mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Dit forum is speciaal voor naasten die willen praten over 'de verandering' van de relatie na de diagnose kanker!
Hoe ga jij ermee om? Hoe een ander?
stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor stoffeltje » Do 11 Mar 2010 19:07

hoi sophie,
wat fijn dat jullie nog een weekend weggaan.
geniet ervan samen met jullie moeder,pas de vakantie wat op je moeders kunnen aan.
op tijd rustpose"s.
en dat andere zeggen dat het nog niet zo erg is,probeer je daar zo min mogelijk van aan te trekken.
het is jou moeder en het zijn ook jou gevoelens.
andere kunnen de situatie niet beoordelen.

je plots verdrietig en boos voelen etc. is normaal ,je zit in een gedeelte van het afscheid nemen van je moeder.
schaam je daar niet voor ,maar gooi het eruit.

het gevoel ,van sliep mijn moeder maar nu rustig in,dat is niet raar!
niemand gun je zo een lijdensweg.

zoek voor jezelf een achterban op wie je terug kunt vallen,en mee kunt praten.
ik hoop dat jullie een vreselijk mooi en prettig weekend hebben ,waar je op kunt terug denken.
veel sterkte anita :wink:

r.landouw
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: Ma 17 Aug 2009 10:12

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor r.landouw » Do 11 Mar 2010 19:26

hoi Sophie,

fijn dat je nog met je moeder kunt optrekken.
geniet er voor de volle 100% van.
nu kan het nog.
trek je niets aan van wat anderen zeggen.
zij kunnen het niet voelen zoals jij het voelt.
natuurlijk voelen zij het wel, maar op een heel andere manier.
"onderzoek alle dingen, behoudt het goede"
vanzelfsprekend zul je wisselende stemmingen voelen: verdriet, boosheid, angst, frustratie.
heel menselijk.
misschien zul je wel eens pijnlijk getroffen worden door anderen.
je moet maar denken: in nood leert men vrienden kennen.
echte vrienden, die jouw gevoelens echt delen.maar krop het niet op.
je kunt het vergelijken met een zweer: het groeit, maar eens barst het open.
deel wat je voelt met mensen die je kunt vertrouwen, die je naaste zijn.
waarmee je die gevoelens kunt delen.
je wenst natuurlijk het beste voor je moeder.
al zal de uitkomst van die qwens wisselend zijn: soms een beetje egoisitisch "hoop dat ze nog lang bij me mag zijn"
soms de hoop dat deze afschuwelijke tijd snel voorbij moge zijn voor jouw moeder.
ik wens je alle liefde, medeleven, sterkte.
Ron.

janineb
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: Do 16 Apr 2009 20:08

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor janineb » Do 11 Mar 2010 20:10

Hoi Sophietje,

Och meiske denk ik eigenlijk, maar dat klinkt zo oudbollig. Ik weet heel goed hoe het voor je moet voelen en het siert je dat je zo vasthoudt aan het positieve en het goede willen voelen.Heerlijk als dat ook lukt, dat is gewoon winst en er echt het beste van maken.
Maar wat een verdriet zit daaronder. Natuurlijk wens je je moeder zo min mogelijk pijn en verdriet het geestelijk leiden is voor haar en jullie allemaal zwaar. Toch is het wel heel erg fijn dat jullie nog even lekker weg kunnen. Alle mooie en liefdevolle momenten hebben ook juist die hele harde andere kant omdat je juist dan steeds voelt wat je gaat missen. Ongecompliceerd van elkaar genieten pffffffffffff lastig. Maar idd ze is er nog en je kunt haar nog vasthouden en knuffelen geniet ervan met al je vermogens. Wat brengt deze ziekte en zo'n levenseinde als die van onze moeders toch een hysterische spaghetti aan emoties met zich mee he. Toch zit er niks anders op dan gewoon een dag tegelijk steeds weer je best te doen en ik weet dat jij dat doet. geef jezelf wel ruimte om ook gewoon verdrietig te zijn, dat mag daar heb je alle recht toe, daarna kun je er ook weer beter tegenaan. Ik wens jullie een mooi weekend en denk aan je hoor!

knuffel janine

Gebruikersavatar
Sophietje
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Ma 01 Jun 2009 21:47

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor Sophietje » Za 13 Mar 2010 15:29

Allen,

Dank voor jullie lieve en bemoedigende woorden. Elke keer doet het me zo goed!
Mijn batterij is na een lange nachtrust weer opgeladen en ik merk dat ik er beter tegen aan kan.

Jullie zijn zo lief! Dank!

Wens jullie ook een fijn weekend!

Groet,

Sophietje

Gebruikersavatar
Sophietje
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Ma 01 Jun 2009 21:47

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor Sophietje » Ma 29 Mar 2010 14:44

Hoi Janine,

Hoe gaat het met je? Laat gauw wat van je horen! Hoop dat het goed met je gaat... en kom anders lekker weer even je hart luchten.

Groetjes,

Sophietje

janineb
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: Do 16 Apr 2009 20:08

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor janineb » Vr 09 Apr 2010 20:20

Hoi Sophietje,

Daar ben ik weer eens. gelukkig gat het best heel goed met mij. Deze tijd roept wel weer veel herinneringen op omdat mijn moeder in deze tijd heel ziek werd. met pasen is zij voor het laatst bij mij thuis geweest vlak nadat ze geopereerd was. Tijdens die operatie werd duidelijk dat zij niet meer beter zou worden. Toch merk ik nu wel dat ik verdrietig kan zijn maar het veel sneller weer van me af kan schudden. De afgelopen weken waren spannend omdat mijn ex heel ziek is geworden. Zijn nieren doen zo goed als niets meer en hij heeft in suriname en nederland in het ziekenhuis gelegen. Waarschijnlijk moet hij gaan dyaliseren en wachten op een nieuwe nier. Door deze toestand kwmane we ook weer veel in het AMC waar mn moeder ook was. Bij de kinderen haalde dit allemaal ook weer veel overhoop. Nu alles weer een beetje begint te "wennen"kunnen we gelukkig weer vrij makkelijk de draad oppakken.
Hoe gaat het met jou en met je moeder?

groetjes en geniet van het weekend
X janine

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor stoffeltje » Vr 09 Apr 2010 22:51

hoi janine,
fijn te horen dat je verdriet wat zijn plekje vindt.
met feestdagen voel je het verlies <een gezond verlies>meer!
het was je moeder,ze is in je hart aanwezig en dat voel je.
dat blijft.
na het verlies van mijn ouders voel ik ook hun afwezigheid nog.
het doet zeer maar heeft zijn plekje.
na verloop van tijd verzacht het.

wat naar voor je ex en jou dat hij zo een last van zijn nieren heeft.
zal duimen dat behandeling helpt.
stoffeltje :wink:

Gebruikersavatar
Sophietje
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Ma 01 Jun 2009 21:47

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor Sophietje » Ma 26 Apr 2010 10:55

Blij dat het naar omstandigheden redelijk met je gaat. Hoe is het nu met je ex? En hoe gaat het met je dochters?

Ik zit momenteel in een rustige fase, ondanks dat er misschien ontwikkelingen in een palliatieve behandeling die mijn moeder heel misschien krijgt. De pijn neemt toe en ook de druk voelt ze steeds. Ze heeft een afspraak op de pijnpoli gehad en Lyrica moet ze nu chronisch gebruiken om de spiegel van het medicijn constant te houden in het bloed. Ze zegt dat dit redelijk gaat.
Ze zijn ook aan het kijken of d.m.v. radio- of chemotherapie een manier is om de tumor te remmen, maar dat blijkt niet zo makkelijk. Radiotherapie zou teveel vaatschade opleveren en chemo zijn ze ook niet over uit.

Ik leef met de dag en geniet van de kleine dingen en dat houdt me op de been.

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor stoffeltje » Di 27 Apr 2010 11:25

hoi sophie,
af en toe wel nodig een rustigere tijd voor jou en je moeder.
geniet ook lekker van het weertje!
het is echt lekker nu.
voor je moeder ook wel goed ,het fleurd alles toch even wat op.
hoop dat ze zo een min mogelijke pijn heeft,dat ze daar iets goeds op vinden.
zal duimen groetjes anita :wink:

janineb
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: Do 16 Apr 2009 20:08

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor janineb » Vr 07 Mei 2010 21:35

Hoi Sophietje,


Fijn weer eens iets van je te lezen. Ik kom niet zo vaak meer zoals je al had gemerkt. Gelukkig kun jij nu goed in het moment leven dat vind ik knap, het is ook de enige manier om echt nog te kunnen genieten van elkaar. Ik hoop dat ze medisch nog iets voor je moeder kunnen doen zodat ze langer leeft met een zo goed mogelijke kwaliteit van leven. Het lijkt er wel op dat jullie het goed hebben met elkaar en dat is mooi. Hoe gaat het verder met je in je nieuwe huisje?
Met de meiden gaat het best goed, ik heb wel het gevoel een professioneel klaagster te zijn de laatste tijd. Er is altijd wel iets aan de hand en in die sfeer leven de meiden dan ook wel mee. Ik kan ook niet gewoon een griepje krijgen, ik denk eigenlijk direct dat ik kanker heb en dood ga. Klinkt nu heel hysterisch als ik het zo opschrijf maar mijn hemel wat kan dat echt zijn. Ik was de afgelopen week misselijk en moest spugen etc. dan denk ik gelijk aan die rare plek on mn oksel en voel ik niet al de hele week een stekende pijn daar en daar etc. Ik ben serieus in mijn hoofd bezig om mijn begrafenis te regelen en de opvang voor de kids voor als ik per direct naar het ziekenhuis blijk te moeten. teveel om op te schrijven maar het lijkt me niet echt gezond. Ik heb wel gemerkt dat ik teveel ben ingesprongen bij mijn ex en te weinig aandacht heb besteed aan wat ik leuk vind en wat ik wil. dat heb je toch nodig om in balans te blijven. Ik ben zo geneigd om daarheen te rennen waar men me nodig heeft(denk ik dan) in plaats van een eigen plan te hebben. Kortom dat is dus weer mijn goede voornemen. Meer eigen plannen.

knuffels Janine

Gebruikersavatar
Sophietje
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Ma 01 Jun 2009 21:47

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor Sophietje » Do 10 Jun 2010 15:17

Hoi Janine,

Ook ik kom niet meer zo vaak langs hier, zoals je misschien wel gemerkt hebt. Over het algemeen gaat het nog steeds redelijk met mij.
Nog steeds beukt het verdriet soms heel diep in mij. Schijnt erbij te horen. Ik vind het waardeloos. Temeer ook omdat de prognose van mijn moeder nu voorbij is, en ik nog steeds, hoe gek ook, tegen het moment loop aan te hikken. Wanneer wordt mijn moeder dan echt ziek? En hoe moet dat dan geregeld worden met zorgaanvraag?
Mijn moeder gaat nog steeds achteruit, maar langzamer dan we allemaal gedacht hadden. Ze gebruikt steeds meer pijnstillers, maar kan zich er nog redelijk mee redden. Ze slaapt steeds meer en vult haar dagen met lezen en dvd's kijken.

Hoe dan ook luchten de huilbuien flink op. Het is nog steeds angstig de donkere wolk boven ons te zien hangen. Maar wie dan leeft, wie dan zorgt. Zorgen maken heeft geen zin, alhoewel ik het soms wel doe, want dingen lopen toch altijd anders dan verwacht.

Ook gaan we haar verjaardag volgende maand opnieuw als 'laatste verjaardag' vieren. Het is fijn dat ze er is, maar wanneer komt het moment dan echt dat ze echt ziek wordt en hulp nodig heeft?

Hoe gaat het nu met jou?

Alle goeds,

Sophietje

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor stoffeltje » Do 10 Jun 2010 16:13

hoi sophietje,
fijn je even te horen!
goed dat je moeder nog redelijk wel gaat.
geniet nog zoveel mogelijk.
regelen met thuiszorg daar weet volgens mij liddy meer van.
het is idd. leven per dag ,was met mijn broer ook.
hij kreeg er ook tijd bij.
maar alvast thuishulp aanvragen zou ik zekers doen.
het verdriet je moeder gaan verliezen is ook niet weg te denken,dat zou ook ongezond zijn,
die emotie"s horen erbij.
prettige verjaardag alvast met je moeder!

janine,
wat je schrijft over voor jezelf al alles te regelen etc. "dat gevoel"had ik ook.
had na mijn broers dood een euthanasie verklaring laten opstellen en dat ik mijn organen doneer.
raar op zulke momenten gaan je gedachten er naar uit.

sterkte dame"s :wink:

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor liddy » Do 10 Jun 2010 20:30

Het regelen van de thuiszorg gaat het makkelijkste via de huisarts.
Wacht er vooral niet te lang mee.
Ook ik vond het moeilijk om de zorg uit handen te geven, maar op een gegeven
moment dreig je jezelf voorbij te gaan lopen en dat komt de zorg niet ten goede.
Bedenk ook dat als je de zorg door de thuiszorg laat doen, er voor jou meer tijd is
voor de leuke dingen, mooie herinneringen op te bouwen.
En ja, je leeft van moment naar moment.
Probeer dus niet te ver vooruit te kijken, want het loopt altijd weer anders.
Dus hoef je je ook geen zorgen te maken voor morgen ;)

annemieker
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: Do 11 Nov 2010 13:28

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor annemieker » Do 11 Nov 2010 13:38

Hallo Janine en Sophietje,

Ik heb al jullie verhalen gelezen vanaf pagina 1 tot en met pagina 8.
Ik herken heel veel in jullie verhalen, omdat ik zelf in een soort gelijke situatie leef.
Ik vroeg me af hoe het nu met jouw moeder gaat sophietje en janine, hoe gaat het nu met jou een aantal maanden na het enorme verlies

janineb
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: Do 16 Apr 2009 20:08

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor janineb » Vr 12 Nov 2010 08:41

Hoi Annemieke,

Wat afschuwelijk dat je je in soortgelijke omstandigheden bevind. Voor mij gelukkig is er al wat tijd overheen en komt allemaal wat verder van me af te staan. Ik hoef je denk ik niet uit te leggen hoe ik me voelde, je hebt het allemaal gelezen. Inmiddels is mijn moeder ruim een jaar overleden. het gaat eigenlijk best goed met me. Ooit dacht ik dat ik gek zou worden als ik mn moeder zou verliezen, gelukkig is dat niet gebeurd. het verdriet is er en ook iedere dag, maar niet meer zo heftig en intens. Ik denk iedere dag aan mn moeder, maar vaak ook gewoon met veel liefde zonder verdriet.Dank denk ik aan het leven in het grotere geheel en hoop ik dat zij ergens op een plekje is waar ze gelukkig is en mij en de kinderen kan zien. Dan voel ik haar liefde voor ons en dan is het net of zij er is. vaak zijn er ook kortstondige momenten dat het verdriet weer ouderwets kabaaaaaaaam ineens toeslaat. Vaak onverwacht door muziek of iets dergelijks en dan zit ik 5 minuten snoeihard te huilen. Dan gaan we weer door en schouders eronder. het wordt dus beter, je verdriet zit achter een deurtje wat af en toe open gaat. Missen is er altijd maar daar kun je mee leven en soms ook mooie dingen bij voelen. Wil je meer vertellen over jouw situatie?

groeten janine

annemieker
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: Do 11 Nov 2010 13:28

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor annemieker » Vr 12 Nov 2010 09:05

Hoi Janine,

Bedankt voor je reactie! Ik had niet meer verwacht nog iemand aan te treffen onder dit topic. Wat goed om te lezen dat het verdriet toch uiteindelijk minder wordt.En wat knap van jou dat je het een plekje hebt kunnen geven. Ik las hoe zwaar het allemaal voor je geweest is,maar meis...wat heb je je er goed doorheen geslagen. Ik zie er zo tegen op mijn moeder te moeten gaan missen.
Wij weten vanaf september dat mijn moeder alvleesklierkanker heeft. Er heeft nog wel een operatie plaatsgevonden in oktober,maar helaas zonder enig resultaat. Na een half uur zijn ze de operatie gestaakt omdat het al was uitgezaaid naar haar buikvlies. De verwachtingen zijn niet positief. Gewoon afwachten nu...daar komt het hard gezegd op neer. Mijn moeder heeft al veel medicijnen tegen de pijn,maar afgelopen dagen is de pijn heviger geworden en zag ze het allemaal niet meer goed komen. Ze was enorm verdrietig. Zo moeilijk om haar dan te kunnen troosten. Wat moet je zeggen? Het komt allemaal goed is niet het juiste woord. Zelf ben ik getrouwd en heb 3 kleine kinderen. Ik heb een hele goede band met mijn moeder. We zijn veel samen en doen ook heel veel samen. Alles doet pijn nu, vooral het vooruitzicht op de decembermaand. Het verdriet wat ik nu al voel op het moment dat ik sinterklaasfilmpjes , liedjes, of reclames voor de komende sinterklaasfeesten in de ahoy zie. Dat verdriet is zo groot. Er komt altijd een bepaald jeugdgevoel naar boven bij de feestdagen. Hoe moet het voor mijn moeder zijn als ze deze filmpjes op tv ziet? Hoe zal zij zich hierbij voelen? Mijn moeder is twee dagen in de week bij mij. Dit is al vanaf dat ik op mezelf woon. Nu haal ik haar nog steeds op,zolang het nog kan wil ik dat blijven doen. Ze ligt dan lekker op de bank en we praten veel. Alleen het onderwerp zelf vind ik nogal moeilijk om over te praten. Mijn moeder is er heel open in en geeft ook duidelijk haar wensen aan,maar ik klap helemaal dicht. Kan m'n tranen niet bedwingen. Ik wil helemaal niet praten over haar dood. Ik wil mijn moeder niet kwijt. Ik hou zo veel van haar. Ze is nog veel te jong. 59 jaar is echt nog veel te jong!!
Het is een heel verhaal geworden. De volgorde zal niet helemaal kloppen,maar het van je afschrijven voelt L goed. Dingen die je eigenlijk tegen niemand vertelt,omdat je je toch groot wil houden.

janineb
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: Do 16 Apr 2009 20:08

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor janineb » Za 13 Nov 2010 17:34

Hoi Annemieke,

Jeetje wat een schok dat je moeder niet meer beter kan worden.. Nu nog kan ik me heel goed herinneren hoe hoopvol we naar de operatie keken. Eigenlijk hielden we gen rekening met een mislukking. Toen kwam dat telefoontje baaaaaaam de wereld onder je voeten vandaan. Het leek net een nachtmerrie die niet wilde stoppen. gelukkig kan ik zeggen vol overtuiging dat dat gevoel echt ooit weer stopt. Jij en jouw familie zitten er nu middenin. je zit in het oog van de storm en alles voelt intenser. Ik weet nog dat er ook hele mooie en gezellige momenten waren en dat altijd daarbij het gevoel aanwezig was dat het snel nooit meer zo zou zijn. Ongelofelijk dat dit jullie overkomt. Ik herken je gevoel van er niet over kunnen praten met je moeder. Toch zou ik wel voor jezelf proberen na te gaan of er dingen zijn die je perse nog wel met haar wil bespreken. Ik weet niet of jullie bijvoorbeeld gelovig zijn of daar andere gedachten bij hebben. Mij heeft het wel geholpen in algemene zin met mijn moeder te spreken over waar je naartoe gaat als je sterft. Zo kon ik er een beetje vrede mee hebben dat zij geloofde dat ze naar de hemel ging (haar idee van). Toch was ook zij bang en in paniek heel vaak zoals je hebt kunnen lezen.
Ik heb een zus die wel met haar allerlei gesprekken aanging over hoe en wat wensen bij de begrafenis etc. het is best fijn als je wel weet wat ze wil. Zo kun je van die verdrietige dag toch een dag maken waarvan je weet dat zij het mooi zou vinden en een hele mooiste laatste inspanning voor haar leveren. Die dag voelt voor mij nog steeds overwegend als feestelijk vreemd genoeg. Maar misschien ga ik te hard, zeg het hoor als dat zo is. Misschien is er iemand anders in jullie gezin die wel deze gesprekken met haar kan hebben. Dat heb ik ook zo afgesproken met mijn moeder, ik hoefde niet van haar. Jij hoeft ook vast niet van jouw moeder. ieder heeft zijn/ haar eigen grenzen denk ik, die moet je zoveel mogelijk respecteren denk ik.
Ik heb ook veel tijd doorgebracht met mijn moeder, gewoon gewoon doen. Dat geeft structuur en vastigheid en wat moet je anders? Deze tijden zijn voor iedereen super zwaar, zeker ook voor je moeder. Wel fijn dat zij er wel over kan praten, zij sluit zich niet af sterk hoor!

ik blijf je volgen hoor, heb ook er zoveel gehad aan gewoon mijn hart luchten en samen delen.
groetjes en sterke Janine

annemieker
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: Do 11 Nov 2010 13:28

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor annemieker » Za 13 Nov 2010 19:46

Hoi Janine,

Met tranen in m'n ogen heb ik je berichtje net gelezen. Wat kan jij alles mooi verwoorden.
Vandaag zijn we naar de intocht van Sinterklaas geweest,want gek genoeg gaat dat allemaal gewoon door. Ik heb meerdere keren met tranen in m'n ogen gestaan. Vooral de sinterklaasliedjes maken me verdrietig. De kinderen vonden het fantastisch dat Sint weer kwam, dus we hebben er wel een leuke dag van gemaakt, maar diep van binnen voelde ik me ontzettend schuldig tegenover mijn moeder. Dat wij daar gewoon de hele middag gezellig aan het doen zijn, terwijl zij thuis helemaal alleen is en waarschijnlijk ligt te piekeren over haar dood. Dan denk ik...ik zou bij haar moeten zijn nu. Mijn moeder woont samen met mijn zusje, maar die is nog heel jong. En in de weekenden bij haar vader,die overigens niet mijn vader is. Mijn vader waar ik nooit goed contact mee heb gehad is twee maanden geleden overleden. Dus we leven momenteel in een hele trieste tijd, wel heb ik dat nu af kunnen sluiten, alleen heb ik wel steeds het gevoel dat ik straks moet zoeken naar mijn identiteit. Ineens is alles dan weg. De mensen die mij hebben gemaakt tot wat ik nu ben, zijn er dan niet meer. Bij wie kan ik nog terecht als ik echt ergens mee zit? Nu bespreek ik altijd alles met mijn moeder. Zij is ook de enige die mij bevestiging kan geven en dat het dan ook echt goed voelt.
We hebben wel samen een wilsbeschikking ingevuld, dus wat dat aan gaat staat alles wel duidelijk op papier. Soms zou ik haar ook wel dingen willen vragen over het moment dat ze dood zal zijn. Hoe ze daar tegen aan kijkt? Of ze er bang voor is? Maar nu lukt me dat echt nog niet. Verder heeft ze weinig familie die dit wel zouden kunnen bespreken met haar. Maar ik hoop dat ik er toch nog de kracht voor vind om dit met haar te kunnen bespreken.
Ik wens je nog een heel fijn weekend en bedankt voor je luisterend oor.
Weet jij hoe het met sophietje gaat? Op een gegeven moment is zij gestopt met schrijven. Ik ben heel benieuwd hoe zij het nu maakt.

Gr. Annemieker

janineb
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: Do 16 Apr 2009 20:08

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor janineb » Za 13 Nov 2010 22:17

Hoi Annemieke,

Wat een verdriet hè?! niet eens in woorden uit te drukken. Je voelt zo met je moeder mee en staat zo machteloos. Goed dat je toch "gewoon" je dingen bent gaan doen met je kindertjes. Zij zijn degenen die je de andere kant op blijven trekken.
Het gewone leven en leuke dingen doen. Ik weet nog dat ik met mijn moeder die net uit het ziekenhuis was na haar mislukte operatie en mijn kids uit eten ging. Ze kwam bij ons logeren. We zaten ergens aan het water te wachten en het was prachtig wee. Mn kinderen zaten aan de waterkant en ik ging even bij ze zitten. Toen keken we alle drie naar mn moeder die op het terras zat helemaal alleen. Net zoals het was, zij was alleen en wij gingen verder. We wisten niet hoe snel we weer bij haar moesten gaan zitten. helaas was het de laatste keer dat ze bij ons is geweest. Mn kindertjes gingen altijd me als we bij haar gingen logeren. dan lag ik met haar in bed detectives te kijken en zij lagen lekker in bad te spetteren, heel gewoon.
Deze periode heeft me zoveel geleerd. Ook ik heb mijn vader twee jaar eerder verloren, ook zonder hem opgegroeid, maar wel contact. Ik voelde me los, alleen verloren. Niemand die mij nog kan steunen, wie kan er ooit nog voor mij zorgen zoals alleen een ouder kan? Maar Annemieke, jij hebt alles in je om het voor een heel groot deel zelf te kunnen. Alles wat je moeder je heeft gegeven blijft in je en bij je. Jij weet wat zij van alles vindt en wat zij zou willen. Dus is ze voor altijd bij jou. Deze tijd confronteert je met de hardheid en eindigheid van het leven, maak daar maar eens iets moois van. Toch denk ik dat je hebt wat er voor nodig is om dat te kunnen, maar dat is een strijd en daar zit je midden in. Jij kunt helaas je moeder niet redden, was het maar zo. Je kunt haar wel helpen om zich zo goed mogelijk te voelen denk ik. Ik zou willen dat ik je iets concreets kon geven, doe dit of doe dat, maar zo zit het niet echt. Vertrouw op jezelf, je kinderen, je man, je moeder en je vrienden. Hoe oud is je zusje trouwens? Hoe gaat het met hen samen thuis? heeft je zusje al zorgtaken of doet je moeder alles zelf? Trouwens die gesprekken die ik met mn moeder had duurden niet langer dan 1,5 minuten hoor. Stel je er niet teveel van voor, maar ben toch blij dat ik het zo tussen neus en lippen door even met haar besproken heb. Waar vind je moeder steun en heb jij wel steun aan vriendinnen enzo. Ik merkte dat het op enig moment te intens werd om zomaar even te delen. je wilt mensen niet overvallen met verdriet en heftige emoties. Nou Annemieke lijkt me wel weer even genoeg voor nu. Ik kan wel eeuwig doorgaan hoor. Hou je taai en tot de volgende

groetjes Janine

janineb
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: Do 16 Apr 2009 20:08

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor janineb » Za 13 Nov 2010 22:21

Nog een p.s
Ik weet ook niet hoe het met Sophietje en haar moeder gaat. daarom kom ik af en toe terug. Zij heeft mij zo gesteund. Ik denk dat ze er ooit wel weer eens zal zijn, ik hoop het in ieder geval

groetjes Janine

annemieker
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: Do 11 Nov 2010 13:28

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor annemieker » Zo 14 Nov 2010 16:05

Hoi Janine,

Dat wat je schreef over het etentje dat jullie hadden... dat voelt zo herkenbaar. Jij en je kinderen aan de waterkant en je moeder alleen wachtend aan het tafeltje. Zij alleen en jullie samen. Zo voel ik het ook. Wij gaan allemaal verder en mijn moeder blijft alleen. Voor mijn gevoel is ze nu al alleen, omdat ze dit alles alleen aan het ervaren is. Wij leven en voelen allemaal mee, maar wat zij voelt kunnen wij niet voelen. Kon het maar, dan konden we haar nog veel meer aanvoelen. Af en toe lijkt het ook net of ineens het besef daar is. Dan voel ik pas wat er nog gebeuren gaat. Dat we haar echt gaan verliezen. Ik vind deze tijd ook echt verschrikkelijk! Dat had ik volgens mij al eerder geschreven. De feestdagen zullen dit jaar niet meer zijn zoals andere jaren. Iedereen zegt dat we er nog zoveel mogelijk van moeten genieten, die momenten zoals Sinterklaas en Kerst, maar voor mij is het genieten voorbij. Voor mijn gevoel is ze zelfs al een beetje weg van ons. Ik ervaar het alleen maar als heel droevig, dat ze die dagen nog met ons zal vieren, maar in de wetenschap dat ze die dagen nooit meer mag meemaken. Ik voel ook zoveel pijn als ze mijn kinderen knuffelt. Wat gaat er door haar heen op die momenten. Het is ook zo onwerkelijk. Het idee dat er straks geen leven meer voor haar is. Alles afgelopen, klaar, over en uit. Dat idee beangstigd mij heel erg! Het gekke is dat ik nu zelf ook het idee heb dat ik van alles mankeer, de angst van het dood gaan, het is zo dicht bij nu. Mijn zusje is nog maar 14, ze woont bij mijn moeder. Voor haar zal het helemaal een enorme verlies worden, haar hele leven zal veranderen. Ze gaat na die tijd bij haar vader wonen. Gelukkig is dat wel heel vertrouwd voor haar. Mijn moeder heeft nu trouwens hulp in huis van de thuiszorg. Ze komen 6 uur per week. Zelf kan mijn moeder het niet meer. Er staat een bed in de woonkamer waar ze veel ligt. Ik wil je eigenlijk vragen hoe het verloop bij jouw moeder ongeveer is gegaan, maar kan het me goed voorstellen als dit te pijnlijk voor jou is, om er zo open over te schrijven.

Groetjes Annemiek

janineb
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: Do 16 Apr 2009 20:08

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor janineb » Zo 14 Nov 2010 19:01

Hoi Annemieke,

Wat herkenbaar allemaal wat je schrijft. Ik dacht ook en nog steeds hoezo genieten? Natuurlijk gaat dat maar heel erg mondjesmaat en eigenlijk is vanaf het moment dat je hoort dat het nooit meer goed komt de wereld niet meer goed. Dat wordt wel weer goed hè! Dat moet je echt van me aannemen. Alles wat verdrietig is doet pijn alles wat mooi is is verdrietig en doet dus ook pijn. Toch zijn er dierbare momenten uit die hele periode die heel belangrijk voor me zijn. Genieten is gewoon niet het goede woord denk ik. Misschien kunnen sommige mensen het ook wel hoor, tja ik heb HET natuurlijk ook niet uitgevonden.
Ik zal je vertellen hoe het bij mijn moeder is verlopen, in grote lijnen dan, want wat heb je aan precieze tijden. Mijn moeder werd geopereerd en toen bleek net als bij jouw moeder dat ze uitzaaiingen had naar het buikvlies en naar de lever. Er werd wel een omleiding gemaakt om de tumor heen zodat ze makkelijker zou kunnen eten. Het duurde een paar weken om te herstellen en de wond bleef ook een tijdje open. Zij kreeg iedere dag 2x thuiszorg om de wond uit te spoelen. Als ik bij haar was in de weekenden en vakanties dan deed ik het voor haar. Omdat zij verder in een goede conditie was, mocht ze meedoen aan een experimentele behandeling in het AMC. Ze werd gescreend en nog eens en nog eens en toen ging het van start. Ze voelde zich in eerste instantie beter, meer energie. Toen zijn we nog een weekendje naar pony park city geweest en was het bijna normaal. We maakten plannen voor een half jaar later. We kwamen thuis en ze was wel veel moe en had pijn, maar was best nog instaat iets te doen. Ze sliep veel en sprak steeds minder. Ze is eindelijk na maanden weer op haar paard gaan zitten en heeft een stuk gestapt. Die nacht belde mn zus(die woonde vlakbij haar). Mn moeder had haar gebeld en het was goed mis. Zij waren onderweg naar het AMC, ik dus ook in de auto gesprongen. Daar bleek dat ze waarschijnlijk een inwendige bloeding had en terwijl we daar stonden drong tot ons door dat ze er echt bijna niet meer was geweest. Ze hebben haar kunnen redden die nacht maar het scheelde weinig. Stiekem heb ik daar wel gestaan met de wens dat ze mocht gaan en haar lijden afgelopen mocht zijn. Toch was ik blij dat ze er nog was bitter sweet. Ze ging een week later weer naar huis en ik heb een paar dagen voor haar gezorgd. Mijn zus ging ook dagelijks of twee maal dagelijks naar haar toe. Eigenlijk werd ze niet meer beter. Het idee was dat ze most herstellen van de bloeding maar ik zag dat ze ver weg aan het raken was. Eigenlijk kon ze per dag minder en kreeg ze steeds meer medicijnen. Ze is na een week bij mijn zus op bed gegaan met het idee dat ze wel weer naar huis zou gaan. Ik dacht van niet maar iedereen was heel positief. Uiteindelijk sprak mijn moeder nog nauwelijks, leek geen contact meer te kunnen/willen maken. Ze kwam nog wel af en toe uit bed rookte in sigaretje midden in de kamer, maar sprak niet met ons. Dit duurde een paar weken en toen is zij uiteindelijk in de war geraakt. Dit wilde zij niet, dat had zij aangegeven. Toch heeft het toen nog een paar dagen geduurd. Twee dagen voordat mijn moeder stierf heeft zij nog zelf gedouchet, met gevaar voor eigen leven dat wel. maar wat een power hè.
lieve Annemieke. je moet niet vergeten dat iedereen haar eigen pad gaat. Geen een verhaal verloopt hetzelfde. Ik denk wel dat je steeds minder energie en meer pijn kunt verwachten. daar kun je veel uit aflezen. Deze vorm van kanker schijnt heel veel energie te kosten. Aan iedereen.
Ik herken ook je angst voor het zelf hebben van allerlei enge ziektes. Ik denk dat dit komt omdat je vertrouwen in de goede gang van zaken totaal geschaad is. Mijn moeder zei steeds dat het traumatisch was voor ons allemaal. Nu heb ik het in tijden van stress nog steeds maar ook dat wordt steeds minder.
Lieverd ik stop er weer eens mee. heel veel sterkte en ik denk aan je

Janine

annemieker
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: Do 11 Nov 2010 13:28

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor annemieker » Zo 14 Nov 2010 19:37

Hoi Janine,

Wat goed omschreven allemaal! Knap hoor dat je dat zo goed kunt. En heel duidelijk. Het verloop van de ziekte zal bij eenieder inderdaad anders zijn, maar in grote lijnen herken ik wel een hoop dingen. Ik denk ook dat de energie en pijn wat jij omschrijft bij iedereen wel een beetje hetzelfde is. Bij mijn moeder begint de energie ook aardig op te raken. Af en toe heeft ze wel wat goede dagen, maar meer slechte dan goede. Moeilijk hoor om iemand op deze manier langzaam te gaan verliezen. Alles wat voorheen zeker leek is nu onzeker. Weet je wat ik ook zo mooi vond in jouw verhalen, van die armbanden die jouw moeder voor jouw zus en jou had. Meis,wat zul je toen een verdriet van binnen gevoeld hebben. Als ik het lees rollen de tranen over mijn wangen,al heb ik dit met meerdere stukjes van jou en Sophietje gehad. Zo herkenbaar allemaal. Ik kijk echt steeds naar je berichtjes uit. Gisteren heb ik er 1 aan m'n man voorgelezen. Ik las het voor met een brok in mijn keel. Je berichtjes zijn zo kloppend en voelen zo goed. Het geeft mij het gevoel dat m'n gevoel klopt. Dat het niet aan mijn rare denkwijze ligt, dat alles lijkt weg te glippen en ik nergens meer grip op heb. Ook dat genieten waar iedereen het over heeft. Dat had jij dus ook niet. En ik maar denken dat het raar was dat ik dat niet meer kan. Nou meis, bedankt voor je reacties steeds. Doet me echt Goed.
Liefs Annemiek

janineb
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: Do 16 Apr 2009 20:08

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor janineb » Zo 14 Nov 2010 21:14

Hoi Annemiek,

Wat een lieve reactie geef je me steeds. Dat doet mij ook goed hoor. natuurlijk is het voor mij ook best lastig nog om met deze gang van zaken te leven en ben ik mijn emoties ook nog aan het verwerken etc. Dat jij het verhaal over de armbanden zo mooi vond, wow dat doet mij veel. Ikzelf kan er eigenlijk niet te diep aan terug denken, nog altijd heel emotioneel. Ik denk dat dit wel een van de indrukwekkendste momenten is geweest. Iedere dag kijk in naar mn armband en voel en zie mn moeder.
Jij zegt dat je iemand langzaam achteruit ziet gaan, maar volgens mij is het in ons geval eigenlijk best snel. Het is niet van het een op het andere moment, maar tijd voor een beetje emotionele rust en acceptatie krijg je eigenlijk nauwelijks. Ik vind jou erg dapper en je gevoel is wat mij betreft haarscherp. Iedereen gaat er ook weer op haar eigen manier mee om. Ik heb nog een tweelingzus, zij voelt en denkt toch heel anders als ik. Soms moeilijk maar gewoon wel zoals het is, er is niets gek, goed of fout.

Tot de volgende!
janine

annemieker
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: Do 11 Nov 2010 13:28

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor annemieker » Ma 15 Nov 2010 09:33

Hoi Janine,

Bedankt weer voor je lieve berichtje.
Je hebt gelijk, dat het niet langzaam achteruit gaan is, maar juist heel snel.
Vanochtend ben ik voordat ik de kinderen naar school bracht even eten langs wezen brengen bij m'n moeder. Toen lag ze op haar bed onder de deken en ik stond voor het raam naar haar te kijken. ik had er wel uren willen blijven staan. Zo rustig en tevreden als ze daar lag te slapen. Op een gegeven moment toch even op het raam getikt en toen kwam ze naar de deur. Ik vind haar ook zo ontzettend zielig. Had jij dat ook met jouw moeder. Dat gevoel van medelijden. Het liefst wil je haar steeds vast houden en door haar haren heen strelen en zeggen dat het allemaal goed komt.
Net bij school even met een goede vriendin van mij staan praten. Zij is echt de enige uit mijn hele vrienden/kennisen kring die me het gevoel geeft dat ik erover mag praten. Zij staat open voor mijn verhalen en emoties. Bij andere mensen komt toch snel dat gevoel, van oke...nu is het genoeg geweest, snel weer over wat anders praten. Ik voel me dan min of meer een zeurpiet die weer met haar trieste verhalen komt. Maar bij die vriendin kan ik echt mn hart even luchten, dus dat is fijn. Ook bij jou heb ik dat gevoel nu gekregen. Ik ken je helemaal niet, maar het voelt goed en vertrouwt. Eindelijk iemand die hetzelfde verdriet kent, wat ik nu voel. Iemand die er over mee kan praten. Dat geeft zo'n fijn gevoel. Ik kan bijna niet wachten op jouw reacties :D
Fijn dat er dit soort forums bestaan, al moet je er ook weer niet te lang op blijven kijken, want dan slaat het een andere richting in. Dan zie ik zoveel vreselijke soorten van deze rotziekte, dat ik overal wel wat in herken en het voor me gevoel zelf ook heb. Vanacht heb ik zelfs heel onrustig geslapen. Ik dacht ook steeds...ik moet een afspraak maken bij de huisarts voor m'n klachten, zo bang...onbeschrijvelijk. Dat heb ik altijd wel een beetje gehad, maar nu veel erger en vooral nu ik een beetje heb zitten neuzen op dit forum. Niet goed eigenlijk. Ik moet proberen er niet te veel in te blijven hangen, want dan zou ik mezelf nog ziek gaan denken.
Nou meis, tot de volgende keer maar weer!!

Liefs Annemiek


Terug naar “Naasten en relaties ...”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten