mijn moeder heeft niet lang meer

Ineens heeft degene die je liefhebt niet meer lang te leven ...
Een moeilijke periode van afscheid nemen breekt aan ...
lot
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Za 12 Sep 2009 14:23

mijn moeder heeft niet lang meer

Berichtdoor lot » Za 12 Sep 2009 21:36

Hallo,
Ik ben Lotte, 32 jaar en ben nieuw hier op het forum.
Mijn moeder heeft darmkanker met uitzaaiingen in lever en in diverse lymfeklieren. Dit is gaande vanaf eind maart. Iedere keer als ze bij de arts geweest was er weer een slechte uitslag. Vorige week hebben we gehoord dat de (levensrekkende) chemo niet is aangeslagen. Ze kan nu nog één combinatie proberen, dit wil ze graag. Lukt het niet dan heeft ze nu nog 2 tot 3 maanden te leven. Ze is nog maar 58 jaar.
Ik woon op ruim twee uur rijden bij haar vandaan. Hier heb ik het heel erg moeilijk mee. Ik wil zo graag veel bij haar zijn maar dat is door werk en afstand niet altijd mogelijk. Ik ga zoveel mogelijk maar voor mijn gevoel te weinig vooral nu de tijd begint te dringen.
Ik kon het steeds vrij goed aan, had natuurlijk wel mijn huilbuien. Maar nu ben ik doodmoe, heb nergens meer zin in, kan me slecht concentreren en heb niet de rust om niets te doen. Slapen gaat wel goed maar word evengoed moe wakker en moet me naar mijn werk slepen.
Kennen jullie dit gevoel en hoe gaan jullie daar mee om?
Groetjes Lot.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: mijn moeder heeft niet lang meer

Berichtdoor liddy » Za 12 Sep 2009 21:55

Ja, dit gevoel ken ik ook. Het is een normale reactie in een niet normale situatie.
Er komt zoveel op je af, wat je moet verwerken en er is gewoon geen tijd voor.
Het werk moet immers door, het huishouden, je eigen sociale leven staat stil en
je wil maar één ding en dat is bij de moeder zijn.
Je lichaam kan dit niet bijhouden.
Het is goed dat je huilt, daarmee heb je je toe nu toe op de been gehouden.
Nu gaat het niet meer.
Ga eens praten op het werk voordat je helemaal uitvalt.
Iets minder werken, misschien heb je nog vrije dagen die je op kunt nemen.
Kom je voor zorgverlof in aanmerking?

Is er familie die wel dichterbij woont?
Wat heeft je moeder nodig? Wellicht kan thuiszorg inspringen.

Maar vooral, erken voor jezelf dat niet alles gaat en dat niemand dit ook van jou kan of mag verwachten in deze situatie.
En ik wens je moeder succes bij de komende kuur.
Veel sterkte.

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: mijn moeder heeft niet lang meer

Berichtdoor stoffeltje » Zo 13 Sep 2009 12:34

hoi lot,
moeilijke periode zit je nu, ik herken het ook, dan met mijn broer.
en de afstand en de tijd, en toch meer aanwezig willen zijn.
huil en praat, leg het de omgeving idd en ook je werk het uit.
zelf had ik het gevoel in een soort waas te zitten het kon en mocht niet!
de omgeving had ik het wel gezegd, maar met je gevoel blijf je in die 8baan draaien.
op den duur kon ik er wel open met mijn broer over praten.
het doet veel zeer het is een kl.... ziekte.
zoek iemand met wie je kan praten .
ook met fam. er over praten en het verdriet en de periode waar je doorgaat delen, ik weet niet of je broers of zussen hebt zodat je wat afwisselt.
ook het langsgaan en op de hoogte blijven verloopt dan gezamelijk, en de gevoelens delen.
zelf heb ik een zus, ze had het er ook erg moeilijk mee.
als je bij je moeder bent mag ze best weten wat je gevoel is, als het mogelijk is praat over beide gevoelens.
zoek voor jezelf iets om te ontspannen <erg moeilijk> desnoods een tijd onder de warme douche, klinkt raar, het ontspande mij wat.
hier op forum kwam ik toen ook, soort herkenning zoeken, ook andere die door de zelfde periode met dezelfde gevoelens ong. heen moesten.
zelf had ik ook hier baat bij <het gevoel hier niet als enige zoiets door te maken>.
zelf had ik ook een periode dat ik wat instorte, idd. de puf en kracht eruit.
ging naar mijn broer als in een waas, daar ging op die momenten soms veel langs me heen.
probeer zoveel mogelijk, mooie momenten te maken met je moeder.
deze momenten had ik met mijn broer ook.
daar ben ik nu dankbaar om, en hou deze vast.
het hielp ook dat andere mensen <helaas> door dezelfde periode heen moesten.
zoek ook rust, echt belangrijk.
je hebt je kracht nog nodig.
veel liefs en sterkte stoffel.

en idd. heeft je moeder thuiszorg?
dat is wel nodig.
kan de situatie niet inschatten op een afstand.
bij mijn broer deed mijn schoonzus en zijn dochters alles, ze wilde geen thuiszorg.
wel gesprekken met arts.

Marliessah
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 22 Sep 2010 02:31

Re: mijn moeder heeft niet lang meer

Berichtdoor Marliessah » Wo 22 Sep 2010 19:48

Hai Lot,

Ik heb 11 sept jl. mijn moeder, 56 jaar, verloren aan galwegkanker met uitzaaingen in de lever. Ik ben 32jr.
Jouw verhaal herken ik.. Mijn zusje woont op 1,5 uur afstand en ook voor haar was het heel zwaar te moeten werken en reizen en altijd het gevoel te hebben dat je niet genoeg kan doen. Ik daarentegen woon op 50 meter afstand en was heel dichtbij, ging overal mee naartoe en kon alles voor haar doen in huis en in de verzorging.. toch breekt dat je ook op en ook dan heb je het gevoel niet genoeg te kunnen doen.. dit algehele gevoel van lamlendigheid en machteloosheid is niet alleen herkenbaar maar ook heel gebruikelijk..
Troost je in het feit dat je je alles doet dat in je mogelijkheden ligt en ga bewust met de tijd om die jullie nog rest.
Bespreek dingen, misschien kun je wat regelen met je werk? Dat is meestal wel te regelen in zo'n geval toch? Maak het in iedergeval bespreekbaar of informeer naar zorgverlof ofzo? Het is heel belangrijk voor jezelf dat je een goed gevoel krijgt bij alles wat je nu voor haar kan doen dan heb je straks.. niet het gevoel van.. had ik het maar zus of zo gedaan..

Heel veel sterkte..

carla07
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Za 23 Jun 2012 20:29

Re: mijn moeder heeft niet lang meer

Berichtdoor carla07 » Za 23 Jun 2012 20:49

hallo mijn is carla
ik heb op 18 april te horen gekregen dat mijn moeder galwegkanker heeft of te wel de klatskin tumor.
in middels al 2 stent geplaatst en ook al een drainaige buis maar die is er gelukkig al wel uit
op internet zie je er bijna niks over de ziekte
ze is inmiddels al bijna 15 kilo kwijt .
en ze krijgt wel steeds meer pijn in de buik nog wel uit te houden zeg ze.
het is een erg sterke vrouw want bijna 2 jaar geleden is ook mijn vader overleden aan botkanker
ze is erg moe en lig een hele dag want als ze recht op zit is veel te vermoeiend
ik heb op dit moment hele goede hulp van mijn familie want ik ben enig kind
kan iemand mijn vertellen hoe deze ziekte verder gaat en ontwikkeld
het is heel erg als je moeder zo zit af zwakken
voor degene waar het over gaat heel veel sterkte


Terug naar “Omgaan met terminale patiënten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten