Meer moervlekken, meer kans op kanker?

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
L.G.

Meer moervlekken, meer kans op kanker?

Berichtdoor L.G. » Vr 26 Sep 2003 09:57

Ik heb zeer veel moedervlekken, vooral op mn armen en bovenlichaam. Zelfs eentje op mn geslachtsdeel. Betekent dit nu ook dat ik meer kans op kanker heb omdat ik meer moedervlekken heb?

Ria
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: Za 07 Dec 2002 11:06

Berichtdoor Ria » Do 02 Okt 2003 20:30

Over het algemeen neemt het aantal moedervlekken toe met je leeftijd. Dit hoeft echter niet te betekenen dat je kans op kanker daardoor ook toe neemt.

Als je het niet vertrouwt: ga naar je huisarts.

adrie
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Vr 13 Feb 2004 15:56
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Meer moervlekken, meer kans op kanker?

Berichtdoor adrie » Wo 18 Feb 2004 21:17

L.G. schreef:Ik heb zeer veel moedervlekken, vooral op mn armen en bovenlichaam. Zelfs eentje op mn geslachtsdeel. Betekent dit nu ook dat ik meer kans op kanker heb omdat ik meer moedervlekken heb?


Hoi, ik wil even reageren je hebt wat ze noemen een dysplasty naevi syndroom. Dat is een bonte verzameling van veel en vaak verschillende moedervlekken. Als dit samengaat met een erg blanke huid (die bijv. snel verbrand) en roodachtig haar dan heb je een verhoogde kans op melanomen.
Voorzichtigheid kan nooit geen kwaad, ga bij twijfel altijd naar de huisarts en vraag zonodig een verwijsbrief voor een dermatoloog. Bij melanomen is het echt oppassen geblazen. Ben je er op tijd bij dan kun je er heel oud mee worden maar als hij doorgroeit wordt het een lastige ziekte die moeilijk te genezen is.
Ik wens je voor de toekomst alle geluk en gezondheid, groetjes Adrie
Ik ben Adrie, 42 jaar, ik heb zelf al 18 jaar melanomen. Sinds een half jaar heeft mijn man een nasopharynx carcinoom ontstaan door het EBV virus oftewel ziekte van pfeifer Een zeldzame vorm van kanker die normaliter voorkomt bij Aziatische of Noord Afrikaanse mensen.


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten