Hodgkin en lage bloedplaatjes

Voor Hogdkin- en non-Hodgkinpatiënten.
Tessa2
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr 13 Apr 2012 21:57

Hodgkin en lage bloedplaatjes

Berichtdoor Tessa2 » Vr 13 Apr 2012 22:13

Bij mijn moeder is deze week de diagnose lymfeklierkanker gedaan. Verspreid naar alle lymfeklieren, maar niet in haar lever etc. Verdere onderzoeken moeten uitwijzen wat voor soort.
Vervelende en zorgelijke bijkomstigheid is dat ze een hele lage waarde van bloedplaatjes heeft. Bij het eerste bloedonderzoek was dit 3 (normaal 150-450?). Na deze uitslag is meteen een beenmergpuntie gedaan, tot op heden is mij niet duidelijk wat hier uit is gekomen en mijn moeder wil dit niet expliciet vragen.
Ze heeft direct (na het eerste bloedonderzoek, voor de beenmergpunctie en Petscan) een stootkuur dexamethason gekregen, maar na 3 dagen was het weer 18. Vandaag is er een biopsie gedaan, die tot een bloeding heeft geleid, waarna ze extra bloedplaatjes heeft gekregen. En weer een nieuwe stootkuur prednison en medicijnen tegen bloedingen.
Heeft iemand een idee waar die lage bloedplaatjes door veroorzaakt kunnen worden? Haar rode bloedlichaampjes zijn wel acceptabel (6,7). Als de bloedplaatjes zo laag zijn, betekent dat dan dan automatisch dat de kanker dan in haar beenmerg zit? Of kunnen de bloedplaatjes ook in de lymfeklieren zelf afgebroken worden?
Dank voor eventuele reacties.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Hodgkin en lage bloedplaatjes

Berichtdoor liddy » Vr 13 Apr 2012 23:10

Wat zou ik je graag een antwoord op de vraag willen geven.
Het zal je niet meevallen zo ineens met kanker geconfronteerd te worden.
Bloedplaatjes (trombocyten) zijn cellen die betrokken zijn bij de bloedstolling, zodat bij verwondingen het bloedverlies wordt beperkt.
Door een tekort aan bloedplaatjes hebben wondjes de neiging om sneller en langer te bloeden.
Echter ik denk dat je toch echt bij de arts moet zijn.
Is het misschien mogelijk dat je bij het volgende bezoek aan de arts erbij kunt zijn?
Voel jezelf vooral welkom hier.


Terug naar “Hodgkin en non-Hodgkin”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten