Hoe ga je ermee om ?

Ineens heeft degene die je liefhebt niet meer lang te leven ...
Een moeilijke periode van afscheid nemen breekt aan ...
pinkeltje35
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Zo 01 Sep 2013 10:48

Hoe ga je ermee om ?

Berichtdoor pinkeltje35 » Zo 01 Sep 2013 10:58

Mijn vader, mijn lieve vader heeft helaas niet lang meer te leven. Het is begonnen in Februari van dit jaar, de diagnose plaveiselcelcarcinoom in de kaak, na vele onderzoeken met uitzaaiingen in de hals. Niemand die een prognose kon geven, dit wordt tegenwoordig niet echt meer gedaan werd er gezegd. Toch is dat een van de vele vragen die men heeft, als je te horen krijgt dat je uitbehandeld bent.
Wel vragen als heeft u over euthanasie nagedacht, of palliatatieve sedatie..
Hij is nog naar de camping gegaan, met het doel om samen met mijn moeder nog 1 keer een hele seizoen in hen stacaravan te mogen genieten van elkaar, en ons met de kleinkinderen.
Vorige week zondag ging het mis en hebben we hem naar huis gebracht, de dienstdoende huisarts is geweest, want hij voelde zich echt niet goed, het bleek tumorkoorts te zijn en in dit stadium kon men niet veel meer doen, dan alleen de morfine te verhogen en voor de angsten een middeltje te geven..
Maandag gesprek thuis gehad met de eigen huisarts, en daar kwam de prognose toch om de hoek..zoals het nu gaat nog misschien een maandje te leven.
BOEM!
Ik ben enigste kind maar heb wel 2 lieve kinderen en een geweldige man die mij hierin steunt en samen steunen we elkaar maar ook mijn moeder en mijn vader.
Ik merk alleen aan de jongste van ons (14 jaar) dat zij er niet over wil praten, terwijl ik van mening ben dat er wel over gepraat moet worden..zij loopt weg, is vreselijk humeurig en probeert er overheen te praten..
Ik weet niet hoe ik met dit om moet gaan, zelf ben ik ook boos en verdrietig..sta voor beslissingen die ik met mijn 35 jaar zo goed als zo kwaad probeer te nemen met mijn ouders..
Maar ik kan met mijn eigen gevoel totaal niet weg, thuis houd ik me groot voor de kinderen en bij mijn ouders probeer ik mij groot te houden voor hen..
Hoe doet een ander dit ???
Lieve groet...
Cést la vie

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Hoe ga je ermee om ?

Berichtdoor liddy » Ma 02 Sep 2013 18:29

Wat spijtig om te horen.
Jouw kinderen mogen best merken dat je er verdriet om hebt.
Wie weet heb je iets aan de site Kankerspoken <http://www.kankerspoken.nl>.
Stel in ieder geval de school op de hoogte.
Er is geen gebruiksaanwijzing hoe je hier mee om moet gaan. Echter groot houden ga je niet volhouden.
Voor jezelf is het misschien een idee om met de huisarts te gaan praten, zodat je samen kunt bekijken hoe je dit gaat aanpakken.
Wel wil ik je aanraden om nu over praktische zaken te praten.
Het is geen gemakkelijk gesprek, maar het zal veel opluchting geven voor allemaal als er gepraat is over wat straks te doen als het zover is.
Zowel euthanasie als palliatieve sedatie kan een uitkomst zijn.
Daarnaast komt de vraag of het mogelijk/wenselijk is dat je vader thuisblijft. Een hospice kan een optie zijn.

Geluk zit in kleine dingen. Samen een kopje koffie drinken bijv. Hier bouw je mooie herinneringen op die je later kunnen helpen.
Probeer een dagdeel voor jezelf te houden. Geen verplichtingen, maar doen wat jij wilt. Dan houd je het veel langer vol.
Want als er iets over kanker bekend is, dan is het wel de onvoorspelbaarheid.

ilonavanbeers
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: Di 29 Apr 2014 14:21

Re: Hoe ga je ermee om ?

Berichtdoor ilonavanbeers » Ma 30 Jun 2014 18:08

Ten eerste vind ik het heel erg voor je wat er allemaal gebeurd is in je leven rondom je vader. et gaat zo snel dat je sliner van de ene naar de andere emoties en terwijl je nog bijkomt van de eerste teenslag volgt de andere kort daarop , het is ook zoveel. Wat jammer dat het zo lang geleden is dat je hebt gepost want ik had je graag verteld hoe ik het ervaar daar waar ik met mijn moeder hetzelfde doormaak. Ik hoop dat je de kracht hebt gevonden

veel liefs Ilona

DonnaSix
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Di 06 Okt 2020 06:20

Hoe ga je ermee om

Berichtdoor DonnaSix » Di 06 Okt 2020 18:39

In aanvulling hierop: zoek hulp voor de depressie, Alexandra. Misschien helpt het voor je om te gaan hardlopen, goed voor jezelf te zorgen. Misschien helpt het om te praten met vrienden, of een professional. Eigenlijk denk ik dat dat nu urgenter voor je is dan het solliciteren. Ik wens je heel veel sterkte en succes toe, want ik denk een beetje te weten hoe je je voelt.


Terug naar “Omgaan met terminale patiënten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten