botkanker na borstkanker?

Erfelijkheid en kanker, wat betekent dat voor jouw familie?
fae

botkanker na borstkanker?

Berichtdoor fae » Vr 27 Jun 2003 20:16

Bij mijn tante (zus van m'n vader) is na borstkanker 1 borst weggehaald; een paar dagen geleden heeft ze te horen gekregen dat ze botkanker heeft. Heel veel informatie kan ik niet vinden over erfelijkheidsfactoren en hoe deze genen worden overgedragen; is er een kans dat ik ook drager kan zijn van een borstkankergen via mijn vader of is die kans heel erg klein?
Mijn oma is recentelijk 80 geworden en bij haar is tot nu toe geen kanker geconstateerd; wel bij 4 of 5 van haar 6 zussen!!
Ik denk er wel aan om na het weekend te informeren bij de huisarts of ik een dna-test kan ondergaan, om het zekere voor het onzekere te nemen..
hoor graag reacties!

Gast

Berichtdoor Gast » Zo 29 Jun 2003 12:50

Beste Fae,

De 'botkanker' van je tante is in feite de oude borstkanker die zich heeft verspreid naar de botten. Borstkankergen kun je ook erven via je vader.

Borstkanker komt heel veel voor. Meestal is het niet erfelijk. Hoe oud is je tante?

Je kunt zelf geen DNA-test doen als je niet ziek bent. Bij DNA-onderzoek nemen ze bloed af van patiënten en daarin zoeken de artsen naar een afwijking. Als er een afwijking wordt gevonden kunnen ook gezonde familieleden zich laten testen.

Overleg eens met je huisarts of je dit wilt laten onderzoeken. Voor een onderzoek is de medewerking van je tante nodig. Verder moet je voor jezelf nagaan wat je gaat doen met de uitslag. Ga je je borsten preventief laten verwijderen? Hoe oud ben je? Wil je nog een hypotheek afsluiten met levensverzekering?

Hadden de zussen van je oma allemaal borstkanker? En hoe oud waren ze toen ze ziek werden?

Een genetisch onderzoek is niet iets wat je 'zomaar' doet, om het zekere voor het onzekere te nemen. Het heeft grote consequenties voor je leven daarna. Overleg het eens met een arts.

Sterkte en succes,
Maisa

Marieke
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: Zo 03 Mar 2002 13:33
Locatie: Nijmegen

Berichtdoor Marieke » Di 08 Jul 2003 23:49

Misschien is het handig om zelf te beginnen met een stamboomonderzoekje. Wie welke kanker heeft gehad en op welke leeftijd. Dit kan al een beetje duidelijkheid verschaffen. Maar idd ook naar de huisarts gaan en het voorleggen. Daar zijn huisartsen toch voor?
Succes!

Marieke
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: Zo 03 Mar 2002 13:33
Locatie: Nijmegen

Berichtdoor Marieke » Di 08 Jul 2003 23:55

(ik heb je berichtje nog even gelezen)

Als je oma (van vaderskant?) nu al 80 is en ze heeft nog nooit kanker gehad, dan klinkt het niet heel logisch (maar het zou natuurlijk kunnen) dat er bij haar sprake is van een erfelijkheidsfactor.

Een familie moet aan het volgende voldoen om aan erfelijkheidsonderzoek te mogen beginnen (tenminste bij dikke darmkanker): 3 familieleden die de bepaalde soort kanker hebben gehad of een vorm die ermee wordt verbonden (bij borstkanker is dat dan eierstokkanker) waarvan 2 in de eerste graad, waarvan een jonger was dan 50.

Mocht er al zoiets blijken uit jouw eigen stamboomonderzoek, dan zou je om een verwijzing naar een KGC kunnen vragen.

(Volgens mij was het zo, ik weet het niet helemaal zeker, want ik heb zelf nooit dat hele voorcircuit door hoeven lopen.)

Maar nog een keer: ga gewoon naar je huisarts!


Terug naar “Erfelijkheid en kanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten