Morfine en bijwerkingen

Ineens heeft degene die je liefhebt niet meer lang te leven ...
Een moeilijke periode van afscheid nemen breekt aan ...
SJvdV
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Do 17 Mar 2016 20:27

Morfine en bijwerkingen

Berichtdoor SJvdV » Do 17 Mar 2016 20:44

Mijn moeder heeft in september 2015 te horen gekregen dat ze buikvlieskanker heeft en onbehandelbaar is.
Tevens kreeg ze te horen dat ze 2016 niet zou gaan redden.

Na een lange en heftige tijd is nu het moment gekomen dat ze aan de morfine zit via een infuus.
De lange en heftige tijd die bestond veel uit ellende, verdriet en teleurstellingen.

Door de morfine lijkt het net als of het mijn moeder niet meer is.
Het lijkt net als of ze constant onder invloed is en zich helemaal "happy" voelt.
De huisarts heeft het vaak gehad over haar laten inslapen, omdat dit mensonterend is (en daar heeft ze helemaal gelijk in)

Ik las op het internet dat de bijwerkingen van de morfine weer weg kunnen gaan na enkele dagen.
Ik ben benieuwd of iemand mij hierop antwoordt kan geven.
Want ik (zo ook mijn familie) willen haar weer terug zoals ze echt is.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Morfine en bijwerkingen

Berichtdoor liddy » Do 17 Mar 2016 23:13

Hoe iemand op morfine reageert, is zeer wisselend. Om enkele bijwerkingen te noemen:
Sommige mensen gaan trippen op morfine, dit kan een goede of bad trip zijn.
Bijna iedereen krijgt darmproblemen (verstopping), dus een laxeermiddel is een must bij morfinegebruik.
Ook komt zweten veel voor.
Er zijn mensen die zeer depressief worden van langdurige toediening van morfine (ik dus).
Een belangrijke vraag bij morfine is, wat wil je bereiken?
Meestal pijnbestrijding, echter tegen welke prijs.
Is de dosering te laag, dan wordt de pijn niet afdoende bestreden.
Is de dosering goed, dan wordt de pijn wel afdoende bestreden, echter het kan gebeuren dat er sufheid optreedt,
iemand kan gaan trippen, etc.
Is de dosering te hoog, dan kan de ademhaling in gevaar komen.
De vraag is nu wat vindt jouw moeder kwaliteit van leven, wat wil ze?
Haar laatste wil hoeft niet over een te komen met wat jij voor haar zou kiezen.
Het is ongelofelijk moeilijk om in deze fase iemands wens te respecteren als die tegen jouw idee ingaat.
Is er nog een goed gesprek met je moeder mogelijk?

SJvdV
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Do 17 Mar 2016 20:27

Re: Morfine en bijwerkingen

Berichtdoor SJvdV » Vr 18 Mar 2016 08:48

@Liddy bedankt voor je reactie.

Mijn moeder krijgt morfine om haar pijn te bestrijden.
Ze zit nu in de laatste fase en heeft nog maar een hele korte tijd te leven (max een maand zegt de arts).

Soms weet ze even niet meer waar ze is, en na een half uurtje krijgt ze haar geheugen weer terug.
Ze is blij met alles en iedereen en maakt opmerkingen die ze anders niet zou maken.
Mijn vader heeft hier heel erg veel moeite mee, omdat dit zijn vrouw niet meer is.

Mijn moeder haar ontlasting is al een hele tijd niet goed meer.
Om het maar gewoon te zeggen haar ontlasting komt er al weken niet meer goed uit (zit een gezwel voor), en daar door moet ze heel veel braken.

Mijn moeder wil absoluut niet dood en is daar naar mijn mening ook erg bang voor.
Ze wil het ook absoluut niet over haar ziekte hebben en al helemaal niet meer over euthanasie of iets dergelijke.
Ze heeft in de afgelopen maanden het over haar uitvaart gehad en over wat ze wel en niet wil maar meer ook niet.
Hele gesprekken wil ze absoluut niet, ze wil niet zielig zijn of zielige gesprekken hebben zegt ze.
Dus nee we hebben het er niet over.
De huisarts doet heel erg haar best om het gesprek op gang te krijgen, maar ook dat is lastig.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Morfine en bijwerkingen

Berichtdoor liddy » Vr 18 Mar 2016 13:28

Je vader is zijn geliefde kwijt al tijdens haar leven.
Dat is ongelofelijk zwaar. En dan nog die opmerkingen.
Ik herinner me nog goed de verwijten die ik te horen kreeg van mijn geliefde man.
Ik kreeg de schuld van alles wat fout ging, het was dan heel moeilijk om me dan te realiseren
dat de normale rede niet meer bestond in het hoofd van mijn man. Dus ik kon het hem niet
aanrekenen dat hij zo reageerde. Maar zeer dat het deed.
Het is je moeders wens om niet dood te willen, die heb je dan te respecteren en dat valt beslist niet mee.
Het is haar keuze om de gifbeker uit te drinken tot het laatste moment.
Mocht de angst voor de dood de overhand krijgen, dan kan de dokter daar medicijnen voor geven.
Toch is het heel goed dat jullie weten wat haar wensen zijn, zeker wat de uitvaart betreft.
Dat maakt het regelen straks een stuk makkelijker.
Het liefste zou je iemand het leed willen besparen, echter zo zit het leven en de dood niet in elkaar.
Wellicht is het een goed idee als je vader regelmatig gesprekken heeft met de huisarts waar je moeder
niet bij is. Dan kan hij vrijuit spreken eventueel met jou erbij. Mij hebben die gesprekken met de huisarts
me door de terminale fase heen gesleept en die gesprekken kregen vanzelf vervolg na mijn man zijn dood.
Ook nazorg voor de achterblijvers is belangrijk.
Praat in ieder geval met de dokter over het heengaan zelf, wat kun je verwachten, wat is 'cheyne stokes' etc.?

SJvdV
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Do 17 Mar 2016 20:27

Re: Morfine en bijwerkingen

Berichtdoor SJvdV » Zo 20 Mar 2016 11:20

Liddy bedankt voor je advies.
Morgen komt de huisarts weer en zullen we met haar ingesprek gaan.

Inmiddels heeft mijn moeder, door de enorme pijn, nog meer morfine gekregen.
Gisteravond hebben mijn vader en ik mijn moeder nog naar het toilet gesjouwd, terwijl ze helemaal van haar padje was.
Ze wil absoluut nog gewoon naar het toilet dat is haar wens, dus zullen we dat ook zo lang mogelijk doen.
Na haar weer op bed gelegd te hebben, leek het er op dat ze vanmorgen niet meer wakker zou gaan worden.
Normaal gesproken werd ze altijd meerdere keren per nacht wakker.
Maar vannacht en vanmorgen was anders. We hebben op een gegeven moment mijn moeder wakker kunnen krijgen, omdat ze heel onrustig werd.
Het was verschrikkelijk om haar te zien, ze wist niets meer, keek verdwaasd om haar heen en kon niet uit haar woorden komen. Ze had helemaal geen kracht meer om iets te zeggen en als ze dan wat adem had zei ze: "er is iets hè?".
Ook sprak ze wartaal uit.

Nu een paar uur later is de thuiszorg inmiddels geweest en is ze weer lekker schoon en iets helderder (met de nadruk op iets).
Dit is echt een enorme lijdensweg, je ziet die vrouw echt enorm lijden en tot het einde strijden.
Ondanks het feit dat ze die nooit zal winnen. Ook zie ik dat mijn vader het steeds lastiger krijgt, nu hopen dat die arme man er niet aan onder door gaat.

Eigenlijk wil iedereen dat de ellende ophoudt en toch gek genoeg ook willen we dat ze bij ons blijft, maar niet ten kostte van alles.
En nu zitten we (haar man, dochter en zoon) bij elkaar en weten we niet wat ons nog te wachten staat.
De dagen en nachten duren verschrikkelijk lang zo en het lijden van mijn moeder lijkt wel oneindig.
De enige vraag is nu, hoe lang duurt dit nog?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Morfine en bijwerkingen

Berichtdoor liddy » Zo 20 Mar 2016 13:16

Die dubbele gevoelens zijn heel herkenbaar.
Hebben jullie nog geen hulp voor de nacht in huis?
Schakel daar de huisarts voor in, zodat je vader niet alleen is met haar en
jullie in je eigen bed kunnen liggen.
Het lijkt er op dat het moment voor palliatieve sedatie daar is.
Je moeder krijgt dan rust, ze gaat slapen en vanuit die slaap komt ze te overlijden.
Het overlijden kan vlug gaan, echter het kan ook zo'n 14 dagen duren.
Bespreek dit zorgvuldig, want eenmaal ingezet, is er geen weg terug bij palliatieve sedatie.
Helaas op de vraag hoe lang duurt dit nog, kan niemand jullie een antwoord geven.
De moeder die jullie kende, is er de meeste tijd niet meer.
Luister naar je gevoel en denk aan de fijne momenten met je moeder.


Terug naar “Omgaan met terminale patiënten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten