Non Hodgkin Stadium 3

Voor Hogdkin- en non-Hodgkinpatiënten.
Alphonsvente
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr 11 Jun 2010 08:08

Non Hodgkin Stadium 3

Berichtdoor Alphonsvente » Vr 11 Jun 2010 09:11

Ik had al vanaf december 2009 erge last van mijn heupen. Ik was toen naar de dokter gegaan om te kijken wat het was. Medicijnen gekregen, maar hielp niet.
Ben vervolgens in Januari 2010 weer naar de dokter gegaan. Toen hebt me ze me een verwijs naar het ziekenhuis gegeven.
Ik had al eerst een maag & darmonderzoek gekregen, waaruit bleek dat mn Lymfeklieren waren opgezwollen.
Toen heb ik een MRI Scan gehad waaruit bleek dat er een gezwel zat in mn Lymfeklieren.
Maar ze wisten nog niet wat het was. Toen hebben ze me geopereerd en een stuk van mn Lymfeklieren verwijderd.
Een week later op 6 mei 2010 kreeg ik van de internist te horen dat ik Lymfeklierkanker (Lymfoom) had.
Ik moest daarna een Pet-Scan laten uitvoeren in het VU in Amsterdam. Op 2 juni 2010 kreeg ik daarvan de
uitslag. De internist deelde mede dat ik een Non Hodgkin Lymfoom had wat kwaadaardig is en in stadium 3 was.
Maar alleen kan er nog niet worden begonnen met een chemokuur omdat mn ziekte heel langzaam uitzaait.
Bestralingen kon beslist niet volgens mn internist.
Ik wil de ervaringen weten wat de anderen hebben ervaren met deze slopende ziekte.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Non Hodgkin Stadium 3

Berichtdoor liddy » Vr 11 Jun 2010 13:01

Dat je niet goed raad weet met wat je internist zegt, kan ik me voorstellen.
Echter als het bij jou om indolent non-Hodgkin-lymfoom gaat, dan is het wel de juiste gang van zaken.

Een indolent non-Hodgkin-lymfoom wordt meestal pas ontdekt als de ziekte al in een vergevorderd stadium is.
De gezwellen groeien over het algemeen vrij langzaam en geven pas op de lange duur klachten.
Mmeestal wordt een indolent non-Hodgkinlymfoomontdekt als het zich al uitgebreid heeft tot stadium III of IV.
Dan bestaat de behandeling uit chemotherapie, vaak gecombineerd met immunotherapie.
En nu komt het belangrijkste.
Deze non- Hodgkin-lymfomen reageren aanvankelijk vaak goed op deze behandeling(en),
maar na verloop van tijd worden de lymfomen weer actief.
Omdat de ziekte na behandeling zo vaak terugkomt en omdat deze lymfomen zo langzaam groeien,
wordt met chemotherapie nogal eens gewacht tot de patiënt hinderlijke klachten krijgt.
Men gebruikt hiervoor wel de term 'wait and see'.

Vraag bij je huisarts of het bij jou om indolent non-Hodgkin-lymfoom gaat.
En bepraat dan met hem/haar hoe je hier mee om kunt gaan.
Ook jij hebt een uitlaatklep nodig, zoals zo velen hier.
Schrijven is alvast een goede manier om even uit de achtbaan van gevoelens te stappen.
Succes.


Terug naar “Hodgkin en non-Hodgkin”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten