effect zwangerschap op (terugkeer) non-Hodgkin

Voor Hogdkin- en non-Hodgkinpatiënten.
Sietske79
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 01 Dec 2011 15:14

effect zwangerschap op (terugkeer) non-Hodgkin

Berichtdoor Sietske79 » Do 01 Dec 2011 15:20

Begin dit jaar is non-Hodgkin (lymfklierkanker) bij mij geconstateerd. Mijn zoontje was toen nog geen 4 maanden; het is onduidelijk of ik al vóór of tijdens de zwangerschap ziek was. Na 8 chemokuren zijn er, afgaande op de laatste scan (juli), nog wat kleine, maar gelukkig niet-actieve 'restjes' aanwezig. Mijn bloedwaarden bleken bij de 1e controle eind oktober in orde en hoera, ook mijn menstruatie is weer op gang gekomen. Ik heb me -gek genoeg- niet alleen druk gemaakt over mijn overlevingskans, maar vooral ook over mijn vruchtbaarheid. Waarschijnlijk waren de nog volop aanwezige hormonen in mijn lijf daar debet aan!

Natuurlijk weet ik niet wat de uitslag van de eerstvolgende controle is, noch hoe het met mijn vruchtbaarheid gesteld is (menstruatie zegt niet alles!). Toch wil ik niet continu van controle naar controle leven, kijk ik verder dan alleen naar de komende paar maanden, maak ik plannen en heb ik wensen voor de toekomst. Wat zou ik bijvoorbeeld graag (t.z.t.) een 2e kindje willen krijgen! Voor mijn man geldt hetzelfde, maar hij is erg bang dat een zwangerschap -als die al mogelijk is- de kankercellen weer 'tot leven wekt'. Sowieso vindt hij het een enorm moeilijk besluit, aangezien het natuurlijk uberhaupt de vraag is of/wanneer de kanker terugkeert en wat mijn overlevingskansen zijn.

Mede afhankelijk van de uitslag, willen wij dit graag eind januari bespreken met mijn hematoloog. Ik ben echter nu al benieuwd naar ervaringen/reacties van anderen. Lees het dus graag!

Dank en groet,
Sietske

Kinky
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Do 18 Okt 2012 18:27

Re: effect zwangerschap op (terugkeer) non-Hodgkin

Berichtdoor Kinky » Do 18 Okt 2012 18:40

Hoi Sietske79

Ik heb in 2009 Hodgkin gehad (met een stukje non-hodgkin), de diagnose kwam net toen we aan kinderen wilden beginnen dus mijn arts weet hoe belangrijk dit voor mij is.
We moesten eerst één jaar wachten want zolang zou het duren voor de chemo uit mijn lijf zou zijn. Daarna werd beslist dat ze me voor de zekerheid
3jaar wilde laten wachten! (Kans op herval) nu vorig jaar was ik het wachten al lang beu, we waren ondertussen ook al 2 jaar verder en we hebben
besloten ervoor te gaan. We hadden al wel eens laten vallen, stel dat er een "accidentje" zou gebeuren ;)
Nu dit jaar in mei hebben we toch toelating gekregen (100%, in december hadden we al voor 50% gekregen, de aanhouder wint he ;p ) maar ze heeft
nooit gesproken van herval door een zwangerschap. Ik veronderstel wel dat zij me daar anders zeker op gewezen had, het zou moeilijker kunnen gaan
en ze heeft me wel gewaarschuwd dat als je hervalt in de eerste trimester dat er dan een abortus wordt gedaan en vanaf het 2e en 3e trimester er aangepaste medicatie gegeven wordt.
Bij ons is het nog steeds niet gelukt maar ik weet natuurlijk niet of dit aan de kanker ligt of aan iets anders.
Jou behandeling was waarschijnlijk niet hetzelfde als het mijne omdat ik Hodgkin had maar ik zou denken dan het toch dicht bij elkaar ligt :?:

Ik zou het zeker eens laten 'vallen' als je nog eens op controle moet
hopelijk heb je hier iets aan in elk geval nog heel veel succes

grtj :wink:


Terug naar “Hodgkin en non-Hodgkin”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten