Bestraling bij blaaskanker

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Willy Cortus
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 15 Sep 2012 10:11

Bestraling bij blaaskanker

Berichtdoor Willy Cortus » Za 15 Sep 2012 10:31

Mijn moeder van 81 heeft PT2a graad 3 blaaskanker (spierinvasieve tumor) en staat voor de keuze tussen cystectomie (blaas verwijderen) en uitwendige bestraling.
Over de operatie van blaas verwijderen kan ik vrij veel informatie vinden (maar meer informatie uit ervaring is altijd welkom). Voor iemand van haar leeftijd lijkt het me erg ingrijpend.
Dat is het al voor jongere mensen. Dus wil ik meer weten over bde bestralingsoptie, maar daar lees je niet zo veel over.
Heeft iemand ervaring met bestraling bij blaaskanker? Hoe vaak moet dat, heb je er last van, helpt het?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Bestraling bij blaaskanker

Berichtdoor liddy » Za 15 Sep 2012 13:00

Helaas kan ik je niets vertellen over blaaskanker.
Wel wil ik een derde optie ter sprake brengen.
Echter het is een optie die ik juist in het volle respect voor je moeder wil vermelden.
Alle behandelingen kennen bijwerkingen. De vraag komt dan op wat is de levenskwaliteit na de behandeling.
Is het heel misschien wenselijk om behandeling achterwege te laten?
Waardoor wellicht je moeder een hoop ziekenhuisbezoeken bespaart worden.
Afzien van behandeling is dan niet weigeren de kans te nemen op heel misschien genezing of verlenging,
maar in het volle besef dat je leven eindig is, de komende tijd heel bewust leven.
Het zal in het begin niet makkelijk voor je zijn als je moeder voor deze optie kiest,
ik heb wel uit eigen ervaring meegemaakt hoe zinvol deze optie kan zijn.

Willy Cortus
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 15 Sep 2012 10:11

Re: Bestraling bij blaaskanker

Berichtdoor Willy Cortus » Za 15 Sep 2012 19:54

Dat is inderdaad een optie, maar dan is het mogelijk dat de kanker ook in de nieren en longen gaat zitten, en/of in de botten, en dat zal gepaard gaan met veel lijden lijkt mij zo. Hoeveel tijd heb je als je je niet laat behandelen, blijft de situatie gelijk of wordt het erger? Hoe weeg je dit af zonder dit te weten? Leef je dan niet met angst voor erger?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Bestraling bij blaaskanker

Berichtdoor liddy » Za 15 Sep 2012 23:14

Nee, je leeft dan niet de angst dat het erger wordt. Het is namelijk zeker dat het erger wordt.
Echter je laat het komen zoals het komt.
Niemand kan zeggen hoeveel tijd je nog hebt met behandelen en tegen welke kwaliteit van leven of juist met verlies van kwaliteit
door de bijwerkingen van de behandeling en de energie die de behandelingen kosten.
Niemand kan zeggen of een behandeling slaagt. En als de behandeling slaagt, hoe lang het dan goed gaat, komt de kanker terug ja of nee.
Niemand kan zeggen hoeveel tijd je nog hebt zonder behandelen.
Bij niet behandelen weet je wel dat er niet op en neer naar het ziekenhuis gegaan hoeft te worden voor de behandeling (dat op zich kost
een berg energie) en je weet dat er geen bijwerkingen van de behandeling zijn.
De vraag is dan niet of een behandeling kan, echter de vraag is dan, wil je die behandeling nog wel.
Het zou kunnen dat iemand zegt, ik vind het wel mooi zo, er is een tijd van komen en gaan.
Er is heel veel mogelijk met pijnbestrijding, thuiszorg, terminale zorg.
Ja, het is een heel moeilijke overweging, waarbij jouw eigen keuze niet die van je moeder hoeft te zijn.
Je bent er nog niet aan toe om haar te verliezen, echter het is jou niet gegeven om de tijd te bepalen, hoe graag we dat soms ook zouden willen.
Veel wijsheid.


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten