adenocarcinoom

Ben je op zoek naar een lotgenoot?
Dan kun je hier een oproep plaatsen.
only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

adenocarcinoom

Berichtdoor only52 » Do 02 Jun 2011 11:57

:cry: sinds gistermiddag heb ik de bevestiging dat ik een adenocarcinoom heb
mijn papuitslag was pap:3b
maar mijn kopac was slecht namelijk: K5-O6-P1-A6-C6- B1 goed beoordeelbaar.


ook stond in het verslag dat er atypische tumornesten onder een invasie van het stroma was ??????
wie heeft dit meegemaakt en wie kan me verder uitleg geven ?
ben kapot van deze slechte uitslag
er wordt immers wel geschreven dat het adenocarcioom de ergste soort kanker is :cry: :cry: :cry:

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor liddy » Do 02 Jun 2011 14:28

Oef, dat is een pittige uitslag.
Ik kan goed begrijpen dat je er kapot van bent.
Jij schrijft dat je gelezen hebt dat "het adenocarcinoom de ergste soort kanker is".
Dit is wel afhankelijk van de plaats waar hij zit.
Bij adenocarcinoom in de maag is de vijfjaarsoverlevingskans 5%
Bij een adenocarcinoom in de baarmoeder is de vijfjaarsoverlevingskans 80%
Dus bij jou is het op een voor een adenocarcinoom gunstige plek gevonden.
Er is toch een beetje hoop dat je goed behandeld kunt worden.
Immers je hebt een pap3b gescoord en niet een pap5
Bij de KOPAC indeling gaan de cijfers van 0 tot 9, dus daar is ook hoop.
De B (beoordeling) loopt van 1 tot 3, dat jij een 1 gescoord hebt, is heel gunstig, dit betekent dat het uitstrijkje goed te beoordelen was.
De cijfers hadden veel slechter kunnen zijn en dat is het niet bij jou.
Waar staat KOPAC voor:
KOPAC K=kwaliteit O=ontsteking P=Plaveiselcelepitheel A=andere afwijkingen en endocervicale afwijkingen C=cilinderepitheel

Jouw KOPAC-uitslag: K5-O6-P1-A6-C6- B1
K 5 = in het uitstrijkje zitten endocervic cellen en er is squameuze metaplasie
endocervic = baarmoederhals
squameuze metaplasie = cellen waarvan de opervlakte schubachtig is aan het worden, deze verandering zou je hier niet verwachten.
O 6 = er is geen ontsteking gevonden
P 1 = er zijn geen afwijkingen gevonden aan het Plaveiselcelepitheel
epitheel = huid of de bekleding van lichaamsholtes
Plaveiselcelepitheel = cellen van het epitheel van het plaveiseltype, je hoort op deze plek deze cellen te hebben en ze zijn heel normaal
A 6 = in het endometrium zijn cellen gevonden die je hier normaal niet ziet
endometrium = baarmoederslijmvlies
atypisch = afwijkend van het normale
de 6 wil zeggen dat de cellen in het baarmoederslijmvlies er bij jou wel afwijkend uitzien, maar nog geen adenocarcinoom genoemd mogen worden
Pas bij A7 wordt gesproken van een adenocarcinoom in het baarmoederslijmvlies
C 6 = in het cilinderepitheel van het endocervix zijn atypische cellen gevonden.
cilinderepitheel = cellen van het epitheel van het cilindertype, je hoort op deze plek deze cellen te hebben
endocervix = baarmoederhals
Pas bij C 9 wordt er gesproken van een adenocarcinoom van de baarmoederhals

atypische tumornesten onder een invasie van het stroma:
tumor staat voor zwelling, in de volksmond wordt tumor met kanker vertaald, maar dat is niet juist.
Tumor staat voor zwelling en die is vaak goedaardig. (Een puistje is ook een tumor.)
Er zijn dus zwellingen gevonden die als een nestje bij elkaar zitten
atypisch (niet normaal voor de plek)
Stroma = steunweefsel
onder een invasie van het stroma = onder de plek waar het steunweefsel aan de baarmoeder(hals) vastzit.

Het valt me op dat ze het steeds atypisch noemen en geen adenocarcinoom.
In jouw geval zal het wel een adenocarcinoom zijn, echter de vraag is of je nog in het voorstadium van adenocarcinoom zit.
Wanneer moet je terugkomen en is er al over een operatie gesproken?
Het zit er namelijk dik in dat je een Wertheim Meigs of Wertheim Okabayashi operatie krijgt.
Dit zijn twee namen voor dezelfde operatie, echter de techniek is ietsje verschillend.
Wat ik je beslist wil aanraden is (als je die nog niet hebt) naar een ziekenhuis te gaan met goede gynaecoloog die tevens oncoloog is.
De academische ziekenhuizen, de streekziekenhuizen en enkele andere ziekenhuizen hebben een gynaecoloog-oncoloog.

Een Wertheim Meigs of Wertheim Okabayashi operatie is een operatie die heel ingrijpend is.
Dan ben je echt een paar weken bezig met puur herstellen, er zijn gelukkig veel vrouwen die hetzelfde hebben ondergaan en het na kunnen vertellen.
Ik hoop zo dat ik een klein beetje van je angst heb weg kunnen nemen.
Probeer jezelf af te leiden, hoe enorm moeilijk dat ook is.
Ieder moment dat het je lukt is er een, en een wordt twee ...
De zon schijnt ook voor jou.

jada
Lid
Berichten: 172
Lid geworden op: Zo 27 Mar 2011 16:20

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor jada » Do 02 Jun 2011 14:45

hi only, wat een rotbericht zeg, je had al een slecht voorgevoel maar je hoopt dan toch dat het meevalt. Overigens weet ik niet hoe slecht dit is want ik heb geen ervaring in deze uitslagen en het is voor bij dus ook abracadabra. Heb net even gegoogld op adenocarcinoom maar kon eigenlijk weinig concreets vinden. Wat zei de dokter er verder over en wat gaan ze voor behandelingen doen?.

Hoop (en dat zal wel) dat er gauw iemand reageert die wel snapt wat deze uitslagen betekenen. (zie net dat liddy gelukkig heeft gereageerd) .

heel erg veel sterkte en ik denk aan je. :cry:

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor only52 » Za 04 Jun 2011 17:51

zo lieve mensen ik zal jullie de uitslag even laten weten van mijn bezoek gisteren aan de ddh in rotterdam
ik heb na gesprekje met de arts een inwendig onderzoek gehad, in eerste instantie lukte dit perfect, kreeg ook inwendige echo ook geen probleem mee gehad. maar toen wilde de arts ook nog even anaal kijken, maar dat ging niet hevige pijn gehad, dus is hij maar gestopt. ik hoefde me nergens voor te schamen zei hij dat ging bij de meesten niet zonder narcose
verder is er bloed weer geprikt en heb een gesprek bij anesthesist gehad want het wordt nu een inwendig onderzoek onder narcose, mits de mri geen goede beelden geeft want als de mri duidelijkheid geeft hoef ik geen onderzoek onder narcose meer wel maak ik me nu zorgen want hij had het over dat het eerst dan nog besproken wordt in het team maar dat hij dan eerder dacht aan bestraling gezien mijn leeftijd en mijn postuur
maar nu las ik in de folder die hij me meegaf dat ze als ze eerst aan de bestraling denken zonder operatie in het verschiet dat ze dan denken of weten dat je uitzaaiingen hebt en in vergevorderd stadium zit dus ja nu ben ik thuis en maak me dar weer zorgen om
verder gaat het wel ik bloed na gisteren nog wel niet zoveel meer maar nog wel steeds en heb zeurende buikpijn gisteren de rest van de dag heftige nu meer zeurende heeft iemand dit ook gehad en wie heeft nog meer enkel bestraling gehad en geen operatie en waarom geen operatie

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor liddy » Za 04 Jun 2011 18:31

Hopelijk kun je snel onder narcose onderzocht worden, dan heb je meer duidelijkheid.
Fijn dat je niet afhankelijk bent van de mening van een arts, maar dat een heel team jouw resultaten bespreekt.
Dan weet je zeker dat je een goede behandeling krijgt.
Bestraling wil beslist niet zeggen dat je geen operatie krijgt. Immers op dit moment is nog helemaal niet bekend of je uitzaaiingen hebt.
Napijn van een onderzoek hoort er jammer genoeg bij. Je hebt in een onnatuurlijke houding gelegen, ze zeggen wel ontspannen, echter dat lukt niet zo gemakkelijk, en er is nog rondgekeken, ook al buiten het normale om, vandaar dat je lichaam nu tegensputtert.
Heb je al lekker in de zon gezeten vandaag?

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor only52 » Za 04 Jun 2011 18:47

nu de arts had het over op uw leeftijd en met uw postuur, ben dik, gaan we niet aan een operatie denken maar aan bestraling
maar dan heb ik zoiets van ja maar betekent dit dan dat je meer weet dan je mij zegt omdat duidelijk in de folder staat die hij meegaf dat ze bestraling doen voor of na operatie en dat als ze alleen bestraling doen je dan al vergevorderd bent
natuurlijk las ik pas vandaag thuis die folder dus nu mag ik weer duimen draaien tot 15 juni dom dom dom van mij
nee sorry heb niet in de zon gezetten vandaag heb zeurende buikpijn maar komt buiten is het erg warm hier alles lekker beschut maar nu even daardoor te warm gister wel gewinkeld ondanks de buikpijn en mezelf een rok kado gedaan :oops:

riaw
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: Zo 12 Sep 2010 19:48

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor riaw » Za 04 Jun 2011 19:17

Kun je niet even bellen en vragen om een gesprek,zodat je eventueel wat gerust gesteld kan worden.
Lekker even er uit om te winkelen en je zelf iets cadeau doen is ook lekker hoor,dat geeft wat troost.
Hopelijk weet je nu snel wat meer.

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor only52 » Za 04 Jun 2011 21:10

ja ik ga proberen maandag te bellen en te kijken of ik arts kan spreken maar zou op paier ingevuld worden
ik heb niks gekregen weet nu zelfs de naam van de arts niet ?
ging allemaal erg raar vond ik

jada
Lid
Berichten: 172
Lid geworden op: Zo 27 Mar 2011 16:20

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor jada » Za 04 Jun 2011 21:18

hoi only. Ja lullig is dat he dat je altijd vergeet vragen te stellen, hebben heel veel mensen. Zou zeker even bellen maandag dan weet je het zeker. Ik denk echter dat die folders algemene info zijn en dat hoeft niet altijd te kloppen. Ik moet binnenkort een eierstok laten weghalen en toen stond er ook in de folder dat ze dit doen als er een vermoeden bestaat van kanker. Nou dat heb ik direct naast me neergelegd want de gynaecoloog had het duidelijk over een cyste. Maar kan me voorstellen dat je gefocust bent op de slechte berichten. Heb een goede vriendin met borstkanker en die zegt ook dat je alle rotberichten onthoud en alle goede berichten glijden zo langs je af.

Probeer even te ontspannen al zal dat moeilijk zijn.

veel sterkte weer en er zijn hier veel mensen die aan je denken.

sonjas
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: Di 01 Feb 2011 19:14

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor sonjas » Za 04 Jun 2011 21:46

Als ik jou was zou ik gewoon bellen hoor! Mijn moeder is ook bij de ddh in behandeling en ze kan altijd bellen bij vragen oid. Een tip is wel om altijd vantevoren vragen op papier te zetten en mee te nemen. En veel uit jezelf vragen! Wij hebben ervaren dat ze uit zichzelf zomaar niets zeggen, en dat we dan thuis ook met veel vragen en onduidelijkheden zaten.

Gr sonjas

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor only52 » Za 04 Jun 2011 22:06

dank jullie wel sonjas en jada ik zal zeker maandag even bellen en het klopt dat je slechte berichten eerder opslaat al zou het net andersom moeten zijn ja ik weet dat er heel veel lieve mensen hier aan me denken doet me erg veel goeds dank jullie wel allemaal vind het ook echt onwijs stom van mezelf dat ik niet zelf gelijk op mijn kaartje kreeg maar hij schudde me de hand bij de balie hij was meegelopen en zei we zien en spreken elkaar op 15juni ik bedankte hem en zei netjes is goed tot 15juni ik moest gelijk door voor bloed prikken en daarna naar de anasteshist en daarna kreeg ik mijn kaartje en ging weg ipv kijken of het allemaal ingevuld was , nu weet ik niet eens meer de naam van de arts hoe dom kun je zijn nu heel dom dus :oops: :oops: :oops:
liefs voor jullie

jada
Lid
Berichten: 172
Lid geworden op: Zo 27 Mar 2011 16:20

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor jada » Za 04 Jun 2011 22:25

nee hoor only echt helemaal niet dom. Op één of andere manier ben je zo ontdaan en in de war dat je alles vergeet. Ook soms een beetje onder de indruk van de arts want die moet je tenslotte gaan helpen en dan wordt je een soort onderdanig van. Had je wel iemand bij je?, zo niet dan volgende keer gewoon altijd iemand meenemen, die moet luisteren wat er wordt gezegd, desnoods neem je het gesprek op met een zakrecordertje. Zou maandag gewoon even naar de poli bellen waar je bent geweest en vragen naar de naam van de arts. En niet verder schamen want dit is gewoon heel menselijk, je zit in een wirwar van emoties en dan glijd alles gewoon langs je heen.

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor only52 » Za 04 Jun 2011 23:15

dank je wel lieve jada ja ga zeker te weten bellen maandag ja had mijn dochter bij me maar het arme meiske weet het ook niet meer de arts vertelde ons namelijk wel dat over het algemeen baarmoederhalskanker best goed te behandelen viel of dat zo is weet ik niet maar goed mijn dochter was er wel heel blij mee om dat te horen ,dat ze de naam is vergeten.
vraag me nu af zou die arts te optimistisch zijn of?????
kijk ik wil het wel graag geloven maar heeft ook geen zin je iets moois in te beelden wat achteraf niet zo blijkt te zijn
liefs only

jada
Lid
Berichten: 172
Lid geworden op: Zo 27 Mar 2011 16:20

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor jada » Za 04 Jun 2011 23:38

Beste only, er is niet voor niets een spreekwoord: "hoop doet leven", ofwel zolang er hoop is is er leven. Mijn ervaring met artsen (ik heb echt best veel mensen in mijn naaste omgeving met kanker of die het hebben gehad) is dat ze super eerlijk zijn, soms te eerlijk en hoor je dingen dan je denkt: 'dat wil ik helemaal niet weten". Dus als een arts positief is dan mag je er gerust van uitgaan dat dit dan echt zo is. Geloof me maar dat ze echt niet aarzelen om je slecht nieuws ook gewoon te vertellen, zelfs als het nog helemaal niet zeker is vertellen ze je alles. Dus dat die arts positief is is echt wel een goed teken. Bij mijn vader waren ze alleen maar negatief en alles wat er eventueel zou kunnen gebeuren wordt je verteld. Dus kop op en nu je schouders eronder, dit komt op je pad en je hebt ermee te dealen of je nu wilt of niet. Waarschijnlijk kom je er heel veel sterker weer uit, laat dat je doel zijn, jij bent sterker dan die kankercellen, jij kunt niet gemist worden en laat je er niet onder krijgen!

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor only52 » Zo 05 Jun 2011 17:55

dank je wel lieverd ik zal zeker gaan vechten om te winnen van de kanker

riaw
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: Zo 12 Sep 2010 19:48

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor riaw » Ma 06 Jun 2011 19:21

Heb je al gebeld en ben je nu wat wijzer geworden?

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor only52 » Ma 06 Jun 2011 19:49

ze belden me zelf op vanmorgen nee arts nog niet bekend heb nu klacht neergelegd en wordt hierover morgen terug gebeld wil de behandeld arts weten
wel is tijd op 15juni bekend dus dat is in elk geval al iets

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor liddy » Do 09 Jun 2011 13:29

Hoe gaat het met je, Only.
Heb je al eens gedacht om met de huisarts te gaan praten.
Misschien dat hij/zij door je meer informatie te geven wat van je angst kan wegnemen.
Wist je dat het ZRTI in Vlissingen ook aan bestraling in het gynaecologisch gebied doet?
Dus dat zou betekenen dat je in Zeeland terecht kunt voor de bestraling.

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor only52 » Vr 10 Jun 2011 13:13

hoi liddy toevallig zojuist gebeld door de arts uit de ddh hij zegt dat tijdens het vaginale onderzoek hij wel wat uitzaaiingen voelde
vlak naast de tumor die bij de baarmoedermond zit
ben nu wel de kluts geloof ik kwijt ben nu dus aan het nadenken wat houdt dit nu weer in
volgens mijn huisarts zou de bestraling idd in vlissingen kunnen

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor liddy » Vr 10 Jun 2011 14:02

Daar ben je niet blij mee, met zo'n bericht.
Nu vraag ik me in alle oprechtheid wel af of iets wat zo dichtbij de tumor zit wel een uitzaaiing genoemd kan worden.
Ik vrees dat die dokter beter zijn mond had kunnen houden, want dit is informatie waar je niets mee kunt.
Nu heeft hij maar de helft verteld. Wat tactloos.
Je kunt nog steeds in stadium 2 zitten en dan is het goed behandelbaar.

Fijn hè, dat de bestraling in Vlissingen kan.
Hopelijk hoor je woensdag aan welke bestraling ze denken.
De duur van de bestralingen en de hoeveelheid bestralingen worden persoonlijk bepaald, dus daar valt nu niets van te zeggen.

Zoek afleiding, want het zal echt pas woensdag zijn voor je antwoorden krijgt.

riaw
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: Zo 12 Sep 2010 19:48

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor riaw » Vr 10 Jun 2011 14:59

Wat jammer dat je nog niet veel wijzer geworden bent,en ben het met Liddy eens dat die dokter beter had kunnen zwijgen,dit heeft jou weer onzeker gemaakt,ik denk aan je woensdag.

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor only52 » Vr 10 Jun 2011 15:24

dank je wel riaw en liddy vrrag me af waneer zit je in stadium 3 dan wat is er dan allemaal loos

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor only52 » Wo 15 Jun 2011 09:43

hoi allemaal mijn afspraak van vandaag is verzet naar aanstaande dinsdag 21 juni ik krijg dan een onderzoek onder narcose de mri gaf geen duidelijkheid dus helaas toch het gevreesde onderzoek nou ja kan niet anders dus moet.
mijn bloedonderzoek is bekend en mijn bloeduitslagen waren goed :D
donderdag 23juni krijg ik een ct scan omdat de mri geen genoeg beeld geeft zo vertelde de arts mij net.
nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet weet wat precies het verschil is tussen mri en ct scan dus zal zo even op google kijken
weten jullie misschien hoe lang het duurt voor ze de uitslag van de ct scan hebben????
uitslag van het narcose onderzoek krijg ik dezelfde dag gelukkig nog,nu maar hopen dat dat meevalt zie erg tegen de narcose op omdat ik altijd zo vreselijk moet overgeven ben daar zo misselijk van :oops:

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor liddy » Wo 15 Jun 2011 11:59

Wat een goed bericht vandaag.
Fijn hè, dat het telefonisch kan, bespaart je mooi een rit naar Rotterdam.
Ik ben heel blij dat er niets te zien was op de mri, immers als er wel wat te zien was geweest, dan is dat vaak slecht nieuws.
Een CT-scanner meet absorptie van röntgenstraling, vooral het dichte calcium in botten valt daardoor sterk op. Er wordt gemeten met behulp van röntgenstraling.
Een MRI-scanner meet het voorkomen van één element, vaak is dat waterstof. Dit meten gebeurt met behulp van magnetisme.
CT en MRI vullen elkaar aan, ze kunnen elkaar niet compleet vervangen.
Vertel ze voor de ingreep dat je zo slecht tegen de narcose kunt, dan kunnen ze daarop inspelen met de medicatie.
Dan heb je een kans dat je er beter tegen kunt.
Ik denk dat de uitslag van de ct een week zal duren en vervolgens willen ze je eerst in het team bespreken, voordat jij de uitslag krijgt.
Het grote voordeel van zo'n teambespreking is dat je behandeling door meerdere artsen als de beste wordt gezien.
Geniet van de goede uitslag, weer een stap in de goede richting.

only52
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Wo 11 Mei 2011 08:53

Re: adenocarcinoom

Berichtdoor only52 » Do 16 Jun 2011 15:16

sorry liddy dan heb je mij denk ik niet helemaal goed begrepen er was niks van de mri te maken de arts had het over slecht geleverd materiaal ze konden niet goed genoeg zien dus het beeld wat ze te zien kregen konden ze niks mee wil niet zeggen dat er niks zit maar volgens de arts was het een zeer slechte gemaakte mri
nu heb ik gelezen dat een ct-scan alleen wordt gemaakt als men uitzaaingen vermoed dus zo goed nieuws vind ik het niet
iemand schreef dat ze ook in de ddh was behandeld en alleen als men iets van uitzaaingen vermoed krijg je een ct-scan
jammer dat ik weer zo,n 2weken dan op die uitslag wachten moet


Terug naar “Lotgenoten oproepen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten