darmkanker

Ben je op zoek naar een lotgenoot?
Dan kun je hier een oproep plaatsen.
Ric

Darmkanker

Berichtdoor Ric » Do 13 Jan 2005 15:04

Hallo Silke; Dat pepmiddel Oradexon krijg je vooraf toegediend. Houdt er rekening mee dat je daardoor misschien de eerste nacht geen oog dicht doet of zelfs hyperactief bent, een voorkomende bijwerking. Dus misschien is het verstandig om een slaapmiddel te vragen.
Ik wens veel sterkte met alles. Ric.

cinderella
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: Za 07 Feb 2004 17:42

darmkanker

Berichtdoor cinderella » Do 13 Jan 2005 22:24

bedankt ric en sorry dat ik het vroeg van je woonplaats ik snap je volkomen dat je dit niet wil zeggen.
Ik ben blij dat je je weer wat fitter voelt en ja ik voel me heerlijk maar ook heel raar net of dat ik droom.
Ik zal zo gauw ik uit het ziekenhuis ben weer hier wat laten horen en 10 februari zal ik aan je denken sterkte
heel veel groetjes cinderella

oudje

damkanker

Berichtdoor oudje » Vr 14 Jan 2005 22:48

Bij mijn man werd er 27 jaar geleden endeldarmkanker geconstateerd met uitzaaiingen in de lymfklierbanen en in de bloedbaan.Hij was toen 23 en hij wordt volgende week 50. Ze hebben hem in eerste instantie open en dicht gemaakt met de mededeling dat er eigenlijk niks aan te doen was maar dat er een nieuw middel (chemo therapie ) was die ze op hem uit wilde proberen. Hij is 2 1/2 jaar erg ziek geweest woog nog 50 kg en kreeg regelmatig bloedstransfusies.

Ons leven is niet altijd gemakkelijk geweest ,doordat destijds gebruik werd gemaakt van andere bestralingdmethodes en een ander soort chemo therapie zijn er veel dingen kapot gegaan in zijn buik.
Hij heeft nu 2 stoma's een voor de ontlasting 1voor zijn urine en hij heeft nog maar 1 nier . Werken is sinds die tijd niet meer mogelijk maar hij sport wel veel. we hebben 2 kinderen en hij is huisman.Overleven met kanker is dus heel goed mogelijk ook als het er in het begin heel slecht uitziet. Over een kinderwens wil ik nog wel iets kwijt voor de mannelijke lezers. Er was toen al een mogelijkheid om voor de behandeling sperma te laten invriezen.
Mochten er vragen zijn wil ik die altijd beantwoorden maar men moet er wel rekenig mee houden dat de mehodes van toen een heel stuk verbeterd zijn.

Groetjes en veel sterkte allemaal, Thea

cinderella
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: Za 07 Feb 2004 17:42

darmkanker

Berichtdoor cinderella » Do 27 Jan 2005 19:30

hoi iedereen hier ben ik weer.
Heb mijn operatie achter de rug ander halve week geleden is mijn tumor verwijdert uit mijn darm.
Samen met nog 8 lymfekliertjes waar er 4 van waren aangetast maar ben nu zover schoon ze zeiden dat het een wonder was dat zover ben gekomen.
Ik ga nu ook weer aansterken en daarna herstel en balans doen en mijn leven weer oppakken.
En genieten van de dingen die echt belangrijk zijn in een leven.
Mijn stoma konden ze niet terug leggen die zal ik moeten gaan accepteren want er zat teveel litteken weefsel op mijn darm ze hadden niet genoeg om hem terug te leggen.
Hier had ik het heel moeilijk mee de afgelopen week heb ook wat afgehuild maar denk nu wat zeur ik toch ik heb mijn leven nog de tumor is weg ga genieten .
En dit ben ik ook van plan.
Heel veel groetjes cinderella

anneloes
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 10 Jan 2005 15:11
Locatie: emmeloord

Berichtdoor anneloes » Ma 31 Jan 2005 15:44

Hoi Cindy,

Wat fijn voor je dat het ergste nu achter de rug is. Zoals ik het lees ben je al aardig opgeknapt van de operatie terwijl deze nog maar ander halve week geleden was. Knap hoor. Hebben ze een groot stuk darm weggehaald of alleen waar de tumor zat en kun je ook de meeste dingen alweer eten. Heel jammer dat ze de stoma niet weg konden halen, maar ja het belangrijkste is dat de tumor weg is. Ik hoop voor je dat je heel snel mag opknappen en je leven weer kan oppakken.

groeten anneloes

cinderella
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: Za 07 Feb 2004 17:42

darmkanker

Berichtdoor cinderella » Di 01 Feb 2005 10:52

hoi anneloes
ze hebben alleen de tumor weggehaald maar de snijkanten waren helemaal schoon en er rond om heen ook alleen veel littekenweefsel.
Het eten gaat ook goed alleen niet zoveel ben in het ziekenhuis 7 kilo afgevallen in 1 week ben ook goed ziek geweest maar ben nu rustig op aan het knappen.
Heb nog last van hoofdpijn dus lig veel te rusten ga dat nu ook weer doen.
Bedankt voor je mailtje en jij ook veel sterkte ik hoop dat het met jouw ook goed gaat succes met de controle in februari
Groetjes cindy

Ric

Darmkanker

Berichtdoor Ric » Za 19 Feb 2005 15:35

Hallo Cindy, ik ben benieuwd hoe het nu met je gaat. De operatie is nu een tijdje geleden. Heb je nog pijn en voel je je nog moe? Hoe gaat het nu met eten? Krijg je nog een nabehandeling?
Ik heb 14 febr. weer een goede uitslag gehad. Nog steeds stabiel gebleven. Krijg nu weer 3 cyclessen Irrinotecan.
Ik hoop dat je weer wat aangesterkt bent. Ik hoor het wel van je. Groeten Ric.

cinderella
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: Za 07 Feb 2004 17:42

darmkanker

Berichtdoor cinderella » Di 22 Feb 2005 16:03

hoi ric fijn om te horen dat het weer een goede uitslag was voor jouw.
Het is toch elke keer weer spannend.Ik weet daar alles van.
Je vroeg naar mijn operatie,nou die is heel goed gegaan mijn darm is nu helemaal schoon en het was ook nodig de operatie want de tumor was weer bezig.
Ze hebben ook nog 8 lymfeklieren weggehaald waarvan er 4 waren aan getast door de kanker maar ze zijn er gelukkig helemaal uit.
En in mijn lever zagen ze niets meer op de scan en de rest van mijn buik was ook helemaal schoon ik was een groot wonder zeide de artsen mijn internist geloofd het ook nog niet hij zegt theoretisch kan het niet maar dan denk ik de scan liegt toch niet, maar in iedergeval ik wil mijn leven weer op gaan pakken zover dat dat gaat op dit moment . Ik ga in april met herstel en balans beginnen om mijn conditie weer wat op peil te krijgen want deze operatie heeft er zeer zeker ingehakt hij is echt zwaar geweest.
mijn eetlust is ook weer terug gelukkig want dat was na de operatie wel wat anders ik viel in 1 week 7 kilo af.
Alleen mijn stoma hebben ze laten zitten er was teveel littekenweefsel om mijn darm er zou te veel risico zijn op complicaties dit viel natuurlijk wel tegen maar nu denk ik wat zeur ik toch ik heb mijn leven zo goed als helemaal terug , ik ga nu ook leren spoelen om zo 24 uur ontlasting vrij te zijn dus dit is hoop ik voor mij een oplossing om er mee om te gaan.
En mijn nicht heeft de uitslag van het erfelijkheids onderzoek en het was bij haar niet erfelijk en mijn uitslag krijg ik binnen nu en 3 weken dus ook positiefnieuws.
heb jij ook de uitslag van het erfelijkheids onderzoek al binnen???
hou me in iedergeval op de hoogte hoe het met je gaat want ik denk vaak aan hoe het met je zou gaan .
En weet je wat grappig is onze 3 maandelijkse controles lopen elke keer gelijk want die van mij was ook 14 februari en nu weer 25 mei. En nabehandeling krijg ik niet want er was niets meer te zijn dus het is nu alleen de controles.
En ric ik hoop dat voor jou nu elkekeer weer een goede uitslag komt ik denk aan je
groetjes cindy

Angel28
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Wo 02 Mar 2005 20:04
Locatie: provincie Zeeland

Berichtdoor Angel28 » Wo 02 Mar 2005 20:49

Hallo,

Ik ben op 16 januari 2005 mijn moeder verloren aan darmkanker.
Op 10 oktober 2004 is ze naar het ziekenhuis gebracht met hevige buikpijn. In het ziekenhuis konden ze niets vinden. Ze moest wel in het ziekenhuis blijven. 's Avonds is ze naar de IC gebracht omdat ze bijna niet meer aanspreekbaar was en ze een temperatuur had van 34,4 graden. Ze hebben nog diverse foto's genomen en om 21:00 uur kwamen ze erachter dat haar dikke darm geperforeerd was. Ze moest gelijk geopereerd worden. De operatie was heel zwaar en de kans dat mams het zou redden was erg klein. Toch heeft ze het gered. Het was een complete chaos in haar buik. Het stukje darm waar het gat in was ontstaan is onderzocht en het bleek kwaadaardig te zijn. Er zat nog een gezwel in haar dikke darm. Vanwege de slechte gezondheid van mijn moeder konden ze haar niet opereren en het gezwel weghalen. Daar moest ze eerst voor aansterken. Ze heeft in 5 dagen tijd 3 operaties ondergaan. Mams heeft 5 weken op de IC gelegen en is toen naar zaal gegaan. Wonder boven wonder begon ze op te knappen. Ze was echt aan het vechten om weer helemaal beter te worden. Tijdens de operatie hadden de chirurgen geconstateerd dat er geen zichtbare uitzaaiingen waren. Alleen het gekke was dat mams haar eiwitten niet wilden stijgen. En om de volgende operatie aan te kunnen moesten haar eiwitten gaan stijgen. Dat de operatie uitgesteld werd was volgens de chirurgen geen probleem en kon voor het gezwel geen kwaad.
Met de kerst zou mams naar huis mogen. We hadden thuis alles al geregeld. Stomaverzorging, hulp bij de sondevoeding en ga zo maar door. Maar 22 december ging het zo slecht met mijn moeder dat ik de hoop op thuiskomst al opgegeven had. Ik ben 23 december nog met 2 trouwjurken naar het ziekenhuis gegaan (27 mei zouden mijn vriend en ik gaan trouwen) om die aan mijn moeder te laten zien. Ze was toen niet meer aanspreekbaar. Toen ik mijn jurk aanhad werd ze ineens even wakker en heeft ze me toch nog in mijn jurk gezien. We hebben dus samen nog mijn trouwjurk uitgezocht. Diezelfde avond is ze weer teruggegaan naar de IC. Het ging niet goed met haar. Ze had niervergiftiging dankzij de nalatigheid van de verpleging. Ze gaven mijn moeder wel heel veel eiwitten maar geen vocht. Tja, dat gaat niet goed. 2e kerstdag zijn we opgeroepen om naar het ziekenhuis te gaan. Mama zou aan haar laatste ademtocht bezig zijn. Ook toen bleek het niet waar te zijn. Wel ging ze heel hard achteruit. Ze verloor al haar eiwitten aan het kankergezwel in haar darm en daardoor kon ze niet meer aansterken. Nu opereren was maar 3% kans dat ze er doorheen zou komen. Dus ze zouden niets doen en haar medicijnen en eiwitten blijven geven en na een week nog eens kijken. Na een week dus geen verandering. Toen hebben ze toch maar besloten te opereren met maar 3% kans van slagen. De operatie heeft 4,5 uur geduurd. Haar eierstokken, haar baarmoeder, haar lymfeklieren en het gezwel zijn weggehaald. Ze is tijdens deze operatie 11 liter bloed verloren. Toch is ze hier doorheen gekomen. Diezelfde avond weer geopereerd vanwege inwendige bloedingen. Weer 4 liter bloed kwijt en er weer doorheen komen. Na deze operatie ging ze wat stabiliseren en ik kreeg wat hoop. 2 dagen later weer een operatie want de gaasjes van de laatste operatie moesten verwijderd worden. Weer een geslaagde operatie. En na 2 dagen werden we weer gebeld voor een operatie. Het zou maar een kleine ingreep zijn, maar de wond was wat aan het scheuren. Ik had geen hoop meer. De chirurg wel want mams zou niet van bed worden getild en in haar eigen bed worden geopereerd. Ook deze operatie verliep goed. Maar 's middags toen we op bezoek kwamen ging het niet goed. Een broeder stond op de wond van mijn moeder te drukken vanwege inwendige bloedingen. We zijn in het ziekenhuis gebleven maar het was nu onomkeerbaar. Waar ik al 3,5 maanden bang voor was! Ze heeft zo gevochten en zo geknokt en toch de strijd op moeten geven. 78 zakjes bloed gekregen. Achteraf hebben we te horen gekregen dat bij het verwijderen van het gezwel het gezwel helemaal verbrokkeld was en door heel haar lichaam is gevallen. Dus ze had nu wel overal uitzaaiingen. Haar bloeddruk is tijdens de 4,5 uur durende operatie onder de 40 geweest en dan is er kans op hersenbeschadiging. Als ze hier doorheen had mogen komen hadden we maar af moeten wachten hoe. Ze kans op een leven in een rolstoel had erg groot aanwezig geweest en had ze haar kinderen nog herkend? Zoveel vragen die onbeantwoord blijven en die me gek maken. Waarom toch schiet steeds door mijn hoofd? Ik wil zo graag praten met mensen die zoiets hebben meegemaakt. Die snappen wat ik door moet maken en die me raad en advies kunnen geven.
Ik hoop op een reactie.

Voor de rest wil ik iedereen die hier een berichtje achter heeft gelaten heel veel sterkte wensen voor de toekomst!

Groetjes,

Caroline

cinderella
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: Za 07 Feb 2004 17:42

darmkanker

Berichtdoor cinderella » Wo 09 Mar 2005 15:41

hoi ric heb de uitslag binnen van mijn erfelijkheidsonderzoek en ja het is erfelijk bij mij .
Er is bij mij FAP ondekt (poliepenziekte)
Je zal denk ik wel weten wat deze inhoud en nu moet ik dus om de 2 jaar weer een darm onderzoek en om de 3 jaar een maagonderzoek omdat daar ook poliepen kunnen groeien niet leuk maar ja na alles wat ik al gehad heb zullen deze onderzoeken wel meevallen hoop ik
ik hoop snel wat te horen van je
groetjes cindy


Terug naar “Lotgenoten oproepen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten