kanker en diabetici

Hier kunnen studenten hun oproepen zelf plaatsen m.b.t. tot werkstukken!
Maurits Boer

kanker en diabetici

Berichtdoor Maurits Boer » Vr 11 Mar 2005 11:39

beste mensen,
Ik ben Maurits, leerling verpleegkundige. Ik maak een werkstuk over oncologie en moet daarbij een complicerende factor uitwerken. Ik heb daarvoor gekozen voor zorgvragers waarbij kanker gediagnostiseerd is en die daarbij diabetes mellitus (suikerziekte) hebben. Zou iemand mij op weg kunnen helpen met de volgende vragen:
- Welke invloed heeft diabetes mellitus op de kanker en de behandeling?
- Is behandeling nog mogelijk? zo ja, waarom, zo nee waarom?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Met vriendelijke groeten,

Maurits

dorothea
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: Do 13 Okt 2005 15:35

kanker en diabetes

Berichtdoor dorothea » Za 15 Okt 2005 17:04

Hallo,

Ik denk dat er verband bestaat tussen diabetes en kanker, net als diabetes en hartproblemen.
Wanneer iemand een glutenintolerantie heeft (auto-immuunziekte), kan zich later een andere auto-immuunziekte ontwikkelen zoals diabetes, of kanker.
Met een glutenvrij dieet kan men een goed resultaat krijgen. De slijmvliezen herstellen zich, het afweersysteem wordt sterker.
mvrgr
Didy

didyvandev@yahoo.com
Levend voedsel is mijn beste medicijn.

p leenstra

diabetes

Berichtdoor p leenstra » Ma 14 Nov 2005 14:57

ook diabetes komt voor bij kankerpatient, er zijn patienten die diabetes kunnen krijgen van kanker bijv alvleesklerkanker, maar dat is zeldzaam.
daar mensen met chemokuur ook vaak een soort prednison krijgen is het gewenst om tijdens de kuren de bloedsuikerwaarde extra in de gaten te houden.
ik heb nog niet meegemaakt dat diabetes een contra indicatie was

Gebruikersavatar
sjelly
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: Do 22 Sep 2005 10:16
Locatie: Haarlem
Contact:

Re: diabetes

Berichtdoor sjelly » Ma 14 Nov 2005 20:12

p leenstra schreef:ook diabetes komt voor bij kankerpatient, er zijn patienten die diabetes kunnen krijgen van kanker bijv alvleesklerkanker, maar dat is zeldzaam.
daar mensen met chemokuur ook vaak een soort prednison krijgen is het gewenst om tijdens de kuren de bloedsuikerwaarde extra in de gaten te houden.
ik heb nog niet meegemaakt dat diabetes een contra indicatie was


nou bedankt weer voor dit opwekkende bericht
moet ik me hier ook maar op laten testen
pretnisolon heeft al behoorlijk wat bijwerkingen ben ik pas achter
staar-droge huid -botten-nu nog suiker ook?
begin de dag met een lach

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Ma 14 Nov 2005 20:16

tja helaas... het is maar een kleine kans maar toch.. mijn bloedsuiker werd de eerste maand ook regelmatig getest toen ik pretnison kreeg. Ach, je moet eigenlijk niet kijken naar wat je allemaal kan krijgen.. dat is zo ontzettend veel... is misschien makkelijker gezegd dan gedaan.. maar dat moet je echt niet doen. Als je alle mogelijke bijwerkingen zou krijgen, dan mag jij op dat moment dat medicijn meestal niet meer krijgen en moeten ze een vervangende zoeken... maar je wordt er niet echt vrolijk van als je het zo leest allemaal he..

jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

Gebruikersavatar
sjelly
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: Do 22 Sep 2005 10:16
Locatie: Haarlem
Contact:

Berichtdoor sjelly » Di 15 Nov 2005 10:19

jodyi schreef:tja helaas... het is maar een kleine kans maar toch.. mijn bloedsuiker werd de eerste maand ook regelmatig getest toen ik pretnison kreeg. Ach, je moet eigenlijk niet kijken naar wat je allemaal kan krijgen.. dat is zo ontzettend veel... is misschien makkelijker gezegd dan gedaan.. maar dat moet je echt niet doen. Als je alle mogelijke bijwerkingen zou krijgen, dan mag jij op dat moment dat medicijn meestal niet meer krijgen en moeten ze een vervangende zoeken... maar je wordt er niet echt vrolijk van als je het zo leest allemaal he..

jodyi


Hoi jody

bedankt voor je antwoord en ja niet kijken hier had m,n begeleidster al gezegd :shock: van oncologie

nah proberen maar toch :wink:
groetjes Elly
begin de dag met een lach

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Di 15 Nov 2005 10:25

hihi ja, het is moeilijk he.. ik wilde ook alles weten hoor.. struinde echt heel internet af zelfs... maar ik heb 1 x (helemaal in het begin) verkeerde info gevonden en daar heb ik toch wel wat van geleerd.. Op die site stonden overlevingskansen van het soort kanker dat ik had, maar die bleken veel lager te zijn, dan dat ze in werkelijkheid waren! Onnodige stress bleek het dus later te zijn, toen m'n arts de juiste info gaf! Sinds die tijd las ik nog wel veel, maar deed ik er iets minder mee qua gevoel...
maar nieuwsgierig en zoekend naar info was ik nog steeds hoor :) .

groetjes jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

Gebruikersavatar
sjelly
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: Do 22 Sep 2005 10:16
Locatie: Haarlem
Contact:

Berichtdoor sjelly » Di 15 Nov 2005 13:14

jodyi schreef:hihi ja, het is moeilijk he.. ik wilde ook alles weten hoor.. struinde echt heel internet af zelfs... maar ik heb 1 x (helemaal in het begin) verkeerde info gevonden en daar heb ik toch wel wat van geleerd.. Op die site stonden overlevingskansen van het soort kanker dat ik had, maar die bleken veel lager te zijn, dan dat ze in werkelijkheid waren! Onnodige stress bleek het dus later te zijn, toen m'n arts de juiste info gaf! Sinds die tijd las ik nog wel veel, maar deed ik er iets minder mee qua gevoel...
maar nieuwsgierig en zoekend naar info was ik nog steeds hoor :) .

groetjes jodyi


hahahaha ja klopt ga naar ieder pagina waar wat staat over lonkanker en tumoren + alternatieven lijk wel gek

maar ja stom hé kan het ergens niet laten

jij ook sterkte dan maar
:D

groetjes Elly
begin de dag met een lach

harrynef

kanker en suikerziekte

Berichtdoor harrynef » Za 26 Nov 2005 20:37

Bij het constateren van peniskanker is bij mij ook suikerziekte geconstateerd. Bij de chemokuren werd dit extra in de gaten gehouden. In het ziekenhuis werd 4x daags een glucosemeting gedaan. 's avonds na het eten was het meestal erg hoog (> 20 mmol). Ik kreeg dan ook wat insuline voorgeschreven. Twee redenen voor het hoge suikergehalte waren de glucose in het (NaCl)infuus en de dexamethazon wat als middel werd gebruikt tegen misselijkheid/braken. Omdat ik van het laatste geen last had, werd de dexamethazon dosering gehalveerd en het infuus zonder glucose gegeven (alleen NaCl). Na de chemokuren is met behulp van tabletten (zonder insuline) mijn suikerspiegel normaal.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Harry


Terug naar “Oproepen van studenten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten