Stembandkanker

Over hoofd-halskankersoorten.
Hans1961
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Ma 13 Mei 2013 19:59

Stembandkanker

Berichtdoor Hans1961 » Ma 13 Mei 2013 20:45

Hallo Forumleden en meelezers en moderatoren,

Ik lees al aardige tijd mee,pak hem beet,een jaar of drie.
Heb besloten nu toch maar wat bij te dragen....

Ik wil het eerst wat beknopt houden,kan misschien later eventueel
al naar gelang de behoefte wat meer vertellen of eventueel wat ervaringsverhalen
delen,omdat ik nog een dagboekje op mijn pc had bijgehouden....

Ik heb twee jaar lang rondgelopen met langdurige heesheid,
op een bepaald moment kon ik alleen maar fluisteren.

Ik ben een steek je hoofd maar in het zand type,een struisvogel,
in de hoop dat het dan vanzelf wel over gaat,jezelf van alles wijsmakend,
en je suf googelen totdat je op een gegeven moment jezelf natuurlijk helemaal gek maakt.

Ik werd steeds zieker,minder eetlust,algeheel malaise gevoel,een hoest die maar niet
overging,afijn in januari 2012 besloot ik de stoute schoenen aan te trekken na 2 jaar ziek
zijn en ging naar de huisarts die mij doorverwees naar het ziekenhuis,de KNO arts,
(ik houd het nu even beknopt en vrij direct)

Na controle van mijn stembanden zei de KNO arts meteen,ik zie het direct,
u heeft kanker op uw linkerstemband.Ik had een grote tumor erop zitten,die
helemaal door mijn stemband heen was gegroeid.De KNO arts zei.normaal is er
wel eens twijfel of het echt kanker is,en dan moet verder onderzoek uitwijzen of
het dat ook is,of wat anders,maar bij u is het overduidelijk.

Vanaf toen(even een korte snelle opsomming,wil het wel uitgebreid doen,wat ik ervoer etc...maar dan wordt het echt
een enorm epistel)

Door verwezen naar het Erasmus MC,de gehele dag diverse onderzoeken gehad.....
(er liep goddank een lieve buddy mee,want ik was met mijn geest volstrekt ergens anders)
CT Scan,MRI scan,en halspuncties om vast te stellen of ik uitzaaiingen had in longen,hals,etc)
Bloedprikken,afspraak bij een narcotiseur,om te praten over de kijkoperatie)
Je gaat de molen in,en beleeft alles alsof je in een slechte film zit,alleen ben jij de hoofdpersoon)
Had eerder ook een scan gehad,op de dag dat ik bij de KNO arts was in een ander ziekenhuis.
Langs de kaakchirurg i.v.m.bestralen etc....

Een kijkoperatie gehad(later uiteraard)om technisch vast te stellen of ik kwaadaardige kanker
had,wat het geval bleek....ik kwam niet bij uit de kijk operatie en moest geintubeerd(schrijf je dat zo?)
worden en een nachtje blijven.

Vervolgens wachten op de uitslagen thuis,en op een vervolgafspraak voor het behandeltraject,
de uitslagen bleken gunstig,geen uitzaaiingen.Maar de uitslag van de kijkoperatie bevestigden
het vermoeden van kwaadaardige kanker.

Mijn behandeltraject bestond uit 5 weken elke dag naar het ziekenhuis om bestraald te worden
in totaal 30 keer,waarvan op èèn dag per week tweemaal.Ik hoefde er geen chemo bij want aanvankelijk
leek het daarop.

3 maanden na mijn laatste bestraling kwam natuurlijk het spannende moment,kijken naar je
stemband en met behulp van een scan bekijken of de behandeling had aangeslagen.

En dat was ook zo,de tumor was weg,er zat nog wel een verdikking,op mijn stembanden,maar
aangenomen werd dat dat littekenweefsel was,ik ben nu een jaar lang sinds mijn laatste bestraling
elke 6/7 weken op controle.27 mei a.s.mag ik weer langskomen,dan kijken ze met een cameraatje
naar mijn stembanden.

Tot zover wilde ik dit voorstelrondje erbij laten,er komen natuurlijk allerhande gedachten en gevoelens
erbij kijken vanaf het moment dat je het nieuws hoort,maar als ik een bericht schrijf die de laatste
anderhalf jaar omvat dan nodigt dat niet uit tot lezen natuurlijk.

vriendelijke groeten,en iedereen die het nodig heeft,veel sterkte en moed toegewenst.

Hans1961
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Ma 13 Mei 2013 19:59

Re: Stembandkanker

Berichtdoor Hans1961 » Ma 20 Mei 2013 21:16

Als iemand vragen heeft,stel ze gerust hoor......

anietjuh
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Zo 12 Mei 2013 20:26

Re: Stembandkanker

Berichtdoor anietjuh » Do 30 Mei 2013 18:21

hallo Hans,
ten eerste 2 jaar wachten....joh,
ik vanaf vorig jaar mei 1e periode heesheid,kwam door schimmelinfecties ,kan ben diabeet dus best mogelijk,vanaf november 2012 continu hees ,maar je hebt al gereageerd op mijn doorverwijzing UMCG ,nu staat operatie datum al vast.
Alles gaat nu zo snel,ben er overspannen bij heb ik het idee en ja googlen doe ik bijna hele dag...alle symptomen heb ik al zowat en sinds gisteren kortademig,stom maar rook al vanaf mijn 15e zelfs na hartinfarct 2 jaar terug nog niet kunnen stoppen,14 kilo kwijt in vanaf april.
Wil me voorbereiden op aankomende week,maar emotioneel zo belast,kun je me advies geven en mischien mijn eigen diagnose die ik al heb dat het goed fout is,willen bevestigen?
groetjes anita borgman

Hans1961
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Ma 13 Mei 2013 19:59

Re: Stembandkanker

Berichtdoor Hans1961 » Za 01 Jun 2013 19:02

Even voor de meelezers en leden,anietjuh en ik hebben inmiddels email contact gehad,
dus daarom loopt de conversatie hier niet verder....


ik ben zelf afgelopen maandag weer op controle geweest en goddank zagen mijn
stembanden er goed uit,over 2 maanden de volgende controle.


Terug naar “Hoofd-halskanker (ook lip-, stemband- en mondkanker)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten