linitis plastica

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Bart Bink
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr 01 Aug 2014 20:34

linitis plastica

Berichtdoor Bart Bink » Vr 01 Aug 2014 20:46

gisteren te horen gekregen dat mijn moeder ook "linitis plastica"heeft.

Ik ga het niet opleuken maar zal in het kort DUIDELIJK proberen te vertellen wat mij duidelijk is. om extreme ergernis te voorkomen zal ik alle rompslomp, verkeerde prognose's, onnodige hoop geven en getreuzel van de artsen buiten beschouwing laten.

mijn moeder is net 60 geworden. Ik ben net 30 jaar. Ben een paar jaar geleden ook al mijn vader verloren. Dit kwam als een zware mokerslag.
Amper een week geleden te horen gekregen dat ze maagkanker had en dat ze de maag zouden verwijderen waardoor een volledig herstel gerealiseerd kon worden.
gisteren bij een vervolg onderzoek dus linitis plastica geconstateerd. (met uitzaaiingen naar beneden. zoals buik, bekken etc)

wat mij verteld is;

zeldzame kanker, maagwand wordt zo dik dat alles verstopt raakt en je niet of nauwelijks meer kunt eten of drinken en alles weer terug naar boven komt , wanneer de prognose gesteld wordt is het al te laat. Ze bieden geen enkele oplossing meer.
sterker nog. als mijn moeder een jaar langer zou leven zou dat al een wonder zijn. Roken en Drinken verhogen het risico aanzienlijk en het is niet erfelijk. aflopende zaak. waarschijnlijk zal ze het ziekenhuis al niet eens meer verlaten en kan ze nooit meer eten en drinken.

wat de rede is voor mijn forum speurtocht is, dat ik nu tegen mijn wil in, allemaal verhalen hoor dat ze in Nederland mensen veel te snel opgeven en dat er tal van voorbeelden zijn van mensen die al waren opgegeven en nu een gezond leven leiden omdat ze bijvoorbeeld in belgie of engeland geholpen zijn. Dit is feitelijk bewezen maar ik heb nu geen idee wat ik moet ondernemen en ik wil mijn moeder ook geen valse hoop geven.

Kan iemand mij daar misschien een zetje in de goede richting in geven?

** iedereen trouwens ontzettend veel sterkte in deze zware periode!!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: linitis plastica

Berichtdoor liddy » Za 02 Aug 2014 00:25

Het feit dat er uitzaaiingen zijn geconstateerd is geen goed nieuws.
Ik kan goed begrijpen dat je het beste wilt voor je moeder.
Praat eens met de dokter en zeg dat je een second opinion enkel overweegt.
Laat hem/haar uitleggen wat er nu precies aan de hand is en hoe hij/zij tegen een second opinion aankijkt.
Ik kan niet zeggen of het zin heeft het bij een ander ziekenhuis te proberen, juist vanwege de uitzaaiingen.
Het is ook maar de vraag of ze als ze nog iets kunnen doen het meer kwaliteit voor je moeder betekent.
Onderschat niet hoe zwaar een behandeling kan zijn.
Soms kan het heel zinvol zijn een behandeling juist niet te doen, omdat de behandeling erg zwaar is
en de kwaliteit van leven er niet beter van wordt. Iemand leeft dan misschien wel een tijdje langer,
maar de manier waarop maakt dat je je dan toch afvraagt of behandelen wel zo goed was.
Mocht je toch een second opinion willen dan zou je in België het kunnen proberen bij het Universitair Ziekenhuis Gent.
Vraag in ieder geval vooraf advies bij de ziektenkostenverzekeraar.
Ik wens je veel wijsheid toe.


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten