Het verschil?

Voor Hogdkin- en non-Hodgkinpatiënten.
beertjepaul
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 24 Jul 2006 16:35
Locatie: VELP
Contact:

Het verschil?

Berichtdoor beertjepaul » Di 25 Jul 2006 08:42

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik deze vragen hier moet neer zetten, maar aangezien het hier allemaal over Hodgkin gaat zit ik wel goed (denk ik)

Kunnen jullie mij uitleggen wat het verschil is tussen Hodgkin en non - hodgkin.
Mijn vriendin weet pas sinds gisteren dat ze Hodgkin heeft.

Mijn 2e vraag is, kan je echt voor 100% genezen van deze ziekte??

Ik hoop dat 1 van jullie mij antwoord kan/wil geven of mij misschien kan door verwijzen naar andere internetsites
Life is so unfair

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Di 25 Jul 2006 10:57

hoi Paul,

het verschil tussen hodgkin en non hodgkin: Beiden zijn een kanker van de lymfeklieren. Alleen bij hodgkin is de zogenaamde 'read sternberg' cel gaan woekeren. Die betreffende cel, heeft dus de kanker veroorzaakt. Bij non hodgkin is het een andere lymfecel. Eigenlijk is dus alleen hodgkin specifiek 1 ziekte zeg maar. En non hodgkin is de grote rest. Er zijn wel 40 verschillende types non hodgkin. (non hodgkin: geen hodgkin, zoals die ene ontdekte cel, maar wel nog steeds lymfeklierkanker)
Verder komt hodgkin in principe alleen in de lymeklieren en lymfebanen voor. En alle stations waar het langskomt zijn over het algemeen altijd aangetast. Bij non hodgkin kan de kanker ook in andere delen van het lichaam gaan zitten. In de huid bijvoorbeeld. Verder kan het bij non hodgkin zo zijn dat je een plek in je hals hebt zitten en een plek in je buik en niets ertussen.

Verder is het zo dat hodgkin betere prognoses heeft dan non hodgkin.
En hodgkin is een typische jongerenziekte. In tegenstelling tot non hodgkin, hoewel ook bij non hodgkin een piek te zien is bij jongeren geloof ik.
En hodgkin is eigenlijk vrij zeldzaam, met maar 350 nieuwe patienten per jaar....

Je vraagt of ze voor 100 procent kan genezen. Die vraag kan ik op 2 manieren lezen: Doel je op het genezingspercentage, of op eventuele bij effecten van de behandeling?
Om beiden vragen te beantwoorden; in een vroeg stadium zjin de prognoses bij hodgkin zo'n 95 tot 98 procent. In een wat verder stadium 75 tot 80 (beiden zeer hoog) .
Of ze na de ziekte geen klachten meer overhoud, dat is niet te voorspellen. Vermoeidheid is een bekend fenomeen bij veel kankerpatienten. Maar ik ken ook meerder hodgkin patienten die echt nergens last meer van hebben en weer werken zoals voor hun ziekte. Alleen voor allen geld: het heeft emotioneel een behoorlijke impact! Zowel tijdens, maar zeker ook nog de eerste jaren na de behandeling.

maar oke. Mocht je nog meer vragen hebben, dan kun je ze zeker hier stellen. Ook is het handig om lid te worden van de patientenvereniging, de LVN www.kankerpatient.nl/lvn , als je lid wordt krijg je gelijk het boek: de erfenis van thomas hodgkin.

Mocht je vriendin toe zijn aan lotgenoten contact, dan is ze altijd welkom bij de emailgroepen van deze pagina. Er zijn inmiddels 2 groepen voor (non)hodgkin , en hierin vind je mensen van alle leeftijden... (oke, wel een overschot aan vrouwen ;) )

sterkte voor jullie beiden.. ondanks alle goede prognoses, zitten jullie in een heftige tijd en zal het komende tijd wel zo heftig blijven..

jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

Mario
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2005 11:53
Locatie: Nederweert
Contact:

Berichtdoor Mario » Di 25 Jul 2006 11:04

Allereerst is dit juist de goede site om deze vraag te stellen, er zijn veel lotgenoten die hierover hun mening kunnen geven.

Het antwoord op je eerste vraag kan (durf) ik helaas niet te geven, ik ben geen dokter en ik wil je dan ook aanraden deze vraag te stellen bij de internist of dokter waar je vriendin in behandeling is.

De ziekte 'Hodgkin' is op zich goed te genezen, maar ze spreken nooit over 100%. Dat mogen dokteren ook niet. Daarbij hangt het af van het stadium waarin de ziekte zich bevindt. Hierover is veel te vinden op internet. Maar niet alle sites zijn betrouwbaar daarover. Hou in de gaten dat ieder geval anders is!!
Ikzelf heb vorig jaar ook Hodgkin gehad, stadium 2A. De A houdt in dat je geen symptonen hebt.

Maar goed, ik ben nu behandeld met chemotherapie en bestraling en de ziekte is volledig weg. Ik ben nu nog streng onder controle en dit blijft ook nog de komende 5 jaar. Pas dan ben je genezen verklaart en op dat moment zou je kunnen zeggen dat het wel 100% weg is.

Heb ook een weblog gemaakt in die tijd en hier kun je ook veel informatie vandaan halen; www.mariogielen.blogspot.com

Veel succes en sterkte,

Mario

beertjepaul
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 24 Jul 2006 16:35
Locatie: VELP
Contact:

Berichtdoor beertjepaul » Wo 26 Jul 2006 14:13

Ik wil jullie bedanken voor de reacties, ik kan veel met deze info

greetzz Paul
Life is so unfair


Terug naar “Hodgkin en non-Hodgkin”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten