lever

Ben je op zoek naar een lotgenoot?
Dan kun je hier een oproep plaatsen.
doortje
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 02 Apr 2011 16:13

lever

Berichtdoor doortje » Vr 08 Apr 2011 07:52

graag wil ik hier vragen of iemand hier wat meer van weet;

mijn vader heeft darmkanker,uitzaaiingen in lever en longen.
Lang verhaal met veel chemo`s.
Nu zijn de uitzaaiingen in lever sterk aan het groeien,hij ziet nu echt knalgeel.
volgens mij betekent dat dat zijn lever er mee op houdt.

mijn vraag is
hoe gaat dat proces?
hij loop nu nog thuis rond,maar krijgt steeds meer pijn en is erg moe.
als zijn lever stop,gaat dat dan opeens of geleidelijk?
en wat gebeurd er precies..

ik zal ook gaan googlen maar misschien weet iemand hier het uit ervaring

bedankt
doortje

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: lever

Berichtdoor liddy » Vr 08 Apr 2011 13:03

Misschien is het voor je vader een uitkomst. Wat er meestal gebeurt is het volgende:
Langzaam aan is de lever niet meer in staat zijn werk goed te doen.
Daar word je moe van totdat de lever je niet meer in staat is om je wakker te houden.
Je raakt je bewustzijn kwijt en dit gaat over in een coma waar hij niet meer uit zal komen.
Dus het gaat niet van de ene minuut op de andere, echter het is geleidelijk.
Zodra je vader in coma is, komt de vraag wat doen we met eten en drinken.
Vaak ziet men dan af van eten en drinken en meestal heeft iemand dan nog hooguit 10-14 dagen te leven.
Blijf tegen je vader praten, raak hem aan. Dat heeft echt zin.
Kortom, is er nog iets wat je tegen je vader wil zeggen zolang hij bewust aanwezig is, doe het nu.
Moeilijke vraag: is al bekend wat zijn wensen zijn?
Deze manier van heengaan is een uitkomst voor je vader, verlost van al het omgemak.

doortje
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 02 Apr 2011 16:13

Re: lever

Berichtdoor doortje » Vr 08 Apr 2011 21:41

dank je wel
dit geeft veel troost
en beetje rust,dat het niet heel opeens gaat(natuurlijk ben je niks zeker...)

mijn moeder zus en ik zijn via omwegen wel aan het vragen naar zijn wensen
via vragen van stel dat er ooit iets met jullie gebeurd
wat willen jullie(ouders)dan dat er gebeurd met jullie

doortje
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 02 Apr 2011 16:13

Re: lever

Berichtdoor doortje » Wo 13 Apr 2011 08:03

weet je ook wat er gebeurd als zijn galbuis afgesloten wordt ofzo?
daar zijn ze bang voor
en volgens mij gaat dat wel snel?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: lever

Berichtdoor liddy » Wo 13 Apr 2011 13:13

Zodra zijn galblaas helemaal afgesloten is, wordt je vader nog geler dan hij al was op dat moment.
De lever kan zijn afvalstoffen niet meer kwijt en dan kan je vader snel zijn bewustzijn verliezen.
Hoe lang hij dan nog in leven blijft, is als hij geen voeding of drinken meer krijgt, hooguit 10 - 14 dagen.
Probeer daarom nu te genieten van het contact met je vader.

Puckie
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 01 Jun 2012 14:34

Re: lever

Berichtdoor Puckie » Vr 01 Jun 2012 15:41

Doortje,

Hoe gaat het met je vader?

Luxia
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Do 31 Mei 2012 11:23

Re: lever

Berichtdoor Luxia » Zo 03 Jun 2012 23:11

Hallo,

mijn schoonmoeder was ook heel erg geel...ik had zoiets nog nooit gezien. Haar gal kon vanuit de galblaas niet meer richting darm komen. een buisje in de galblaas zetten lukte niet omdat haar maag en darm te gezwollen waren. ze zijn gestopt met de chemo omdat ze niet in goede konditie was daardoor (dat was in december) toen ging het weer bijna weg en zijn ze met de chemo doorgegaan, maar dan werd ze weer meer geel. (dat was in januari) Ze hebben de chemo weg gelaten en gewacht tot ze niet meer geel was. Ik ben met haar naar een tcm therapeut gegaan waar ze kruiden kreeg. de tumormarker ging meteen naar beneden en ze moest geen pijnstillers meer nemen behalve de morfineplijster. het ging de hele februarie goed. dan kreeg ze weer last van de uitzaaingen aan de lever en galblaas. ze zijn dan gestart met een andere chemo...maar naar 4 kuren bleek deze niet aan te slaan (dat was gedurende maart en mei) dan hebben ze (omdat zij het perse wil) nog een keer een andere kur gegeven (dat was 1,5 weken geleden) maar dat was puur in de hoop dat de kanker een beetje tegen gewerkt kan worden om de darmen iets beter te laten werken en dat ze weer iets kan eten en niet zoveel moet spuggen en niet altijd constipatie heeft.

ondertussen was zij geen ene keer meer geel, maar ze ging de laatste phase in van de eierstokkanker en dat betekend dat de maag en de darmen niet meer werken. het gaat nu erg slecht maar ze werd nooit meer geel en de pijn die ze toen had was nooit meer terug gekomen. het was volgens mij de ergste pijn (die aan galsblaas denk ik :?: ) in al die jaren. Ze is ook niet in coma gevallen. ze heeft overigens de diagnose in april 2008 gekregen omdat uitzaaingen in de longen gevonden werden, maar later werd de hoofdtumor in de eierstokken gevonden (oktober 2009) en dan uitzaaingen in de lymfklieren (februari 2011) en dan uitzaaingen aan de lever en de galblaas (november 2011) sinds dien word er eigenlijk niet meer naar gekegen of de tumoren groter zijn geworden of nieuwe uitzaaingen zijn, er word alleen behandelt tegen de pijn.

ik denk dat je de arts even moet vragen wat hij daarover denkt. wij hebben dat altijd gedaan en kregen super goede uitleg. ik mocht ook altijd bellen (als ik een keertje niet bij de uitslagen/gesprekken was) en dan heeft de assistente mij geholpen of ze heeft de arts doorgegeven dat hij mij terug moest bellen. Als mijn schoonmoeder in ziekenhuis ligt en ik wil dan wat weten helpen de zusters enorm. Ook heeft de arts al een familiegepsrek met ons geplant wat wij enorm waardeerden.
als je om hulp vraagt bij de arts vertel ook precies wat je angsten zijn. misschien hoor je dan iets wat niet leuk is maar je heb vaak een beeter gevoel daarna als je weet wat je te wachten staat.


Sterkte en geniet zoveel mogelijk van je vader!


groetjes,
Luxia

Hoopelijk heb je ook zo een fijn team om je heen zoals wij :roll:


Terug naar “Lotgenoten oproepen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten