Darmkanker + uitzaaiingen

Ben je op zoek naar een lotgenoot?
Dan kun je hier een oproep plaatsen.
Leo
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 12 Mar 2016 14:10

Darmkanker + uitzaaiingen

Berichtdoor Leo » Za 12 Mar 2016 14:34

Hallo Allemaal,

Mijn vader heeft 5 jaar geleden een darmtumor gehad, deze met succes verwijderd.
Volgens de artsen zou het allemaal goed zijn en er zijn geen sporen van uitzaaiingen gevonden.

Vanaf vorig jaar november steeg de tumorwaarde naar rond de 6, niet schrikbarend hoog, maar voor de zekerheid is er een MRI gemaakt.
Hierop is een "afwijking' te zien in de lymfe, tevens drukt de afwijking tegen een bloedvat aan.
De arts kan niet met zekerheid zeggen dat dit een uitzaaiing is, maar volgens hem is 1+1 = 2
Volgens de arts is dit een lastige plek om te opereren, maar niet onmogelijk...

Voor de zekerheid een scan van de longen gemaakt, helaas ook hier 5 afwijkingen op te zien....
Ook hier hetzelfde verhaal, ze kunnen niet met zekerheid zeggen dat het uitzaaiingen zijn.... Maar 1+1 = 2.....
Nu is er volgens de artsen niets meer aan te doen....

Ik zit met het volgende; hoe kunnen ze nu met zekerheid zeggen dat dit uitzaaiingen zijn?
Mijn vader gaat nu een hele zware chemotherapie tegemoet, zal hier zwakker van worden en we weten niet of het aan zal slaan....
Ik ben op dit moment geen voorstander van chemotherapie, zeker gezien het feit dat mijn vader geen enkele klachten heeft op dit moment.

Wie heeft hier ervaring mee en kan ons vertellen wat te doen?

HenkH
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: Do 29 Okt 2015 13:14

Re: Darmkanker + uitzaaiingen

Berichtdoor HenkH » Za 12 Mar 2016 16:11

Na darmkanker is er altijd een kans dat de kanker terug komt. Dat is, helaas, een statistisch bewezen feit.
Ik heb buikvlieskanker gehad en sta voorlopig onder strenge controle - elk 1/2 jaar een CT-scan. Ook omdat het een statitistisch bewezen feit is dat de kanker terug kan komen.
Waarschijnlijk hebben ze wel gelijk, maar om nu zonder verdere onderzoeken alleen nog maar aan chemo te denken vindt ik ook wat te vroeg.
Natuurlijk kan de algemene gesteldheid van je vader en zijn leeftijd ook nog een rol spelen.

Als je vader om dit moment niet bij een UMC onder behandeling is, zou ik om een 2nd opinion in een UMC vragen.

Leo
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 12 Mar 2016 14:10

Re: Darmkanker + uitzaaiingen

Berichtdoor Leo » Za 12 Mar 2016 17:48

Bedankt voor je reactie.

Mijn vader is 66, heeft overgewicht, een klein hartinfarct gehad 16 jaar geleden en heeft suikerziekte wat goed onder controle is. Verder is hij in goede conditie en rookt niet.

Waarschijnlijk hebben ze ook wel gelijk, maar ik wil zekerheid/bevestiging... 1+1=2 is mij te makkelijk....

Volgende week vrijdag hebben we nog een scan van de afwijking in de buik, dit om de exacte grootte van de afwijking vast te stellen.
De 22e hebben we opnieuw een gesprek met de oncoloog in Enschede, ik ga haar ook zeker vragen hoe ze tot deze conclusie is gekomen. En ze zal ook zeker e.e.a. moeten onderbouwen.
We hebben inmiddels ook besloten om een second opinion te laten uitvoeren in het AMC.

Ik wil ook gewoon zeker weten dat we er goed aan doen om nu gelijk de chemotherapie op te starten, aangezien mij vader totaal geen klachten heeft.
Ik heb zelf zoiets van laten we het nog eens een tijdje aankijken en na 3 maand opnieuw een scan maken om te kijken wat de groei eventueel is...

HenkH
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: Do 29 Okt 2015 13:14

Re: Darmkanker + uitzaaiingen

Berichtdoor HenkH » Zo 13 Mar 2016 09:28

UMC Nijmegen is ook goed en misschien dichter bij dan Amsterdam.
Als je toch voor Amsterdam kiest zou ik naar het AVL gaan en niet het AMC.

Ik zou het niet aankijken, als de kanker nog verder uitzaait dan komt er een punt dat een operatie verder zinloos is.
Daarmee wil ik alleen zeggen dat de behandeling niet moet wachten, niet per se dat het dan chemo moet zijn.
Heb je gevraagd wat het doel van de chemo therapie is? Als dat het slinken van de tumor is, zodat er daarna wel geopereerd kan wordem, snap ik waarom ze het willen doen. In dat geval kan het wel eens de beste manier zijn.

Een lichte vorm van overgewicht is denk ik geen probleem (had ik ook) en diabetes is ook geen probleem (had ik ook).
En ik was slechts een paar jaar jonger dan je vader (62 namelijk) toen ik geopereerd werd, dus de leeftijd lijkt me nog geen probleem.
En ik rookte wel, maar ook dat was geen enkel probleem.
De geschatte tijdsduur voor mijn operatie was ongeveer 12 uur, het zijn er uiteindelijk 14 geworden.

Pamo
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Za 03 Sep 2016 15:53

Re: Darmkanker + uitzaaiingen

Berichtdoor Pamo » Za 03 Sep 2016 17:49

Mijn zus heeft sinds afgelopen week te horen gekregen dat ze uitgezaaide darmkanker heeft naar lever en buikvlies. Waar zou zij als beste een second optioneel kunnen doen?

HenkH
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: Do 29 Okt 2015 13:14

Re: Darmkanker + uitzaaiingen

Berichtdoor HenkH » Vr 09 Sep 2016 18:10

Voor de uitzaaiing van kanker naar het buikvlies bestaat een procedure genaamd HIPEC.
Die procedure wordt slechts gedaan door een handvol ziekenhuizen, ik dacht allemaal universitaire ziekenhuizen (UMC).
Ik zou bij een UMC of het AVL in Amsterdam om een second opinion vragen.


Terug naar “Lotgenoten oproepen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten