Interview/artikel impact scheldwoorden

Hier kunnen studenten hun oproepen zelf plaatsen m.b.t. tot werkstukken!
GianlucaSTAD
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2014 15:49

Interview/artikel impact scheldwoorden

Berichtdoor GianlucaSTAD » Wo 12 Mar 2014 17:03

Lieve mensen,

Mijn naam is Gianluca en ik ben een jongeman van 19 die geen ervaring heeft met interviewen of artikelen schrijven. Toch heb ik een coole stage bij een jongerenorganisatie bemachtigd en daar heb ik het privilege om interviews te houden en daar artikelen over te schrijven. Ik weet dat dit een zwaar onderwerp is en daarom mijn excuses als het bij iemand verkeerd overkomt. Dit is absoluut NIET mijn bedoeling en het zou erg prettig zijn als jullie dit zo snel mogelijk aangeven dan kan ik hier verandering in brengen.

Het gaat er namelijk om dat we op kantoor een discussie hadden over scheldwoorden en dan voornamelijk het schelden met “kanker”. Het leek me interessant om hier een stukje over te schrijven, sinds ik verdere research over het onderwerp ben gaan doen. En toen viel mij op dat er vrij weinig informatie bekend is over de mening van de patienten zelf, dit verbaasde mij want dat zijn juist de belangrijkste meningen!

Vandaar dat ik ook een kort interviewtje heb samengesteld die jullie hopelijk willen invullen. Jullie mogen ook vragen eruit laten of zelf dingen toevoegen. Het kan wel zijn dat het artikel gepost word op onze website dus hou hier aub rekening mee. Dit is volledig anoniem mits jullie mij natuurlijk duidelijk aangeven dat jullie genoemd willen worden. Uiteraard zal ik het artikel eerst hier posten zodat jullie het kunnen goedkeuren, ik hecht veel waarde aan jullie meningen omdat het een erg gevoelig onderwerp is!

Ps. Ik heb ervoor gekozen om de naam van de organisatie nog even stil te houden, omdat ik niet wil dat ze door mijn onervarenheid in het schrijven misschien in een kwaad daglicht worden gesteld. Mocht het “succesvol” zijn dan zal ik alle informatie en dergelijke met jullie delen.

Het interview:

1. Wat vinden jullie ervan als het woord "kanker" als een scheldwoord word gebruikt?

2. Als u het erg vind, waarom is dit dan? (bijv. Word u er niet graag aan herinnerd of heeft u er juist meer last van omdat uw naasten er op deze manier dagelijks aan herinnerd kunnen worden etc.)

3. Als u het niet erg vind, waarom heeft u er geen moeite mee?

4. Als u het erg vind, wat zou u een goede oplossing lijken om het gescheld te verminderen?

Het leek mij namelijk erg belangrijk dat de samenleving begrijpt wat uw standpunten daarin zijn, dit korte interview zegt natuurlijk weinig over het standpunt van alle patienten en ik ben me ervan bewust dat meningen heel erg uiteen lopen maar dit lijkt mij al een goed begin.
Nogmaals wil ik jullie eraan herinneren dat dit voor mij helemaal nieuw is en ik dit echt niet disrespectvol bedoel, als dit wel zo overkomt in mijn manier van schrijven/verwoorden laat mij dit dan aub zo snel mogelijk weten dan word hier direct iets aan gedaan!

Bedankt voor het lezen en ik wens jullie allemaal heel veel sterkte en kracht,

Liefs Gianluca

Jannek
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2014 15:09

Re: Interview/artikel impact scheldwoorden

Berichtdoor Jannek » Do 13 Mar 2014 19:52

Ik kom uit Den Haag en het is helaas onder sommige laaggeschoolde groepen nog steeds gemeengoed om woorden als "kankermongool" of "tyfusjong" te gebruiken. Dit is voornamelijk groepsgedrag, stoer willen lijken, nabauwen, onwetendheid. Maar vooral een teken van onvolwassenheid en slechte opvoeding.

Eén op de 3 mensen krijgt kanker. En nog steeds sterven veel te veel mensen een afschuwelijke dood. Daarom komt een woord als kankerlijer harder aan dan bijvoorbeeld tyfuslijer. Want aan de tyfus overlijdt eigenlijk niemand meer, tenminste niet in Den Haag. Wie zelf kanker heeft, of een dierbare er aan heeft verloren, begrijpt dat schelden met kanker en het onbegrip erover pijn doet.

Wanneer je kijkt op http://scheldnietmetkanker.nl/ dan zie je dat het merendeel van de mensen die gestemd hebben er moeite mee heeft.
Daar kun je ook een informatiepakket opvragen, mocht je wat meer achtergrondinfo willen hebben.

Jannek
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2014 15:09

Re: Interview/artikel impact scheldwoorden

Berichtdoor Jannek » Do 13 Mar 2014 19:58

Hm nu ik die site waar ik net de link van gaf nog even opdiep... dat is misschien wel de jongerensite die je bedoelde....? :mrgreen:


Terug naar “Oproepen van studenten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten