Goedemiddag iedereen..
Ik heb toch wat tips en raad nodig over erfelijke borstkanker.
Mijn moeder en haar tweelingzus (mijn tante) hebben allebei 2 jaar geleden te horen gekregen dat ze met borstkanker liepen.
Mijn moeder had een borstamputatie (is in Nl geopereerd)
Me tante een borstsparende.
Hun zijn nu volledig schoon (kan je volges mij pas zeggen na zo'n 5 jaar)
Toen heeft de mammografiebegleider hun aangeraden om genetisch onderzoek te doen, kans dat het toeval was was wel aanwezig.
Allebei naar ziekenhuis in Belgie geweest, testen gedaan, maanden moeten wachten, opnieuw bloed moeten prikken, en toen de uitslag.
Bij hun was het erfelijk belast...
Dus ook kans op eierstokkanker en hun andere borst...
Dan krijg je weer een klap in je gezicht en ga je toch nadenken, want als hun erfelijk belast zijn ben ik het dan ook?
Ook naar het ziekenhuis geweest voor een dna/bloedonderzoek en gisteren (11mei) heb ik de uitslag gehad,
Ook ik ben dus erfelijk belast...
Dan krijg je echt een klap in je gezicht en weet je niet goed hoe je je moet voelen, moet je blij zijn omdat je nu toch een strengere controle krijg en er dus vroeg bij kan zijn?
Of De gedachte dat je het krijg maak je al heeeel erg bang...
Ook zei de dokter gisteren dat kans op eierstokkanker nu ook groot is, ik ben 20 jaar en denk op het moment nog niet aan kinderen maar toch wil je dat wel eens lijk mij...En omdat ik erfelijk belast ben , Kan ik dat dan doorgeven aan mijn kindjes? of word die kans kleiner?
Wie heeft hetzelfde probleem gehad?
en hoe gingen jullie hiermee om?
Groetjes!