Als je een ernstige aandoening bijvoorbeeld kanker hebt, zie je dat dan altijd in je bloed terug?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Al anderhalf jaar in onzekerheid

Berichtdoor liddy » Do 22 Apr 2010 16:28

Als jij kanker zou hebben, dan zou jij na anderhalf jaar veel zieker moeten zijn.
Dus laten we het eens stap voor stap bekijken.
De eerste vraag die bij mij opkomt, is wat eet en drink jij gedurende de dag?

Paars
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 22 Apr 2010 14:36

Re: Al anderhalf jaar in onzekerheid

Berichtdoor Paars » Do 22 Apr 2010 18:04

wat betreft de duur dat ik het al heb: dat klinkt inderdaad erg logisch wat je zegt! Alleen ga je je door de onzekerheid op een gegeven moment zoveel in je hoofd halen!

Ik eet best heel gezond denk ik zelf:

ontbijt: een appel en muesli

Tussendoor: een sultana of een liga crunchy

Lunch: 3 of 4 boterhammen met worst of kaas

avondeten: zilvervliesrijst/volkoren pasta/ gekookte aardappels met groente en vlees of vis

Natuurlijk eet ik weleens een koekje of wat chips maar dat is zeker niet dagelijks! Daarbij drink ik 1,5 liter water en een paar koppen rooibos- of kamillethee.
Ik rook niet, drink geen alcohol of koolzuurhoudende dranken of sap uit een pak.

Qua beweging rij ik bijna dagelijks paard.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Al anderhalf jaar in onzekerheid

Berichtdoor liddy » Do 22 Apr 2010 18:54

Heel begrijpelijk dat je door de lange duur onzekerder wordt.
Prima, jouw voeding.
Volgende vragen: hoe vlug eet je, hoe goed kauw jij je eten en drink jij tijdens het eten?

r.landouw
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: Ma 17 Aug 2009 10:12

Re: Al anderhalf jaar in onzekerheid

Berichtdoor r.landouw » Do 22 Apr 2010 19:19

hallo Paars,
controleer jij wel eens de kleur van jouw urine?
lichtgeel tot bijna wit kan een indicatie zijn van goed functionnerende nieren.
hoe donkerder, des te minder goed.
in ieder geval sterkte.
Ron

Paars
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 22 Apr 2010 14:36

Re: Al anderhalf jaar in onzekerheid

Berichtdoor Paars » Do 22 Apr 2010 21:43

Liddy: Ik drink niet tijdens het eten, hooguit een paar slokken om mijn vitaminepil of probioticapil in te slikken. Ik ben niet de eerste die mijn bord aan tafel leeg heeft en ik kauw denk ik wel goed.

R.Landouw: Mijn urine is 's ochtends redelijk donker maar denk dat dat normaal is en 's avonds heel licht tot wit van kleur dus ik denk dat mijn nieren goed werken!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Al anderhalf jaar in onzekerheid

Berichtdoor liddy » Do 22 Apr 2010 21:58

Goed,
volgende vraag: als je een dag geen paard hebt gereden, ben je dan minder misselijk?

Paars
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 22 Apr 2010 14:36

Re: Al anderhalf jaar in onzekerheid

Berichtdoor Paars » Vr 23 Apr 2010 07:29

Nee dat idee heb ik niet, ik heb bijvoorbeeld deze week helemaal niet paardgereden vanwege mijn klachten en voel me er niet beter op.

Als ik trouwens misselijk ben helpt of liggen of lopen weleens.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Al anderhalf jaar in onzekerheid

Berichtdoor liddy » Vr 23 Apr 2010 13:21

Ben je al naar de fysio geweest voor je nek?
Als je misselijk bent, kun je uit een natuurlijke reactie, je rug- en of nekspieren aanspannen.
Mocht dit bij jou ook zo zijn, dan zou fysiotherapie je kunnen leren je rug- en of nekspieren te ontspannen.

Let op: ik zeg niet dat jouw klachten psychisch zijn.
Iemand die zolang ziek is, krijgt heel wat voor zijn kiezen.
Hoe ga je om met de onzekerheid?
Wellicht is het een idee om daar eens met een psycholoog over te praten.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik wil zeggen.

Paars
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 22 Apr 2010 14:36

Re: Al anderhalf jaar in onzekerheid

Berichtdoor Paars » Vr 23 Apr 2010 14:29

Ik ben al naar de fysiotherapeut geweest, naar een manueel therapeut, naar een ademhalingscursus (verkeerd ademhalen zorgt ook voor opboeren en misselijkheid), ik heb acupunctuurbehandelingen gehad en ben tenslotte naar een psycholoog gegaan en heb iets van 6 gesprekken gehad. Ik heb hier wel iets aan gehad, vooral dat ik nu mijn klachten van me af kan zetten door mij op mijn omgeving en hetgeen waar ik op dat moment mee bezig ben te richten als ik weer eens zit te malen. Maar helaas lost het mijn daadwerkelijke klachten niet op.

De onzekerheid komt in periodes, de ene week kan ik bij wijze van spreke alles van me afzetten en de andere week vind ik alles hopeloos. Dit hangt ook van of ik me op dat moment "ziek" voel of niet.

Op dit moment is het oorzaak van mijn hoofdpijn wel zo goed als zeker gevonden: mijn kaakkopjes gaan als ik bijvoorbeeld geeuw of mijn mond wijd open doe uit de kom en dit prikkelt mijn zenuw die daar langs loopt, tevens schijn ik 's nachts te klemmen met mijn kaken. Ik krijg nu kaakfysiotherapie dus ben heel benieuwd.

Hartstikke bedankt trouwens voor je serieuze antwoorden, ik heb hier best veel aan, zo kan ik de boel tenminste weer een beetje relativeren!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Al anderhalf jaar in onzekerheid

Berichtdoor liddy » Vr 23 Apr 2010 14:35

Dank je wel voor het compliment.
Uit je berichten krijg ik het gevoel dat je een vrouw bent.
Zo nee, sorry.
Zo ja, is er een link te leggen tussen je cyclus en je misselijkheid?

Paars
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 22 Apr 2010 14:36

Re: Al anderhalf jaar in onzekerheid

Berichtdoor Paars » Vr 23 Apr 2010 16:06

Haha ja dat is helemaal juist! Als ik mijn maandelijkse periode heb kan ik inderdaad nog wel wat misselijker zijn maar dat is ook niet altijd zo. Het is ook niet zo dat ik alleen maar misselijk ben als ik ongesteld ben.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Al anderhalf jaar in onzekerheid

Berichtdoor liddy » Vr 23 Apr 2010 16:25

Kennelijk is er een link te leggen met de hormoonwisselingen tijdens je cyclus.
Je hebt meerdere momenten in je cyclus dat er wisselingen zijn.
Schrijf eens een tijdlang op wanneer je ongesteld bent en op welke dagen je misselijk bent.
Daarnaast zou je kunnen opschrijven wat je gegeten hebt.
Het is mogelijk dat een bepaalde voeding het 'uitlokt'.
Als ik drie pijltjes friet eet, heb ik nergens last van.
Eet ik een hele portie, dan protesteert mijn buik drie dagen lang dat hij het niet leuk vond ;)


Terug naar “Ik ben bang dat ik kanker heb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten