Hoe vertel ik het mijn jonge kinderen dat mama gaat sterven?

Ineens heeft degene die je liefhebt niet meer lang te leven ...
Een moeilijke periode van afscheid nemen breekt aan ...
Canaris
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Do 31 Mar 2011 13:19

Hoe vertel ik het mijn jonge kinderen dat mama gaat sterven?

Berichtdoor Canaris » Do 31 Mar 2011 13:27

Ik ben gelukkig getrouwd, maar doorleef een soort hel.
Mijn vrouw heeft sinds 2 jaar baarmoederhalskanker en heeft 3 weken geleden te horen gekregen, dat ze niet meer lang te leven heeft.

"een paar weken, een paar maanden maar zeker geen jaar mevrouw"

we hebben 2 jongens van 6 en 9 jaar.

Ik zat deze week bij de Kankervereniging in Wenen ( ik woon in Oostenrijk) met een therapeute te bespreken hoe ik mijn kinderen hier nu betrek.
... en nu zit ik dus echt met een enorm dilemma en weet niet wat ik moet doen.

De aardige dame zei mij, dat ik zo snel als mogelijk mijn kinderen een gesprek moet aanbieden om ze te informeren over het feit dat hun mama gaat overlijden.
Mijn vrouw heeft echter zoiets van "ik zal de hele wereld bewijzen dat het mogelijk is vanzelf gezond te worden" en doet er van alles aan.

Wanneer ga k mijn kindern vertellen dat mama zal gaan sterven, dit is toch een enorm veraad aan haar vertrouwen?
Daarnaast heb ik ook zoiets van "wat als dat nog maanden duurt? waar zadel ik mijn kinderen mee op?"

Is er iemand die een goed advies heeft?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Hoe vertel ik het mijn jonge kinderen dat mama gaat ster

Berichtdoor liddy » Do 31 Mar 2011 16:22

Is het een idee om je kinderen te vertellen dat mama heel ziek is, dat zal je vrouw niet ontkennen.
Je kunt je dan vertellen dat mama er alles aan doet om beter te worden.
Zodra het dan slechter gaat met je vrouw, dan kun je ze gaan vertellen dat beter worden niet lukt.
Je kinderen hebben op dit moment meer in de gaten dan je zou denken.
Haal ze uit de onzekerheid door te erkennen dat er iets mis is.
Om zo langzaam aan je verhaal steeds verder naar de werkelijkheid te praten.
Dus ja, ga zo snel mogelijk praten met je kinderen en betrek je vrouw erbij.
Laat ze ook praten zonder je vrouw erbij.
De therapeute zal vast boekjes hebben die geschikt zijn voor kinderen, vraag er eens naar.
Ik wens je veel kracht en wijsheid toe de komende tijd.

Canaris
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Do 31 Mar 2011 13:19

Re: Hoe vertel ik het mijn jonge kinderen dat mama gaat ster

Berichtdoor Canaris » Do 31 Mar 2011 16:53

Dank je wel.

Ja dat 2 etappen verhaal , daar zat ik zelf ook over na te denken. De therapeute raadt mij echter aan, tegenover mijn kinderen volledig eerlijk te zijn en dit niet te doen.

Dat de jongens weten dat er iets goed mis loopt heeft zij ook gezegd (wat mij natuurlijk ook duidelijk was) en daarom is het nu nodig geen spelletje meer met ze te spelen.
De kinderen zitten te wachten op duidelijkheid , want hun rugzzak is nu al loodzwaar .

Ik denk toch dat ik het 2 etappenverhaal ga doen, want ik zie een drama op me af komen wanneer ik zeg "mama gaat sterven " en vervolgens vragen de kindern dat hun moeder die dan zegt "nee hoor ik ga helemaal niet sterven"

Ik merk nu zelf ook dat de juiste kop mijn threat eerder zijn "Wanneer vertel ik ....."

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Hoe vertel ik het mijn jonge kinderen dat mama gaat ster

Berichtdoor liddy » Do 31 Mar 2011 17:58

Wanneer, dat is nu.
Immers je merkt dat de kinderen met vragen zitten.
Dat mama niet beter wordt, is iets wat ze zelf gaan ervaren als het slechter gaat.
Dus ik zou ze nog even de tijd gunnen.
Zeker, zoals je zelf al aangeeft, het laatste wat ze nu kunnen gebruiken is dat papa en mama een ander verhaal vertellen.

geena81
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Do 18 Nov 2010 22:44

Re: Hoe vertel ik het mijn jonge kinderen dat mama gaat ster

Berichtdoor geena81 » Do 14 Apr 2011 12:01

Hoi...
Ik las dit verhaal, wat erg zeg...pffff

Mijn zus (37jaar) is terminaal en mijn kinderen (7 en 6) ben ik ook aan het helpen verwerken dat hun allerliefste tante gaat sterven.
Ik heb een boek gelezen van Manu Keirse - KINDEREN HELPEN BIJ VERLIES en dit heeft mij enorm geholpen.

Eerlijk zijn tegen de kinderen is het beste net wat de therapeut zei want kinderen hebben heel snel door wat er aan de hand is.

Ook zijn er hele mooi boekje voor de kinderen kijk o.a. bij http://www.in-de-wolken.nl/

Misschien heb je hier wat aan...
Ik wens jou sterke en kracht toe.

geena

kenza
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Di 05 Apr 2011 22:08

Re: Hoe vertel ik het mijn jonge kinderen dat mama gaat ster

Berichtdoor kenza » Zo 29 Mei 2011 21:14

Canaris? Je vrouw is nog helemaal niet aan een rouwproces toe. Ze is meer bezig met de positive kant, dan met de negative kant. We zitten in precies de zelfde situatie. Ook ik heb 2 kinderen 5 en 13,en mijn vrouw geloofd niet dat ze dood gaat, hoewel de dokter zegt,6 mnd. + chemo enkele maanden meer.
Daarna zou haar maag verwijderd moeten worden, en komt er misschien nog eens 2 maanden bij. Waar doen we het voor. Ze zeggen, jullie zijn jong, en moeten strijden.Als je vrouw er niet aan toe is,moet je de zaak laten rusten tot dat ze er wel aan toe is. Komt ze er niet aan toe, dan is er geen, of een kort rouwproces. Maar voor je kinderen zul je wel heel oplettend moeten zijn. Je krijgt de totale ouder-rol op je, en je zult de wensen van je vrouw waarschijnlijk ook niet kunnen bespreken over de opvoeding van de kinderen etc... Ik sta ook met mijn handen in het haar.

Niet alleen je vrouw is ziek,maar jullie beiden zijn zwaar getroffen. Ik zelf cijfer me weg, en denk alleen aan de pijnen van mij vrouw, en de toekomst van de kinderen. Of dit goed is weet ik niet, maar ik krijg verder ook geen enkele hulp tot nu toe. Zolang er geen rouwproces is, kan ik ook geen hulp verwachten, omdat er ook niet iets is waar over valt te rouwen.Maar je kinderen,dat moet je goed oplossen. Je zult zelf heel veel met ze moeten praten zoals jullie (vader en moeder) dit altijd hebben gedaan. In ieder geval op de voor hun op de meest vertrouwde manier die ze gewend zijn van jullie beiden.
Je kunt wel proffessionele hulp gaan inschakelen, maar jij bent toch de vader! Ze voelen jouw het beste aan, en niet iemand die dit probeerd van je over te nemen.En als je weinig tijd hebt omdat je werkt, zul je meer tijd moeten maken voor je kinderen. Ook ik moet dit nu al doen, want mijn vrouw kan niets meer.
Ik wens je veel energie (goed slapen) en veel kracht (goed eten) toe. Je vrouw zal op een zeker moment wel over bepaalde zaken gaan spreken. Daar zitten wel signalen in die je moet kunnen vertalen, en verstaan. Ook soms dat kan moeilijk zijn.

Mvg. Marco.

Canaris
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Do 31 Mar 2011 13:19

Re: Hoe vertel ik het mijn jonge kinderen dat mama gaat ster

Berichtdoor Canaris » Vr 17 Jun 2011 12:20

Marco

Dank je wel voor je reactie
Het doet goed te lezen , dat het anderen ook zo gaat als ons.

Even een update want er is veel gebeurd.

Na de Diagnose van midden maart is mijn vrouw op jacht gegaan naar een wonder.
Ze was bij een gebedsgenezer, heeft een experimentele Therapie aangenomen, we zijn naar Medjogorje gegaan (waar?.... vraag me maar ik weet er nu alles van )

Enfin lang verhaal kort gemaakt.
Vorige week heeft de Prof de stekker uit haar hoop-verhaal getrokken , en ondubbelzinnig gezegd dat ze moet beginnen te accepteren dat ze zal sterven en moet gaan praten met haar kinderen en met mij.

Wat dan komt is een gebroken botten verhaal. Opeens ging niets meer. Opeens zag ik het leven uit haar ogen vedwijnen en liet ze zich in een ontzettende vertwijfeling vallen.
Ze moest die nacht in het Ziekenhuis blijven want haar Nephrostoma veroorzaakte wat problemen . Ik heb die avond al mijn moed samen genomen en heb met mijn kinderen HET gesprek gevoerd. Als ik ooit op een verre dag op mijn sterfbed zal liggen , weet ik dat DAT moment mij zal begeleiden tot mijn laatse ademhaling. Ik weet niet hoe ik het hier moet beschrijven , maar het feit , dat mijn woorden het leven van min kinderen voor altijd hebben veranderd, dat na ons gesprek niets meer was als tevoor , is een beleving die ik mijn ergste vijand niet toewens. De oudste moest heel veel huilen en zijn vertwijfeling was vernietigend. Nooit had hij hiermee gerekend. De kleinere vroeg mij of ik hem alleen kon laten want hij was zo treurig...........(hij is 6...)

Mijn vrouw heeft die hele week met dode ogen rond gelopen , maar op vrijdag avond begon ze er met mee over te praten. Peu a peu tasten we ons aan het thema aan, en op zondag zei ze tegen mij, dat ze verjaardagskaarten ging kopen voor alle verjaardagen tot hun 18.de . Die moet ik dan aan mijn kinderen gaan geven . Elk jaar 1 kaart met een boodschap..... Ik klapte helemaal in mekaar toen ze dit zei. Alsof een mokerhammer mij vol in mijn gezicht trof. Mijn hele contenance en al het beton wat ik over de laaste maanden had aangeroerd was weg ik huilde als een klein kind..... maar het hielp ons wel heel veel. Vanaf dat moment praten we er eigenlijk heel open over.

We zijn nu weer zover dat het weer wat akademisch is geworden. Het is weer ver van mijn bed. Dat is überhaupt een vreemd phenomeen. Het ene moment is het heel grijpbaar , het andere moment lijkt het wel of alles normaal is , en we het over iemand anders hebben.

Tsja zover mijn update.
De artsen willen ons geen tijd geven , in ieder gevaal geen klein gestekt tijdsbestek. Tussen nu (!) en kerst is wat ze ons geven. Ze krijgt ook geen therapie meer. Ook geen chemo. Dat was wel een verrassing want je hoort altijd maar van die verhalen dat artsen maar wat doorommellen. Ik kan dat absoluut niet zeggen . In tegendeel. De manier waarop de behandelende artsen met de waarheid omgaan en ook duidelijke zeggen dat 2 maanden langer leven absoluut zinloos zijn, wanneer die 2 maanden met een Chemobehandeling duur worden gekocht, vond ik opmerkelijk.

Mijn vrouw gaat het lichamenlijk wel aardig. Ze eet , neemt zelfs wat toe en heeft nog geen echt ondragelijke pijn. Ze neem 1.2 miligram Hydal , wat een soort Kindermorphine is.
Helaas heeft de laatste CT wel getoond dat ze nu een Metastenlever heeft , wat een duidelijk Maximumplaatje opleverd. Was die lever niet bevallen , had het nog wel wat langer kunnen duren. Als ik dat zeg vraag ik me eigenlijk ook af, wat het betekend om 2 maanden langer te leven. Is dat echt een norm waar je iets mee kunt doen ?

Greets

jada
Lid
Berichten: 172
Lid geworden op: Zo 27 Mar 2011 16:20

Re: Hoe vertel ik het mijn jonge kinderen dat mama gaat ster

Berichtdoor jada » Vr 17 Jun 2011 20:04

Wat een hel moet dit voor jullie zijn. Voor je vrouw die dit leven moet verlaten terwijl ze daar nog veel te jong voor ons. Voor jou die zijn echtgenote en moeder van zijn kinderen voorgoed moet gaan missen en natuurlijk voor jullie kereltjes. Wat is het leven oneerlijk, jonge ouders zouden niet moeten sterven. Echter hier hebben wij niets over te vertellen. Ik vind je verhaal hartverscheurend en ik zou zo hopen op een wonder voor jullie. Maar zo te lezen heeft je vrouw al alles geprobeerd en zullen er geen wonderen gebeuren.

IK hoop toch dat ze iedereen zal verassen en bovenverwachting lang bij jullie mag blijven. Soms gebeurt dit wel, mensen die nog maar een half jaar te leven hebben leven ineens nog veel en veel langer. Dit wens ik jullie toe uit de grond van mijn hart.

Heel erg veel sterkte.

Canaris
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Do 31 Mar 2011 13:19

Re: Hoe vertel ik het mijn jonge kinderen dat mama gaat ster

Berichtdoor Canaris » Do 06 Okt 2011 17:56

We schrijven 06 Oktober.
Het is eergisteren 5 weken geleden dat mijn vrouw ist gestorven.

Ze is heeft thuis mogen sterven en is ook in mijn armen gestorven.
het was helaas geen mooie dood. Dit had ze niet verdiend.

Mijn kindrene reageren heel anders als verwacht. Het lijkt wel alsof ze opgelucht zijn.
Geen doodzieke moeder meer. Geen moeder meer die weer naar het ziekenhuis moet worden gebracht. Geen moeder meer die ze weg stoot omdat ze overal slangetjes heeft die uit haar lichaam komen.

Ik ga helemaal kapot , maar mijn kinderen schijnen het tamenlijk goed te redden.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Hoe vertel ik het mijn jonge kinderen dat mama gaat ster

Berichtdoor liddy » Vr 07 Okt 2011 00:49

Gecondoleerd met het verlies van je vrouw.
Ik vind het heel spijtig te lezen dat haar dood zo gegaan is.
Ook jij moet een uitlaatklep hebben. Een plek waar je enkel rekening hoeft te houden met jezelf en niet met de kinderen.
Is het een idee om naar de huisarts te gaan en met hem/haar te overleggen hoe nu verder te gaan?

riaw
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: Zo 12 Sep 2010 19:48

Re: Hoe vertel ik het mijn jonge kinderen dat mama gaat ster

Berichtdoor riaw » Zo 09 Okt 2011 17:36

ook ik wil je condoleren met je vrouw,ik denk dat de kinderen zich nog nauwelijks realiseren wat ze verloren hebben en inderdaad momenteel opgelucht reageren.
Dit moet voor jou erg moeilijk zijn,ik hoop dat er mensen in jouw omgeving zijn die jou kunnen steunen.


Terug naar “Omgaan met terminale patiënten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten