advies mbt terminale cliente.

Ineens heeft degene die je liefhebt niet meer lang te leven ...
Een moeilijke periode van afscheid nemen breekt aan ...
Vlinder89
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr 03 Mei 2013 03:28

advies mbt terminale cliente.

Berichtdoor Vlinder89 » Vr 03 Mei 2013 03:39

Dag allemaal, ik heb mijzelf hier aangemeld omdat ik mij graag wil gaan inleven op de vrouw waar ik de komende tijd ga "werken."

Ik werk met eenzame, zieke of gehandicapte mensen. Ik kom niet poetsen, ik kom hen gezelschap houden en afleiding bieden die zij hard nodig hebben. Gisteren werd ik opgeroepen voor deze vrouw, of ik haar wilde gaan bezoeken en zaterdagochtend ga ik al voor de eerste keer.

Ik vind het best eng. niet om de vrouw, of om haar ziekte.. Dit heb ik vaker meegemaakt maar ik weet niet wat ik wel en niet kan zeggen! Het is een vrouw van 40 die positief in het leven staat, maar niet meer zo mobiel is als zij graag had gewild. Zij heeft chemo gehad die niet is aangeslagen en weigerd nu elke behandeling, omdat zij liever op haar hoogtepunt sterft dan de lange strijd tegen kanker aangaat.

Wie kan mij tips geven hoe deze vrouw te benaderen? Wat kan ik wel en wat niet zeggen? wat voor activiteiten kan ik met haar ondernemen? Ik wil deze vrouw graag vergezellen in haar eenzame uurtjes wanneer haar man gaat werken, maar ben er uiteraard wel om haar afleiding en steun te bieden. Ik heb nog nooit iemand als client gehad die daadwerkelijk wist dat hij/zij niet erg lang meer te leven had. Ik wil haar niet kwetsen of teveel praten over haar ziekte...

ik heb zelf door persoonlijke omstandigheden geen afscheid kunnen nemen van mijn tante die overleed aan kanker,.... Ik ben haar niet kunnen gaan bezoeken toen het nog kon... en daarom vind ik het best wel moeilijk dat ik dat nu wel ga doen..

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: advies mbt terminale cliente.

Berichtdoor liddy » Zo 05 Mei 2013 21:24

Al gaandeweg zul je ontdekken wat je wel en niet kunt zeggen.
Stel je zegt iets, waarop die mevrouw erg moet huilen, dan kan het zijn dat die huilbui haar enorm oplucht.
Praten voor vroeger, foto's bekijken, naar muziek luisteren of gewoon stil bij elkaar zijn.
Mocht ze van massage houden, dan kun je wellicht haar voeten en benen inwrijven, nagels lakken enz.
Wat kan ze nog, wat wil ze nog met of zonder haar man?
De een wil juist een kopje koffie drinken in het winkelcentrum, een ander wil dit in bosrijke omgeving doen en
een ander vind het al geweldig om lekker in de tuin te zitten.
Kortom, ga ervanuit dat alles bespreekbaar is en al doende leer je haar behoeftes kennen.
Vraag haar ook naar haar wensen voor straks, hoe eerder hoe liever. Het heeft rust als dat geregeld is,
betrek ook haar man hierbij. Ik mis hem een beetje in het verhaal.
Nu kan die man nog werken, echter wat doet het met hem?
Zijn er wensen dat ze tot het einde thuisblijft en zo ja, is dat mogelijk?
Succes.


Terug naar “Omgaan met terminale patiënten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten