Uitsel chemo

Chemo, medicijnen, "clinical trials", enz.
Hier kun je er vragen over stellen.
Let wel, het is een forum van lotgenoten en niet van artsen!
kayshira
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 16 Sep 2006 01:45

Uitsel chemo

Berichtdoor kayshira » Za 16 Sep 2006 01:49

Sinds okt vorig jaar weten we dat mijn moeder kanker heeft. De oorsrong zat in de darm en het is uitgezaaid naar de lever. De darm was operabel maar de lever neit. Dit is met chemo stil gezet. Maar nu word e chemo al 3 weken uitgesteld aangezien haar bloed steeds neit goed is. Er word gezegt dat het niet te lang mag worden uitgesteld. Maar inmiddels zit dit al wel op 3 weken.

Is er hier iemand die mij kan vertellen hoelang het kan worden uitgesteld? Ik maak me hier nl erg zorgen over en het maakt me echt bang. 3 weken is best al wel lang. Hopelijk kan iemand hier mij een beetje geruststellen. De arts zelf laat niks los.

Alvast bedankt

starfleet
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: Wo 07 Jun 2006 12:31

Berichtdoor starfleet » Za 16 Sep 2006 02:21

Als het lichaam niet meer herstelt van de chemo, als dat te lang gaat duren dan is het niet wijs om als het lichaam het net na lange tijd weer aan zou kunnen toch nog die chemo te gaan geven. Er is veel te veel kans dat het lichaam na die net op de grens gegeven chemo niet meer goed herstelt en dan ben je verder van huis.

Zo is het althans mij uitgelegd toen ik ernaar vroeg ( ik heb wel de chemo's op schema gehad) en bij een lotgenote die inderdaad een paar keer naar huis moest omdat haar bloed niet goed was.

Het is niet zo dat de kanker ineens extra hard gaat groeien omdat je de chemo niet kunt afmaken ofzo, maar de hele kuur volgens is het meest effectief gebleken ( door onderzoek).

Ik ken ook iemand die een kuur met een onderbreking van drie maanden ( had andere oorzaken dan er niet tegen kunnen) toch heeft afgemaakt, dus ik denk niet dat dat het probleem zal zijn.

Ik denk als je heel gericht je vraag stelt: "Als mijn moeder nu pas over 5 weken voldoende hersteld is om de chemo te hervatten, heeft die chemo dan nog verder effect, is daar iets over bekend" je wel een duidelijk antwoord krijgt, al is het maar: "Dat weten wij niet".

Anne

ritter
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: Ma 11 Sep 2006 03:30

Berichtdoor ritter » Zo 17 Sep 2006 16:52

hallo,

dat de chemo's in een bepaald schema worden gegeven wil niet zeggen dat dat schema dan ook aangehouden moet worden. het is een schema waarvan men denkt dat het beste schema is, maar bewijzen zijn er niet voor.
het kan zelfs levensgevaarlijk zijn om chemotherapie te geven als de bloedwaarden niet goed zijn

kayshira
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 16 Sep 2006 01:45

Berichtdoor kayshira » Zo 17 Sep 2006 23:54

Dank jullie voor de reacties.

Mijn moeder krijgt om de 3 weken 5 dagen chemo. Het is een vrij lichte kuur aangezien ze naar haar kanker ook hart nier en suikerpatient is.
Ze heeft er inmiddels 9 gehad en de 10 is dus na 1 dag gestopt.

Dinsdag mot ze weer bloed laten prikken. We blijven positief en gaan er vanuit dat ze dan de week erop weer verder mag. Hoeveel kuren ze dan nog zou krijgen is niet bekend. Volgens de arts kunnen ze met deze kuur net zolang doorgaan totdat ze zelf neit meer wil of dat haar lichaam er niet meer tegen kan.

Ik begrijp dat het levensgevaarlijk is om door te gaan terwijl de bloedwaarden niet goed zijn. Wat dat betreft accepteer ik het ook dat ze neit doorgaan. Hoe moeilijk ook. Maar ik vroeg me af hoe lang ze het kunnen uitstellen. Daar geeft de arts dus geen antwoord op. En helaas woon ik te ver weg om even mee te kunnen gaan om het zelf te vragen.


Terug naar “Kanker en medicatie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten