Amandelkanker met uitzaaing in de hals.

Ben je op zoek naar een lotgenoot?
Dan kun je hier een oproep plaatsen.
NonkelDanny
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 04 Mar 2011 14:55
Locatie: België

Amandelkanker met uitzaaing in de hals.

Berichtdoor NonkelDanny » Za 26 Mar 2011 07:23

Hoi, ik ben Nonkel Danny.
Mijn zuster ( 49 jaar ) heeft amandelkanker heeft met uitzaaiing in de hals.
Woensdag 16 februari hebben ze via de buitenkant in de hals een groot stuk van het kankerweefsel weggenomen.
Maandag 28 februari is de linkeramandel weggenomen.
Zij is alleenstaand met een zoontje van 13. ( week bij vader, week bij moeder )
Maandag 7 maart, afspraak met een psychologe van het hospitaal. ( Klina te Brasschaat, België )
Dit was een zeer goed idee, het heeft haar zoontje goed gedaan, spreekt nu makkelijker,opener met mij.
Dinsdag hebben ze een pegsonde ( maag ) laten plaatsen en woensdag een poort aan de rechter voorkant schouder voor de chemo toe te dienen.
Chemo start op donderdag.
Aan de hand van een de " diagnose " hebben ze een plan uitgewerkt.
De eerste chemo, vijf dagen en vijf nachten aan een stuk, wat volgens mij zeer veel is, is achter de rug.
Er is heel deze periode maar 8 uren spoeling geweest.
Ze is de eerste dagen zeer moe geweest, ze woont op het tweede verdiep, en moest de trap in stukken doen.
per verdiep op adem komen.
Dit is nu beter. ze heeft de derde, vierde dag ongelooflijk veel buikloop gehad, twee kilo afgevallen. ( imodium voor onder de tong 2 x 2 x 2 hielp)
Haar temperatuur is zeer laag, ditschijnt van de chemo te komen. ( 35,4°C gemiddeld )
Nu kan ze al een week terug goed eten, de wonde van de amandel is goed genezen.
Haar haar begint te lossen vanaf gisteren, vrijdag 25/03/2011.
We hebben nu in Merksem op de Bredabaan een passende pruik gevonden, iets anders dan haar kapsel nu, maar ze blijft Myriam uitstralen.
Voor de chemo zijn we ook voor een pruik gaan zien, omdat zij dit echt wou, maar toen was ze er nog niet aan toe.
Toen hebben we dus niets gevonden, alles was slecht.
Op maandag 4 april moet ze terug binnen ( Klina Brasschaat, België ) voor de volgende chemo van vijf dagen en vijf nachten.
's morgens zal dan eerst haar bloed onderzocht worden, aan de hand van het resultaat zullen ze beslissen of de chemo dan gestart kan worden.
We zijn deze week zeer veel buiten geweest, met de fiets, het was prachtig weer, zo proberen we van elke dag een mooie dag te maken.
Vanaf maandag avond is haar zoontje weer een week bij haar, dat is misshien wel vermoeiend, maar het geeft haar toch energie.
Wij leven nu van dag tot dag en proberen er het beste van te maken,
Ze moet nog een derde chemokuur krijgen van vijf dagen en vijf nachten en
dan de bestraling, als de chemo zijn werk heeft gedaan.
7 weken ( enkel de weekdagen ) bestraling met elke week nog een dag chemo.
Heeft iemand hier iets van ervaring mee?
Aangezien ik nog maar een reactie heb gekregen lijkt deze amandelkanker precies niet veel voor te komen.
Alvast bedankt voor elke reactie.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Amandelkanker met uitzaaing in de hals.

Berichtdoor liddy » Za 26 Mar 2011 12:36

Helaas voor jou heeft er nog niemand op jouw andere bericht gereageerd.
Sommige vormen komen zo zelden voor.
Wat een goede begeleiding voor jullie.
Het is zo belangrijk dat je je ergens kunt uiten.
Dus jij bent van harte welkom hier om je verhaal hier neer te zetten.
Ik hoop zo voor jullie dat de behandeling aanslaat.

sofie1979
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 29 Feb 2012 12:05

Re: Amandelkanker met uitzaaing in de hals.

Berichtdoor sofie1979 » Ma 05 Mar 2012 09:03

Ik ben 33 jaar en heb twee weken geleden ook de diagnose gekregen dat ik amandelkanker heb. Ik rook niet en drink niet en toch heb ik deze ziekte.
Ik ben ook alleenstaande mama van 3 kindjes en er wacht mij een onzekere toekomst.
14 maart moet ik in het ziekenhuis binnen en gaan ze het gezwel wegsnijden.
Ik stel me nu wel veel vragen...waarom? hoe kan dit op mijn leeftijd?

Bert Hesselink
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Do 17 Mei 2012 14:30

Re: Amandelkanker met uitzaaing in de hals.

Berichtdoor Bert Hesselink » Vr 18 Mei 2012 09:46

Beste Sofie,

Ook bij mij is kort geleden amandel kanker geconstateerd.
Heb gelukkig nog geen uitzaaingen.
Sta nu voor de loodzware beslissing bestralen of operen, kom er nog niet uit.
Ben heel benieuwd naar jou ervaring wat de periode na de operatie was.
Hoe heb jij dat ervaren ?
Uit voorzorg worden bij een eventuele operatie gelijk ook de klieren verwijderd.
En welke operatie techniek hebben ze bij jou toegepast ?

Groeten en veel sterkte gewenst, Bert

koencalorie
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Zo 20 Okt 2013 12:42

Re: Amandelkanker met uitzaaing in de hals.

Berichtdoor koencalorie » Zo 20 Okt 2013 13:00

Het kleine aantal reacties hier bevestigt nog maar eens dat amandelkanker echt niet vaak voorkomt. Bovendien lees ik behoorlijk regelmatig dar het ook voorkomt bij mensen die niet drinken of roken, ik zit in hetzelfde geval.
Eind maart is bij mij een uitgebreid amandelcarcinoom vastgesteld met uitzaaiingen. Opereren was geen optie wegens veel te groot.
Ik heb vier chemokuren van 4 dagen gekregen met tussenperiodes van twee weken en daarna zeven weken bestralingen in combinatie met één chemokuur per week.
Daar ben ik allemaal relatief goed doorgekomen, alleen leef ik al drie maanden op sondevoeding en het feit dat ze al mijn (gezonde) achterste tanden preventief hebben uitgtrokken vind ik nog altijd heel erg...
De behandeling is nu gestopt, en gek genoeg krijg ik nu weken later ineens zeer ernstige brandwonden op de plaatsen waar ik het meest intensief ben bestraald, en dat is echt wel pijnlijk.
Ik wacht op de Pet-scan midden december waarop te zien zal zijn of het gezwel is verdwenen of niet. Als er nog restweefsel is, zal worden gekeken of dat levensvatbaar is, en in dat geval moet dat worden weggenomen.
Ook mijn port a Cath, en mijn jejunumsonde moeten er nog terug uit, dus er staan mij nog wel war operaties te wachten :|


Terug naar “Lotgenoten oproepen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten