darmproblemen na verwijdering baarmoeder/vetschort/eierstok.

Ben je op zoek naar een lotgenoot?
Dan kun je hier een oproep plaatsen.
Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

darmproblemen na verwijdering baarmoeder/vetschort/eierstok.

Berichtdoor liddy » Ma 24 Mar 2008 12:58

Een van de gevolgen van de 2 operaties vanwege eierstokkanker is bij mij darmproblemen.
Momenteel ben ik daarvoor onder behandeling van een interniste.
Inmiddels heb ik twee onderzoeken achter de rug.
En het is net wat je zegt. Je hoopt dat ze niets ergs vinden en tegelijkertijd hoop je dat ze wel iets vinden
waardoor eindelijk verklaard kan worden waarom je klachten hebt.
Uit het eerste onderzoek (scopie) kwam dat ik een verslapping van de endeldarmwand heb,
die alleen voorkomt bij vrouwen die een bevalling hebben gehad.
Je voelt hem al aankomen, ik ben nooit bevallen.
Wel heb ik altijd zware periodes gehad waarin krampaanvallen voorkwamen die zo heftig waren
dat ik zei zo moeten weeën aanvoelen.
Nou dat wordt nu dus min of meer bevestigd, echter toen werd ik voor zot versleten.
Ook werd me verteld dat deze darmklachten veroorzaakt zijn door de operaties voor de eierstokkanker.
Uit het tweede onderzoek (defecografie) komt als voorlopige uitslag dat ik een
enterocele heb,
ofwel de dunne darm zakt van zijn plaats waardoor de endeldarm minder ruimte heeft, dus poepen moeilijker gaat.
20 maart krijg ik de hele uitslag en heeft men hopelijk een oplossing.

En zo probeer ik niet aan de kanker te denken, wat me heel aardig lukt,
maar door de bijwerkingen word ik er wel steeds mee geconfronteerd.
Dat is voor mij het moeilijkste; kanker hebben is nooit over.
Toch blijf ik positief, maar ook voor mij geldt dat ik het wel eens beu ben.
Hier kan ik dat gevoel uiten en voel me begrepen, dat doet me goed.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Ma 24 Mar 2008 13:20

Afgelopen donderdag heb ik de uitslag gekregen.
Ik heb een rectrocele én een enterocele.
De oplossing kan zijn een operatie, indien ik er veel last van heb.
Echter een operatie is bij mij technisch moeilijk omdat ik in dat gebied al zware operaties heb gehad.
Ook werd ik er al op gewezen dat een operatie tot gevolg kan hebben dat ik incontinent word voor ontlasting.
Ik heb nu Metamucil voorgeschreven gekregen, dit zijn fijne vezels die de stoelgang makkelijker moeten maken.
Na een paar dagen heb ik een betere stoelgang, de ontlasting passeert minder moeilijk, wel heb ik nu last
van een vervelende druk op mijn blaas, waardoor ik af en toe maar met heel veel moeite mijn urine kan ophouden.
Ik ben benieuwd of dit zo blijft als ik Metamucil langer gebruik.
Als ik voor de keuze kom: incontinent voor urine of incontinent voor ontlasting, dan kies ik voor het eerste.
Over twee maanden moet ik terugkomen op het gecombineerde spreekuur van de chirurg en de internist.
Het lijkt erop dat ik twee kwalen/kwaden de beste moet gaan kiezen.

Berven
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: Zo 28 Jan 2007 11:38
Contact:

Veel sterkte!

Berichtdoor Berven » Di 25 Mar 2008 10:27

Het kan alles gebeuren bij ieder patient die eierstokkkanker heeft. Maar operaties zijn nooit leuk. Heel veel sterkte!

Met mijn moeder is afgelopen weken iets minder goed gegaan, zodat zij nu weer in het ziekenhuis werd opgenomen wegens longonsteking en uitdroging.
En wellicht kan ze het eten nog niet tot in haar buik laten zakken, zodat ze het weer uitgespuugd omdat ze vol is. Ze hebben het wel vermoeden dat het een gezwel in haar buik kunnen zijn.

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Wo 26 Mar 2008 14:56

tja als je uit die 2 moet kiezen, dan lijkt het me ook duidelijk, maar ik hoop zo dat het een tijdelijke bijwerking blijkt te zijn, zodat je niet hoeft te kiezen!!
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*


Terug naar “Lotgenoten oproepen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten