Cin 3 na pap 2 hpv uitstrijkje

Ben je op zoek naar een lotgenoot?
Dan kun je hier een oproep plaatsen.
Bibi070
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Do 09 Mar 2017 23:12

Cin 3 na pap 2 hpv uitstrijkje

Berichtdoor Bibi070 » Do 09 Mar 2017 23:47

Hoi,
Na wat mee te hebben gelezen of verschillende fora van vrouwen die ook een afwijkend uitstrijkje hebben gehad, wil ik toch nog even mijn eigen verhaal doen.

Een maand of 3 geleden kreeg ik ineens een langere menstruatie dan gebruikelijk. Ongeveer 2 weken.
ik had toen nog een koperspiraal, en iedereen wijden het aan mijn hormoonhuishouding die misschien van slag was.
Toch vertrouwde ik het niet, en ging naar mijn huisarts. Ze vond het aannemelijk dat het om verstoring van hormonen ging, maar wou niks uitsluiten. Er volgende een soa test en een uitstrijkje. Omdat ik toevallig dit jaar weer voor mij tweede bevolkingsonderzoek moest, kwam ik in het traject van de nieuwe methode van uitstrijkjes, die ze testen op hpv en dan pas onrustige cellen.
Ik ben nu 34, en 5 jaar geleden had ik nog pap1. Dus eigenlijk ging ik er een beetje vanuit dat ik misschien wel een soa zou hebben.
ik heb nogal een roerige tijd achter de rug, nam het niet zo nauw met mijn gezondheid.
De soa test kwam een week later negatief terug. Natuurlijk een opluchting zou je denken. Maar ik werd er juist ongeruster over. Inmiddels had ik geen last van lange menstruaties . Sterker nog, mijn menstruatie bleef zelfs een maand uit. Wel had ik soms waterige afscheiding. Niet dat het vies rook, maar 't was wel meer dan dat ik gewend was.
Natuurlijk ging ik googlen (niet Slim) en raakte nog meer ongerust over mijn uitstrijkje.
Ook dacht ik een paar keer contact bloeding te hebben gehad. Maar zeker weten of dit echt zo was weet ik niet.
Want als het al zo was, was het wel heel weinig.

Goed, na 3 weken eindelijk de uitslag. Pap 2 hpv hoog risico.
Ik dacht mooi, over een half jaar weer t zal allemaal wel meevallen. Maar gezien het feit dat ze nu anders te werk gaan, werd ik doorverwezen naar de gynaecoloog. Daar kon ik snel terecht, wat ik erg prettig vind.
Tijdens de coloscopie zag de gynaecoloog 2 plekjes wit kleuren en nam een biopt. Ze dacht dat het ging om een cin1 hoogstens 2. Ook gezien mijn pap.
Heel erg veel er bij stil staan deed ik na de colposcopie niet. En na een week zou ik de uitslag krijgen.

Dat was vorige week dus zo, en tegen de verwachtingen in dus toch een cin3. Heel veel uitleg werd me niet gegeven. Ze hadden al een lis voor de volgende week ingepland.
Totaal ondersteboven en angstig heb ik me de afgelopen week gevoeld. Ik heb expres weinig op internet gekeken; maar wel mijn verhaal aan naasten gedaan. Niemand neemt het echt serieus, ze zeggen allemaal dat ik blij moet zijn dat ik erop tijd bij ben. En of dat nou zo is of niet, ik voel me helemaal niet opgelucht.

Ik heb vandaag de lis gehad onder plaatselijke verdoving. Lekker is anders natuurlijk, maar ik heb er goed doorheen geslagen.
Nu voel ik me dus zo rot, zo vreselijk emotioneel. Er gaat van alles door me heen.
Ik heb gevraagd aan mijn gynaecoloog (had een andere dan met de colposcopie) of het misschien toch kanker kon zijn. Ze zei me dat de kans heel klein was, en dat het absoluut niet in de lijn van de verwachtingen ligt.
Maar ja, eerst een pap 2 en denken ze een cin 1 hooguit 2. Dan ineens een cin 3, en denken ze gemakshalve ook even dat de pap niet klopte. Maar wat het dan wel is maakt niks meer uit wordt en dan gezegd, het gaat immers om de cin.

Ik weet het allemaal even niet meer. Zit er totaal doorheen. Ben 34 en heb nog een kinderwens, maar mijn relatie gaat ook alles behalve goed. Dit is oftopic, maar het geeft me geen beter gevoel. Krijg niet echt steun van zijn kant, en vind dat ik me maar te druk maak.
Maar ik voel me zo vreselijk rot en angstig. Ik ben zo bang dat ik toch kanker heb, dat ze toch iets vinden in de cellen van de lisexsisie. En ineens ben ik ook heel bang dat ik wellicht onvruchtbaar word, niet door de ingreep maar door verdere eventuele behandelingen.
Ik heb mezelf echt slecht verzorgd de afgelopen 3 jaar (lees: feesten,alcohol,drugs) en ik ben nu 8 maanden afgekickt van al die zooi, t ging eindelijk goed met me en maakte vorderingen.
En nu gebeurd er dus dit. Ik weet dat het veel erger kan, maar door alle gebeurtenissen van voor deze onzekerheid, zit ik er toch echt helemaal doorheen. En geef mezelf ergens de schuld van dit alles, doordat ik mezelf zo verwaarloosd heb.

Het is een langdradig verhaal geworden. Maar ik moest het even kwijt.
Kan iemand mij vertellen hoe vaak de biopsie en de lisexsisie uitslag overeenkomen?
Ik kan op dit moment wel even wat lotgenoten gebruiken zeg maar;). Al is het alleen maar even om wat steun.

Bedankt voor het lezen!

Bianca

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Cin 3 na pap 2 hpv uitstrijkje

Berichtdoor liddy » Ma 13 Mar 2017 15:34

Natuurlijk maak jij je ongerust.
Echter Cin 3 wil enkel zeggen dat er onrustige cellen zijn, waarvan men weet dat ze later misschien kanker kunnen veroorzaken.
Bij Cin 3 heb je dus geen kanker. Veel wordt er vaak een behandeling voorgesteld om die onrustige cellen op te ruimen.
Immers liever nu verwijderd dan wachten totdat er misschien kanker ontstaat.
Juist omdat je nu wel goed bezig bent, neem je de verantwoordelijkheid voor je lichaam weer zelf over.
Daarom heb je nu wel naar je lichaam geluisterd en ben je naar de dokter gegaan.
iedereen maakt fouten in zijn/haar leven, het is de kunst om ervan te leren en te veranderen.
Daar heb je kracht voor nodig en die heb jij getoond.
Dat is een reuze compliment waard.

Tja, ik heb zelf deze vorm niet gehad, dus ik kan je niet vertellen hoe vaak de biopsie en de lisexcisie overeenkomen.

Bibi070
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Do 09 Mar 2017 23:12

Re: Cin 3 na pap 2 hpv uitstrijkje

Berichtdoor Bibi070 » Wo 15 Mar 2017 21:48

Dankjewel Liddy voor je lieve woorden.
ik heb vandaag de uitslag gekregen, en deze is niet goed.
Er zijn kankercellen gevonden en ben doorverwezen naar het umlc in Leiden.
Alleen op het buitenste randje van de lis is dit dus gevonden op het buitenste laagje. Het gaat sowieso om plaveiselcarcinoom, veroorzaakt door het hpv. Maar dan dusdanig "verstopt" dat het dus lastig te zien was.
Er hebben in totaal 3 artsen naar gekeken, en niemand die in haar verslag heeft geschreven dat het er kwaadaardig uitzag.
Maar dat zegt kennelijk niks... Ik ben zo bang, ik ben zo in de war. Ik snap het allemaal niet meer. En ga ook ineens elk pijntje linken aan kanker. Angst voor gemiste signalen enzovoort. Natuurlijk heb ik wel wat symptomen gehad, maar zo vaag en kort. Gelukkig wel voldoende om naar de huisarts te gaan.
Mijn huisarts belde mij vanmiddag nog op, ook zij was helemaal in de war. Ze had mijn uitstrijkje van 5 jaar geleden nog een keer erbij gepakt, en deze was pap 1.

Bizar allemaal dit, ik ben zo bang dat ik al in vergevorderd stadium zit. Heb soms pijn rechts onderin m'n buik wat uitstraalt naar m'n rechter been. Geen erge pijn, zeurderig. Nu ben ik bang dat er een tumor op m'n zenuw drukt ofzo. Ook een lymfeklier opgezet in m'n hals al een tijd, was onderzocht door de huisarts maar er nog steeds zit baart me zorgen. Weliswaar ben ik door mijn cocaine verslaving chronisch verkouden, en zit er een wortelpunt ontsteking in m'n mond, ik weet nu ineens niet of het wel daarvandaan komt.

Ik heb verder geen b symptomen zoals moeheid of verliest van eetlust en conditie die achteruit is gegaan of nachtzweten. Dus dat is wel positief.

Maar ja, wat nu? Wat staat me te wachten? De patholoog heeft nu gezien dat het ging om een microscopisch klein gebied, maja wie weet zit er verder nog meer.
Ik ben er zo klaar mee. Ik ben het zat om elke keer zo'n spanning te hebben. En ben vooral vreselijk bang dat ik hier weleens dood aan kan gaan.

Pff sorry van dit geklaag, maar ik ben echt zo vreselijk lamgeslagen, ik moest het even delen.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Cin 3 na pap 2 hpv uitstrijkje

Berichtdoor liddy » Zo 26 Mar 2017 17:10

Natuurlijk ben je bang.
Je lichaam heeft je in de steek gelaten.
Echter de kans dat je hieraan overlijd is statisch gezien heel klein.
Probeer dus een beetje moed uit je tenen te halen.
En sterk je met het weten dat je nu gezond leeft en dat geeft je betere kansen.
Juist dit gezond leven vind ik zo knap van je.

Bibi070
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Do 09 Mar 2017 23:12

Re: Cin 3 na pap 2 hpv uitstrijkje

Berichtdoor Bibi070 » Zo 02 Apr 2017 23:07

Dankjewel Liddy,

Inmiddels al wat onderzoeken achter de rug. Voor nu staat het op stadium 1b1 en dan een vroege 1b1. Ik krijg morgen de uitslag van de mri-scan, als deze goed is (wat men verwacht) dan wordt ik 13 april geopereerd middels de radicale trachelectomie.
Dus het is nog wel even spannend. De kans achten ze klein dat er uitzaaiingen zijn, maar dit moet de mri-scan dus nog meer bevestigen dan alleen het lichamelijk onderzoek.
Het is bizar hoe je leven ineens op z'n kop staat.
Maar ik houd goede hoop.

Liefs, Bianca

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Cin 3 na pap 2 hpv uitstrijkje

Berichtdoor liddy » Zo 09 Apr 2017 17:39

Hoi Bianca,
Hopelijk ben je nu van de zon aan het genieten. Even nog wat vitamientjes opdoen voor a.s. donderdag.
Wat fijn voor je dat het een radicale trachelectomie kan zijn. Dan behoud je de kans op een zwangerschap.
Heb je iemand die in de eerste dagen thuis bij je langs kan komen?
Want het is een operatie die je ook geestelijk raakt.
En dan is het zo prettig dat je niet alles zelf hoeft te doen.
Haal kant-en-klaarmaaltijden in huis, dan hoef je niet te koken.
Veel succes.

Bibi070
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Do 09 Mar 2017 23:12

Re: Cin 3 na pap 2 hpv uitstrijkje

Berichtdoor Bibi070 » Ma 24 Apr 2017 00:38

Lieve Liddy,

Wat lief dat je aan me gedacht hebt.
Ik ben donderdag 13 april geopereerd. De operatie is voorspoedig gegaan, na 6,5 uur opereren werd ik wakker met mijn baarmoeder! Er zijn een aantal vriescoupe gedaan van de lymfeklieren, en het weefsel van de baarmoederhals. Dit was gelukkig goed. De officiële uitslag van al het weefsel krijg ik a.s. woensdag. Het duurt wat langer omdat het paasweekend er tussen zat. Het is dus nog even spannend. Mijn artsen verwachten dat deze uitslagen goed zijn, maar ik durf nog niet te vroeg te juichen. Wel ben ik zeer tevreden met de goede zorgen in het LUMC. Het was een pittige operatie, ze doen in het LUMC de radicale trachelectomie via de buik. Ik heb dus een mooi groot litteken. Verder gaat het herstel voorspoedig, heb weinig pijn en ook heb ik van de narcose weinig last gehad (niet misselijk of iets dergelijks).
Na 5 dagen mocht mijn blaaskatheter eruit, en ben ik dezelfde dag naar huis gegaan. Dat was afgelopen dinsdag. Gelukkig krijg ik genoeg hulp van vriend, familie en vrienden.
Ook heb ik via het LUMC maatschappelijk werk aangeboden gekregen, dit vind ik erg fijn en heb dit ook geaccepteerd. Vanaf 5 mei ga ik hiermee aan de slag.
Ik merk nu dat het allemaal een beetje begint door te dringen, en dat het allemaal erg heftig geweest is (en nog steeds is)
Toch wil ik me pas focussen op m'n geestelijk herstel als ik de definitieve uitslag heb, en deze dan goed is uiteraard.

Nogmaals bedankt voor je lieve bericht.

Liefs Bianca

viola1
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 15 Nov 2017 13:40

Re: Cin 3 na pap 2 hpv uitstrijkje

Berichtdoor viola1 » Wo 15 Nov 2017 13:56

Hallo dames,

Hier wil ik graag mijn verhaal kwijt. Bij het bvo een paar jaar geleden kwam pap 1 uit.
Het advies om deze na een jaar te herhalen, zo gezegd en gedaan.
Bleek dat ik nu in pap 2 zat. De huisarts vond het niet nodig om mij door te verwijzen.
Wederom het advies om over een half jaar weer een uitstrijkje te laten maken.
Uit dit onderzoek kwam pap 3 uit. Door gestuurd naar het ziekenhuis en er was een biopt gemaakt ( begin vorig jaar)
Uitslag biopt was goed, weer het advies om het uitstrijkje te herhalen.
Begin dit jaar laten doen bij de huisarts en kwam pap 2 uit. huisarts stelde mij gerust dat ik mij geen zorgen hoefde te maken.
Over een jaar weer een uitstrijkje laten doen.
Nu heb ik 2 weken geleden dit laten doen bij de huisarts, ik heb net de uitslag binnen pap 2.
Huisarts heeft ook meteen laten testen of het type HPV de boosdoener is op het krijgen van baarmoederhalskanker.
Deze test is positief. Ik wordt nu weer doorverwezen naar het ziekenhuis.
Wie heeft dit ook meegemaakt?
Ik lees hier op jullie forum dat veel dames bij pap 2 al een dergelijke operatie krijgen.
ik ben hier best wel van geschrokken, en ik maak mij best ongerust. Wat kan ik verwachten wat voor onderzoeken e.d.
Dank jullie wel voor je reactie

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Cin 3 na pap 2 hpv uitstrijkje

Berichtdoor liddy » Wo 15 Nov 2017 16:56

Natuurlijk ben je ongerust.
Echter in je bericht praat je steeds over pap. Ik denk dat je cin bedoeld.
Immers pap 1 is een zeer goede uitslag, geen enkele noodzaak tot herhalen na 1 jaar.

Als je positief scoort op HPV is het nodig om verder te kijken.
Men weet namelijk dat HPV 16 en 18 zijn hoog risico op de kans om baarmoederhalskanker te krijgen.
Dus kans, het is goed mogelijk dat je geen baarmoederhalskanker krijgt bij HPV 16 en 18.
Echter de ervaring leert dat het beter is om onderzoek te doen en eventueel voorzorgsmaatregelen te nemen.
Er is op dit moment geen sprake van kanker, enkel een verhoogde kans op baarmoederhalskanker.
Je kunt een uitstrijkje verwachten om de KOPAC-B codering vast te stellen.
KOPAC is de afkorting van Kwaliteit (ook wel Kompositie genoemd), Ontsteking, Plaveiselcelepitheel, Andere afwijkingen en endocervicale afwijkingen van het Cilinderepitheel. In 1996 werd er voor het nieuwe bevolkingsonderzoek een B aan dit systeem toegevoegd. Dit leidde tot de afkorting KOPAC-B, waarin de B staat voor de Beoordeelbaarheid van een preparaat.
Aan de hand van de KOPAC-B zal men indien nodig verder onderzoek voorstellen.


Terug naar “Lotgenoten oproepen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten