22 jaar oud en vrees voor kanker

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
roberticus
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo 14 Dec 2014 01:31

22 jaar oud en vrees voor kanker

Berichtdoor roberticus » Zo 14 Dec 2014 02:09

Hallo,

ik ben Robert, 22 jaar en ik wil jullie even mijn verhaal vertellen.

Mijn vader is is in 2013 gediagnosticeerd met kanker en is dit jaar in mei overleden.
Dit was best een moeilijke tijd voor mij, aangezien hij veel leed en vaak naar het ziekenhuis moest.
Zoals iedereen die dit zou meemaken, zou je natuurlijk bang worden om ook kanker te krijgen.
En bij mij is dit het geval..

Nu is het zo;
mijn verhaal begint in 2012. Dit was het jaar dat ik begon overmatig te zweten.
Aan het begin zoek je er natuurlijk niks achter, ookal is het erg vervelend.
Ik was en ben ook een redelijke blower en vrienden dachten dus ook dat het misschien daardoor komt.

Na een tijdje ben ik echter mijn huisarts gaan opzoeken, omdat het overmatige zweten mij belemmerde in mn dagelijks leven.
Ik moest toen van hem bloed laten prikken in het ziekenhuis. Pfeiffer had ik toen niet.
En mn rechter klier onder me kaak was ookal een tijdje opgezet.
De dokter zei dat er verder niks mee aan de hand was.
Dus ik kreeg medicijnen tegen het zweten die volgens de dokter vooral tegen opvliegers zouden helpen, die ik toen ook wel had.
De medicijnen hielpen echter niet en het zweten werd ook met mate erger.
Ik moest soms 4 keer op een dag mn shirt wisselen..

Ik heb een hele tijd die pillen moeten slikken tegen die opvliegers. maar het hielpen maar niet.
Dus kreeg ik andere van de dokter, die eigenlijk tegen angst zijn. want hij en ik zijn er ook wel van overtuigd dat het overmatige zweten misschien door ongemak of angst wordt veroorzaakt. Of volgens vrienden alsnog door het blowen, wat ik het afgelopen jaar ook wel heel veel deed. (maar ik ben van plan om te stoppen met blowen om te kijken of het zweten minder word.. )
Maar ik ben dus die pillen begonnen in te nemen van de week.
Voelde me daardoor niet helemaal best. Maar zocht er verder niks achter. Voor de zekerheid alsnog maar een afspraak bij de huisarts gemaakt voor Morgen (15-12)
Nou is het nog zo dat ik voordat ik de nieuwe pillen ging gebruiken van de week dat ik soms ook van die trilaanvallen kreeg die ik niet in de hand had.. altijd savonds.
Hartkloppingen heb ik ook iedere dag en mn klier is nog steeds opgezet.
Ondertussen word ik dus steeds nerveuzer en vrees dat ik misschien kanker heb..!!!!
Dus ben ik een beetje in mn nek gaan voelen.
Ik kwam in mn nek 1 klein bobbeltje tegen en onder mn kaak lijken ook een aantal bobbeltjes te zitten of opgezette klieren.
En ik heb een raar/ stijf gevoel in me nek.
Weinig eetlust! ik eet wel wat. vandaag ist het al weer goed gelukt met ook weer redelijke zin in eten.
Maar omdat ik iemand ben die graag en veel kan snoepen en vaak zin heeft in iets lekkers en nu helemaal of bijna geen eetlust heb weet ik toch dat er iets niet goed is met mij.
Bij het slikken niet veel problemen alleen merk ik nu wel dat me strot bij het slikken ook 'ergerns tegen aan zit' als jullie snappen wat ik bedoel?
En soms heb ik een drukkend gevoel op me borst. Slaap ondertussen ook niet goed meer. lig lang wakker en lig te piekeren.

Dus als jullie mijn verhaal gelezen hebben dan begrijpen jullie wel dat ik vreselijk bang ben om kanker te hebben. :(
Morgen in ieder geval naar de huisarts en ik ga vragen of hij me doorstuurt naar de KNO voor me keel en ik ga al dit nog even aankaarten.
Vinden jullie dat ik (ook ivm mijn vaders verhaal) mijn huisarts moet aandrijven om mij te laten testen op kanker?
Herkend iemand dit? Wat denken jullie? Kan iemand helpen??

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: 22 jaar oud en vrees voor kanker

Berichtdoor liddy » Zo 14 Dec 2014 13:55

Typisch dat je zo moet zweten, dat zou je eerder bij een vrouw verwachtten.
Echter het komt bij mannen voor, zonder dat er een echte oorzaak wordt gevonden.
Daarom kies men er weleens voor om met botex de zweetklieren met name in de oksel te behandelen.
Nog gecondoleerd met je vader.
Nu gaan er echter wat zaken door elkaar lopen.
Waardoor het een het ander beïnvloedt.
De meeste kankers zijn niet erferlijk.
Je huisarts kan vertellen hoe het zit met de kankervorm die je vader had, of die wel of niet erfelijk is.
De vraag is nu hoe goed je het verlies van je vader verwerkt hebt.
Het zou zomaar kunnen dat je rouwproces nu de klachten, die je al had, versterkt.
Je hoort het al, ik ben van mening dat de kans dat jij kanker hebt te verwaarlozen is.
Echter het is zo begrijpelijk dat jij daar aan denkt.
Daarom verdienen je klachten ook aandacht en is het heel goed dat jij morgen naar de huisarts gaat.
Als je klachten hebt, ga je over die klachten piekeren, daarom slaap je slecht en ga je nog meer klachten krijgen,
ga je nog meer piekeren enzovoorts.
Succes morgen bij de huisarts.

roberticus
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo 14 Dec 2014 01:31

Re: 22 jaar oud en vrees voor kanker

Berichtdoor roberticus » Zo 14 Dec 2014 15:04

hey Liddy,

bedankt voor je reactie.

Jij denkt dus dat ik me te druk maak om dit?
Vermoed je echt dat dit 'onwel zijn' en mijn klachten daardoor komen dat ik me teveel zorgen maak en in principe nog niet afgesloten heb met het overlijden van mijn vader?
Spreek je dan uit ervaring? want je bent geen dokter toch?

Ik zit voornamelijk nu naar de symptomen te kijken die ik heb;
- minder eetlust
- opgezette klieren en bobbeltje in me nek/ hals/ onder kaak
- overmatig zweten- 24/7
- ik voel dat er iets 'in de weg zit ' bij het slikken
- over de gehele dag zowat angstig over wat ik misschien heb
- niet slapen

Hopelijk dat mijn huisarts mij dan doorverwijst naar de KNO.
Ik ben er eigenlijk wel aan toe om een keer goed doorgecheckt te worden in het ziekenhuis.
Ik weet echt niet of het zomaar mogelijk is, of dat ik me zomaar kan laten testen op kanker?
Want mn angst gaat zeker niet weg, tenzij ik hier meer duidelijkheid in heb.
En natuurlijk is dit geen leven om te leven, dat begrijpen jullie ook wel.

k hou jullie op de hoogte. Hopelijk dat ik morgen meer weet!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: 22 jaar oud en vrees voor kanker

Berichtdoor liddy » Zo 14 Dec 2014 15:16

Nee, ik ben geen dokter, maar heb wel ervaring met kanker en ziektes en ben hier al sinds juni 2006 actief.
Je hebt eerst klachten gekregen, daarna is je vader overleden.
Nu heb je meer klachten. Daarom schreef ik:
Het zou zomaar kunnen dat je rouwproces nu de klachten, die je al had, versterkt...
Als je klachten hebt, ga je over die klachten piekeren, daarom slaap je slecht en ga je nog meer klachten krijgen,
ga je nog meer piekeren enzovoorts...
Daarom verdienen je klachten ook aandacht en is het heel goed dat jij morgen naar de huisarts gaat.

Ik opper hier enkel een suggestie, iets om over na te denken.
Voorbeeld: als jij gestresst bent, is de kans groter dat je een fout maakt in het verkeer, als je dan een fout maakt,
dan maak je je daar druk over en daardoor word je stress erger en wordt de kans dat je door je stress fouten maakt groter.
Gewoon de wet van oorzaak en gevolg.
Want statisch gezien is de kans dat jij kanker hebt ontzettend klein.

roberticus
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo 14 Dec 2014 01:31

Re: 22 jaar oud en vrees voor kanker

Berichtdoor roberticus » Zo 14 Dec 2014 15:43

Daar heb je gelijk in liddy. en ik bedoelde het ook niet verkeerd. ik ben dankbaar voor iedere reactie over deze situatie :)

en natuurlijk weet ik dat het door mijn negatieve gedachten en alles nog erger word.
Maar k ben van nature ook iemand die veel piekert en nadenkt.

Dus heb ik ook al veel op het internet gezocht, zoals velen dat doen.
En in de meeste gevallen kom je dan natuurlijk op iets van kanker terecht, wat het niet makkelijker maakt.

In het geval van kanker gaat het natuurlijk altijd om tijd!
Dus iedere dag wachten is vreselijk! Als de huisarts nou bvb. weer zegt dat ie niks ziet. Hoe kan ik dan hier verder ingrijpen?
Want ik wil me in ieder geval goed laten doorchecken, nou weet ik alleen niet of de huisarts met een 'grotere check' akkoord gaat als hij zelf niks ontdekt ?

Het ergste is dus op het moment de angst. En tot dat ik een fatsoenlijke check heb gehad zal dit ook nog even blijven.

Ik wilde nog toevoegen dat ik ook al een aantal jaren last heb van rugpijn om de zoveel tijd..
Misschien heeft dit ook iets hiermee te maken?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: 22 jaar oud en vrees voor kanker

Berichtdoor liddy » Zo 14 Dec 2014 16:08

Als je zegt:
Maar ik ben van nature ook iemand die veel piekert en nadenkt.

Is het dan een idee om te kijken of je hier iets aan kunt doen?
Want eerlijk gezegd waar ligt de grens bij jou waarbij je gerustgesteld bent.
Bij een foto, een echo, bloedonderzoek, een scan, een biopt, mri om maar wat te noemen?
Dit zal je huisarts ook willen weten voordat hij/zij erover denkt om je eventueel door te sturen.
Drink je toevallig veel koffie en/of cola, want dat kan ook trillen veroorzaken.
Wanneer heb je het meeste last van je klieren?
Is er een situatie te benoemen wanneer je meer last hebt?
Ochtend, avond, na werk, bepaald eten, na blowen?
Komt die rugpijn na een bepaalde beweging, wanneer heb je het meeste last van je klieren,
wanneer pieker je het meest?
Kortom is er iets wat je klachten triggert?
Als dat zo is, zou je dat kunnen aanpakken.
Om een voorbeeld te geven: als er regen in de lucht zit, krijg ik meer last van mijn reuma.

roberticus
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo 14 Dec 2014 01:31

Re: 22 jaar oud en vrees voor kanker

Berichtdoor roberticus » Zo 14 Dec 2014 16:39

Ja dat is zeker iets waar ik iets aan kan doen. En hier ben ik ook al een tijd mee bezig. Ik probeer niet meer zo vaak over dingen na te denken die zouden kunnen gebeuren.
En dat is me de laatste maanden aardig gelukt.
Alleen in deze situatie, en omdat ik zoiets nog niets bij mezelf mee hebt gemaakt, begin ik hierover toch weer erg te piekeren.
Het meest pieker ik als ik alleen ben, omdat ik dan ook niet zo veel afleiding heb dan als ik met anderen ben.
Het meeste zou mij toch geruststellen als er een scan en foto van me hals en longen gemaakt zouden worden.
Zodat ik in ieder geval weet of er iets in mijn hals/ nek gaande is of in de longen.
Dit zal ik ook bij de huisarts aanwijzen.

Verder heb ik vroeger veel cola gedronken, maar ben eigenlijk dit jaar overgegaan naar veel fanta/ sinas te drinken.
De laatste tijd drink ik meer caprisun en water en af en toe nog wel sinas.
Denk je dat hierdoor de trilaanvallen veroorzaakt zouden kunnen worden? Door teveel suiker of ?

Last van mijn klieren heb ik eigenlijk niet echt. Ze doen geen pijn.
Ik merk alleen dat ik meerdere opgezette klieren en bobbeltjes in mijn hals/ nek en onder me kaak heb. En verder zoals ik schreef, gaat het slikken iets moeilijker ik voel gewoon alsof er iets gaande is in mijn hals. kan het niet echt beschrijven.
in het algemeen misschien te beschrijven als malaise? een onwel gevoel in me hals, maar niet te vergelijken met verkoudheid of keelpijn.
Het voelt en beetje,, 'gezwollen' en stijf.

Na het blowen heb ik ook geen last van mijn klieren. Denk je dat het misschien alsnog beter is om gelijk maar te stoppen met blowen??

De rugpijn heb ik op verschillende momenten, als ik ergens zit of in bed lig. of als ik langer sta. het verschilt echt.

ik zit in een depressieve fase in combinatie met malaise ivm de boven genoemde klachten, en dat zorgt er gewoon voor dat ik zo over kanker ga nadenken, dat ik het zou kunnen hebben. en het ergste is het als ik alleen ben en in de avond.

Liddy, bij deze bedankt voor al je reacties. Ze geven me al wel wat rust.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: 22 jaar oud en vrees voor kanker

Berichtdoor liddy » Zo 14 Dec 2014 16:46

In Caprisun zit heel veel suiker, dus het trillen zou kunnen komen door een steeds wisselende suikerspiegel.
Probeer eens op de suiker te letten. Je krijgt door limonade heel veel suiker binnen.
Tja, als je stopt met blowen, moet je er wel op bedacht zijn dat dit niet gemakkelijk is, door de afkickverschijnselen.
Dus op dit moment stoppen met blowen, kan net te veel van het goede zijn. Probeer eens wat te minderen en zo
heel geleidelijk het blowen af te bouwen.
Fijn dat je al wat geruster bent.

roberticus
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo 14 Dec 2014 01:31

Re: 22 jaar oud en vrees voor kanker

Berichtdoor roberticus » Zo 14 Dec 2014 16:52

Ik zal dan de komende tijd maar water blijven drinken denk ik?
Het blowen ben ik al aan het afbouwen, mijn stopdatum is sowieso 1.1.2015

Op mijn suiker heb ik eigenlijk nooit gelet.
Ik ben iemand die altijd veel snoept en limonade drinkt enzo. En ik heb ook wel eens gedacht dat ik misschien suikerziekte/ diabetes heb..
Maar verder nooit op gelet of me laten testen op iets..

Ik zal kijken hoe het bij de huisarts gaat morgen en hoe de week verloopt en of mijn klachten veranderen.

Ik hoop dat mensen blijven reageren. :)
Liddy, bedankt!

roberticus
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo 14 Dec 2014 01:31

Re: 22 jaar oud en vrees voor kanker

Berichtdoor roberticus » Zo 04 Jan 2015 23:15

Hey mensen.

het is een paar weken geleden dat ik hier voor het laatst mijn zorgen over kanker te hebben met jullie deelde.
Ondertussen ben ik weer 2 keer naar de huisarts geweest.
Op mijn verzoek om mijn hals eens te laten checken heeft hij me doorverwezen naar de KNO.

Daar ben ik toen dus naartoe gegaan met de hoop dat hij misschien iets zal vinden.
Ik werd daar eerst bekeken door een assistente. Die merkte inderdaad zoals ik dat de lymfeklieren opgezet zijn.
de rechter klier onder me kaak is het grootst. en word ook nog steeds niet kleiner..
de klier aan de linker zij onder me kaak kan ik ook iets beter voelen en ik heb 2 nieuwe kleine opgezette klieren in me nek.
de assistente maakte zich er verder geen zorgen over, omdat zij de klieren gewoon onder de huid kon bewegen.
verder zei ze dat me nek wel erg gespannen was, maar verder kreeg ik hierover weinig te horen.
Uiteindelijk ben ik dan daarna naar de KNO arts gegaan die mij zo een camera slangetje door de neus gestopt heeft.
Hij zag dat het er vanbinnen best rood uitzag en geïrriteerd. Verder zei hij tegen mij (omdat hij ook goed bekend was met mijn vaders verhaal/ was dezelfde KNO arts) dat ik me geen zorgen hoefde te maken dat er iets in me hals/ of keel zit. want hij ziet niks
De KNO denkt zelf dat het door het roken komt.
Dus hij wilt dat ik stop met roken. Hier ben ik al mee bezig.
Is best lastig als je het een tijdje hebt gedaan. Heb wel een boek gekocht dat de huisarts mij aangeraden heeft. en het is best interessant.
Nou is het zo dat ik me door de bezoeken bij de huisarts en de KNO weer wat meer rust kreeg, omdat hun dus niks in mijn hals en keel hebben gezien.

Maar ik heb nog steeds iedere dag zo een gezwollen gevoel in me keel.. dus mij kan niemand wijs maken dat er 'niks' aan de hand is!
want gezond voel ik me zeker niet. En zo een soort van kanker bijvoorbeeld is niet altijd te zien ey?! Dus misschien kans dat er alsnog iets zit?
Wat denken jullie?
Ik hoop, dat als ik het goed volhou met stoppen met roken, dat ik dan verschil kan zien in mijn lichamelijke toestand.
Morgen ga ik gelijk weer een afspraak maken bij mijn HA. Want iedere dag met dat gevoel in mijn hals en nek is niet gewoon.
en zoals ik al eerder een keer had vermeld is dat ik toch wel graag een scan of iets zou willen laten doen.
Hebben jullie hier ervaring mee? kwa mogelijkheden en kosten ofzo?
kan ik dat zomaar bij de huisarts aankaarten om het te laten doen?

Alvast bedankt beste mensen!

roberticus
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo 14 Dec 2014 01:31

Re: 22 jaar oud en vrees voor kanker

Berichtdoor roberticus » Do 09 Apr 2015 08:29

:!:

Beste mensen,

even een vraag. Ik loop al maanden met opgezette klieren in mijn hals/ nek en onder me kaak rond.
Nu sinds kort voel ik dat de klier aan de mijn rechterkant onder de kaak niet 'glad' aanvoelt.
alsof wat bultjes op de klier zitten ofzo?
Ik weet niet hoe een klier aan hoort te voelen. Kan iemand mij helpen???

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: 22 jaar oud en vrees voor kanker

Berichtdoor liddy » Do 09 Apr 2015 13:59

Het is niet goed uit te leggen hoe een klier moet voelen via internet.
Je huisarts is de aangewezen persoon om je verder te helpen. Hij/zij kan je laten voelen hoe een goede klier aanvoelt.
Kijk als jij klachten hebt, ga je over die klachten piekeren, daar ga je slecht van slapen en vervolgens ga je nog meer klachten krijgen,
ga je nog meer piekeren enzovoorts.
Ga eens een goed gesprek aan met de huisarts. Zeg tegen de assistente dat je wat meer tijd nodig hebt.
Omdat je wilt praten over je onzekerheid over je klachten en hoe je daar mee moet omgaan.
Je verhaal neigt heel in de verte naar hypochondrie. Dat is een heel lastige ziekte, zeker als je er van af wilt komen.
Bekijk samen met je huisarts of je wel of niet hypochondrie zou kunnen hebben. En zo ja, wat heb je dan aan therapie nodig om er vanaf te komen.
Succes.


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten