Diagnose Kanker, Schoon en dan????

Dit forum is speciaal voor jongeren met kanker en hun lotgenoten.
Arriflex02
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: Ma 26 Mei 2003 11:49
Contact:

Diagnose Kanker, Schoon en dan????

Berichtdoor Arriflex02 » Ma 26 Mei 2003 17:20

Beste vrienden,

Ik kreeg 22 december 2001 te horen dat ik zaadbalkanker had. Weinig tijd om na te denken omdat alles er zo snel mogelijk uit moet. Experiment, chemo of bestralen. Vriend van mij heeft hodgkin gehad en is uiteindelijk gevlogen. Hem zag kapot gaan aan de chemo dus toch maar het experiment dan met een iets hogere kans dat het terug komt. Na een hele lange operatie is er nog even gesproken over bestralen maar er is besloten af te wachten.

Nu ben ik 1,5 jaar verder en erg blij dat het nog niet is terug is geweest. Ik hou er altijd rekening mee tijdens mijn maandelijkse controle (Thorax, CT en Bloed) maar dat doen we denk ik allemaal.

Waar ik mee zit is het volgende. Ik ben echt een ander persoon door mijn ziekte geworden. Ik kan er nog steeds niet mee omgaan. Dat laatste is iets waar ik zelf en mede door de stichting Jongeren en Kanker (lotgenoten) no wel een keer uitkom. Hetgene waar ik het meeste mee zit is dat ik mijn oude leven niet meer terug krijg. Alles is zo anders en doorzichtig geworden. Ik sport niet meer (odeem) en slaap het meeste van mijn vrije tijd. Ik wil graag van jullie jongeren weten wat er voor jullie allemaal veranderd.

Voor mijn hele verhaal kan je het beste naar mijn website "The Maxxweb" gaan. Het adres is http://fullmoonparty1.tripod.com of klik het linkje onder het bericht.

Groeten van Max [/b]

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Za 31 Mei 2003 19:41

hoi Max,

wat je zegt is errug herkenbaar.. zelf ben ik 1 jaar na de laatste behandeling in het 'herstel en balans' project gerold.. een programma voor exkankerpatienten om weer om te leren gaan met hun lichaam en geest eigenlijk.. klinkt zweverig zo ;) haha.. noua wat het inhoud: gezamelijk sporten - gesprekken met een psycholoog ..

zelf heb ik ontzettend veel aan die psychologe gehad... Het enige wat ik wilde was; m'n oude IK terug... De ik, die superactief was.. die alle dagen van de week wel vol had zitten... wanneer er gesport werd, altijd voorop liep..

Met de hulp van de psychologe zit ik nu eindelijk weer goed in m'n vel.. nu ruim 2 jaar na de diagnose... Ik voel me sterk. Niet omdat m'n lichaam zo sterk is.. nee, de vermoeidheid slaat nog steeds onverbiddelijk toe. En m'n gewrichten pesten me ook nog steeds. Frustraties zijn er ook nog. En toch zit het over het algemeen goed tussen m'n oren. M'n oude ik, was niet eens zo ver.. ik heb nog steeds impulsieve acties, zoals vroeger.. Ik hou nog steeds van sport. Drukte, ben ik wél weer gaan vermijden. Maar veel dingen zijn gewoon nog hetzelfde. Het zit nog steeds in me. En nog iets; al lijkt het misschien wel zo, de tijd heeft niet stilgestaan in die 2 jaar. Je bént gewoon ook ouder geworden. En als je 70 bent, valt een jaar verder niet meer zo op misschien , maar als je jong bent, dan verander je in 2 jaar tijd. Als je niet ziek was geweest, was je waarschijnlijk óók veranderd..

Denk er eens over na.. en laat anders eens iemand met je meedenken, bijvoorbeeld een psychologe.. bijvoorbeeld door herstel en balans.. want ook dit kun je een plaatsje geven...

sterkte!

jodyi


Terug naar “Jongeren praten met jongeren die kanker hebben”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten