Zevalin

Chemo, medicijnen, "clinical trials", enz.
Hier kun je er vragen over stellen.
Let wel, het is een forum van lotgenoten en niet van artsen!
Desjuh
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Vr 30 Mar 2007 00:02

Zevalin

Berichtdoor Desjuh » Wo 04 Apr 2007 10:11

Heeft iemand hier ervaring mee. Hoe werkt het hoe vaak moet je het hebben, hoe wordt het toegedient, etc ik wil zoveel mogelijk weten.

Groetjes

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Wo 04 Apr 2007 19:57

hoi Desjuh

hier alvast een stukje van de kwfsite, een nieuwsbericht:

Vergoeding voor dure behandeling lymfeklierkanker

Utrecht - 28 augustus 2006
Ziekenhuizen kunnen een vergoeding krijgen voor een behandeling van volwassen patiënten met de lymfeklierkanker non-Hodgkin-lymfoom die geen of weinig baat hebben bij chemotherapie. De behandeling wordt alleen vergoed voor mensen met een minder agressieve vorm van deze kanker.

De behandeling met ibritumomabtiuxetan (merknaam Zevalin) wordt opgenomen in de zogenoemde regeling dure geneesmiddelen. Dat meldt de Nederlandse Zorgautoriteit in oprichting (CTG/Nza io) in een brief aan de ziekenhuizen en zorgverzekeraars.

De maatregel houdt in dat ziekenhuizen voortaan een vergoeding kunnen krijgen voor 80 procent van de inkoopkosten van het middel.

De overige 20 procent moeten ze zelf uit hun reguliere budget betalen. De regel gaat met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2006 in.

Zevalin bestaat uit een anti-stof die zich in het lichaam bindt aan lymfoomcellen en waaraan een radioactief bronnetje is gekoppeld, legt hematoloog professor Ton Hagenbeek van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam uit. Daarmee worden selectief ter plekke lymfoomcellen bestraald en gedood. Uiteraard heeft dat ook een schadelijk effect op gezonde cellen in de omgeving. Zevalin is daarom niet zonder bijwerkingen. Met name een tijdelijke daling van het aantal bloedcellen wordt vaak waargenomen.

Uit eerder onderzoek blijkt dat een kwart van de patiënten die voor de behandeling in aanmerking komen na de behandeling met ibritumomab minstens een half jaar vrij zijn van de kanker. Bij de helft treedt beperkt herstel op. Een behandeling met Zevalin kost bijna 13.000 euro.

bron: ANP

Over het hoevaak en hoeveel valt moeilijk wat te zeggen; dat wordt namelijk per patient bekeken vaak. Dus dat zijn vragen voor de arts. Wil je nog info zoeken verder dan kun je ook even op google kijken of hier op het forum met de zoek functie. Zevalin en Rituximab en mabthera zijn allemaal dezelfde werkzame medicijnen maar dan andere namen. Dus op alledrie de namen kun je zoeken.
sterkte verder voor jou en je tante!

jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

Desjuh
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Vr 30 Mar 2007 00:02

Berichtdoor Desjuh » Do 05 Apr 2007 10:05

enorm bedankt, hier kan ik wat mee, ik weet dat zij eerst voorbehadneld moet worden met rituximab. Klopt dit ook??? krijg zij dan eerst rituximab of gaat ze gelijk aan de zevalin. Iets begrijp ik niet, want ik weet dat ze een agresief heeft in haar lies, dus dan wordt het vergoed, wie moet het dan wel betalen ???? zij zelf.

Ik ga even googlen, want wil hier toch meer van weten.

Bedankt

Desjuh
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Vr 30 Mar 2007 00:02

Berichtdoor Desjuh » Do 05 Apr 2007 11:37

Ik heb een site gevonden met PDF bestanden die behoorlijk uitgebreid zijn. zie link
http://www.cvz.nl/default.asp?verwijzin ... evalin.asp

Veel van mijn vragen zijn benatwoord, toch ben ik geintreseerd in mensen die ervaring mee hebben.

Groetjes


Terug naar “Kanker en medicatie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten