het lijkt me een goed idee om eens op dit forum tips en trucs te zetten die handig zijn voor degene die chemo en of bestralingen moeten ondergaan.
toen ik in 2000 behandeld werd voor hodgkin fase 2B moesten we soms behoorlijk improviseren bij sommige dingen om de chemo zo pijnloos mogelijk te laten verlopen.
hier volgen er een paar van mij;
- bij een abvd kuur kan de "d" best pijnlijk naar binnenstromen. mijn tip is: zakje ijs erop en dan van die vulzakjes voor onder de kraan. leg er wel een handdoekje tussen want het is behoorlijk koud. gevolg is dat de aderen zich verwijden en daardoor de vloeistof makkelijk kan instromen. wil niet zeggen dat het pijnloos is maar beter te verdragen.
ook kun je meer spoelwater mee laten lopen door het infuus, nadeel is wel dat de kuur langer gaat duren
- ben je een beetje misselijk zuit op zo'n grote peper munt. tip van mijn broer en het beviel wel. als je moet overgeven ook gewoon laten gaan.
- zowie zo is het verstandig om altijd vlink te drinken. helaas
- hebben ze moeite om ingangen te vinden voor bloedafname?: even je armen onder een lekker warme kraan en je aders worden wat soepeler, en het prikkken gaat beter.
- neem je walkman mee of vraag of er een televiesie of internet aansluiting is.
- ijs is tijdens de chemo een heerlijke versnapering: tip pereijs van festini - ader ontsteking (het gevoel hebben dat je armen er af vallen?) koelen met koud water en helaas moet je wachten tot het overgaat maar wel je oncoloog/ hematoloog of internist waarschuwen.
zo dit was het van mijn kant wie heeft er nog meer tips en trucs?
groetjes tinteltoet