welk effect heeft chemotherapie op de beleving van patienten

Hier kunnen studenten hun oproepen zelf plaatsen m.b.t. tot werkstukken!
ivandenbos
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Do 18 Okt 2007 20:39
Locatie: Breda

welk effect heeft chemotherapie op de beleving van patienten

Berichtdoor ivandenbos » Do 18 Okt 2007 20:51

Hallo beste mensen, :)
wij zijn 4 verpleegkundigen die de opleiding tot oncologie verpleegkundige op het Erasmus in R'dam volgen. Wij hebben een vraag
Welk effect heeft chemo op de beleving van de patient: wat zijn de vragen, emoties, gedrag. Wordt de beleving negatief of positief of beiden nog beinvloed? Misschien wil hier iemand met ons over praten?
Alvast bedankt. Ingrid

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Vr 19 Okt 2007 16:28

ik snap de vraag niet helemaal goed geloof ik; bedoel je of ik depri werd ervan? of niet?
sommigen chemo therapieen hebben namelijk als bijwerkingen dat je er wat depri van kan worden
Misschien kun je echt een voorbeeld geven? Ik vind het echt als een studievraag klinken waarbij ik niet zo goed weet wat ze nu willen horen.. ;) dus misschien kunnen jullie het toelichten? dan geef ik graag antwoord...
nog iets wat nu in me opkomt; als patient weet je denk ik niet waarom je beleving mogelijk veranderd, ligt het aan de chemo of ligt het 'gewoon' aan de hele situatie? want dat is het meestal volgens mij?
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

ivandenbos
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Do 18 Okt 2007 20:39
Locatie: Breda

Berichtdoor ivandenbos » Vr 19 Okt 2007 19:55

Het klopt dat het een studie vraag is, aan wie kan je die beter stellen dan aan ervaringsdeskundigen. Wanneer ik me zou verplaatsen in u dan zou ik denk ik angstig zijn, wat gaat er gebeuren, welke bijwerkingen ga ik krijgen enz. Natuurlijk is beleving voor iedereen anders. Het gaat ons erom wat u hebt gevoeld en beleeft(emoties,gedrag, vragen), wat voor u belangrijk was tijdens de chemokuren(bv info, begeleiding) Ik hoop dat de vraag zo voldoende verduidelijkt is.

MartinS
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: Wo 21 Feb 2007 16:45

Berichtdoor MartinS » Za 20 Okt 2007 16:32

Ik heb 12 chemokuren van drie dagen gehad i.v.m. darmkanker. De voorlichting door de oncologisch verpleegkundige was prima. Ik wsit wat me te wachten stond. Ik ben niet bang of emotioneel geweest, maar weet wel heel veel leukere dingen om te doen.

Ik denk dat goede voorlichting dus heel belangrijk is. Ik kon ook dag en nacht bellen als ik iets wilde weten. Hier heb ik overigens geen gebruik van gemaakt.

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Zo 21 Okt 2007 14:50

oke, ik wilde veel weten, nouja alles weten! De verpleegkundige die ik een paar keer had tijdens de chemo las uit het boekje de precieze mogelijk bijwerkingen voor, ik vond dat heel prettig. Verder was ik de 1e keer behoorlijk angstig, omdat je niet weet wat er gaat gebeuren. Want het goedje dat in je aderen loopt, daarvan is je zojuist verteld dat je er behoorlijk ziek van kan worden.
De 1e kuur moest ik 1 nachtje blijven. S nachts werd ik behoorlijk angstig, gewoon van de onzekere situatie, je voelt je gek, is dat normaal? hoort dat erbij ? Is het iets anders wat door de kanker nog veroorzaakt wordt? Toen heeft de verpleegster die nachtdienst had, zo'n 1,5 uur aan m'n bed gezeten (uiteraard met af en toe rondjes weg) maar het feit dat er iemand was hielp al enorm. We hebben over koetjes en kalfjes gekletst en de afleiding deed gewoon zijn werk.

Latere kuren merkte ik dat er een volgorde zat in alles, ook in de bijwerkingen, de angst werd minder maar wel was ik erg sjacherijnig de dagen voor de kuur en tijdens de kuur zelf, puur van de spanning, omdat je weet dat je weer 'moet' . Het is emotioneel ook behoorlijk uitputtend vond ik.

maar oke, dit was het wel eventjes..
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

ritter
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: Ma 11 Sep 2006 03:30

Berichtdoor ritter » Ma 22 Okt 2007 00:43

als een patient voor het eerst chemokuren krijgt dan is er natuurlijk de onzekerheid van wat doet het met me, wat voel ik. Uitleg is echt heel belangrijk. Vertel stapsgewijs wat er gebeurt, wat men voelt of juist niet voelt. Door de buitenwereld is er een bepaald plaatje opgehangen aan chemotherapie die soms ver verwijderd is van de werkelijkheid. Van sommige kuren wordt je bijv niet kaal terwijl die gedachte er altijd wel is.
Nogmaals goede uitleg in woord en schrift geeft al enige rust bij de patient.

s6

Inge H
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: Do 17 Nov 2005 13:13
Locatie: helmond

Berichtdoor Inge H » Ma 05 Nov 2007 21:55

mijn man is afgelopen zaterdag aan zijn derder kuur begonnen. Hij doet mee aan een studie van het Daniel den Hoed en is 'proefkonijn'voor de chemo Themodal. Het zijn 12 kuren van ieder een maand, dus hij is 1 jaar zoet.
Hijzelf heeft lichamelijk nog geen klachten alleen vermoeidheid begint nu de kop op te steken.
Wel is het emotioneel zwaar. Hij heeft een astrocytoom 2 en er is al verteld dat het niet te genezen is en dat hij niet oud zal worden. Themodal zal weer een rekmiddel zijn, net als de afgelopen 2 operaties.
Hierdoor heeft hij regelmatig momenten van : Wat heeft het allemaal nog voor nut, nu heb ik geen klachten van de tumor, maar wel al van de chemo ( vermoeidheid).
Ik denk dan ook als zijn vrouw zijnde, dat het bij iedereen verschillend is. Mijn man knokt anders dan iemand waartegen is verteld dat chemo de kans vergroot op genezing ( schoon zijn )
Maar het is heel raar dat je chemische troep in je lijf stopt om je leven te rekken, oftewel, dat er zoiets krachtigs in je lichaam zit dat je vanbinnen kapot maakt, dat je het ervoor over hebt om chemische troep in je lijf te stoppen en dat dat ook nodig is om te overleven.
Allemaal best dubbel, vind ik

grt inge
verliefd, verloofd, getrouwd, kanker


Terug naar “Oproepen van studenten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten