Wie heeftt er ervaring met een bronchoscopie?

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
solow
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: Do 19 Apr 2012 06:23

Wie heeftt er ervaring met een bronchoscopie?

Berichtdoor solow » Vr 20 Apr 2012 11:57

Ik ben 45 jaar en heb jaren geleden straatvrees gehad met als gevolg dat ik zeer claustofobisch ben en paniek aanvallen kan krijgen.
Nu moet ik volgende week een bronchoscopie laten doen omdat ze een vlekje hebben gevonden bij de bronchien, maar ik durf niet!
Ben bang helemaal in paniek te raken, hoor alleen maar dat het een heel vervelend onderzoek is.
Heeft er iemand ervaring hiermee en kan mij misschien wat meer vertellen?
Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Wie heeftt er ervaring met een bronchoscopie?

Berichtdoor liddy » Vr 20 Apr 2012 13:23

Neem contact op met je huisarts.
Hij/zij kan je wat voorschrijven om voor het onderzoek te nemen, waardoor je wat kalmer wordt.
Het lijkt me verstandig als ze op het ziekenhuis op de hoogte zijn van jouw zeer claustofobisch zijn en je paniekaanvallen.
Overleg met je huisarts hoe het ziekenhuis in te lichten.
Echt doen hoor.

Elin
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 15 Okt 2011 22:11

Re: Wie heeftt er ervaring met een bronchoscopie?

Berichtdoor Elin » Vr 20 Apr 2012 15:10

Begrijpelijk, dat je tegen dit onderzoek opziet. Heb ervaring met een bronchoscopy.
Het is inderdaad geen prettig onderzoek, maar welk scopisch onderzoek is dat wel ? :wink: Wanneer je ontspannen blijft is het goed te doen.
Bij mij ging het onderzoek als volgt:
Voor het onderzoek krijg je een kalmerend middel en een zuurstofbrilletje in je neus voor extra zuurstof.
Daarna wordt er met een soort verstuiver vloeistof om te verdoven in de keelholte gespoten. Lijkt op tandartsverdoving. Dit vond ik het vervelendste onderdeel van het onderzoek.
Wanneer de slijmvliezen van de keelholte, strottenhoofd en luchtpijp verdoofd zijn gaat de longarts met een dunne flexibele slang met aan het uiteinde een cameraatje je luchtpijp in.
Je kunt het onderzoek op een monitor volgen. Doordat je via het neusbrilletje extra zuurstof krijgt heb je het niet benauwd. Ik kreeg een bronchoscopy om biopten uit de longen te nemen.
Doordat er biopten waren genomen van goed weefsel, moest het onderzoek opnieuw. Kreeg toen hetzelfde onderzoek, maar dan onder narcose een mediastinoscopy.
Er wordt dan net onder het kuiltje in de hals een incisie gemaakt van ongeveer 2 centimeter om daarna met een scope goed in de longen te kunnen kijken.
Wens je veel sterkte met het onderzoek en bedenk dat dit een onderzoek is wat dagelijks vele malen in ziekenhuizen wordt uitgevoerd.

solow
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: Do 19 Apr 2012 06:23

Re: Wie heeftt er ervaring met een bronchoscopie?

Berichtdoor solow » Vr 20 Apr 2012 18:00

Dank jullie wel voor het reageren!
Ik heb inmiddels kontakt gehad met mijn huisarts. Normaal slik ik twee keer per dag oxazepam van 10 mg, hij heeft me 50 mg voorgeschreven.
Ik moet het deze week uitproberen met iets waar ik echt van in paniek raak (autowasstraat meegaan in de auto of op een kermis ergens in of de lift laten stilstaan) en dan
kijken of het helpt.
Ik heb zelf het idee dat ik die bronchoscopie slapend doorbreng!
Waarom kunnen ze mensen niet gewoon even een roesje geven?

Elin
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 15 Okt 2011 22:11

Re: Wie heeftt er ervaring met een bronchoscopie?

Berichtdoor Elin » Vr 20 Apr 2012 18:42

Het onderzoek ondergaan met een roesje is wel mogelijk.
De keelholte wordt wel eerst verdoofd. Daarna krijg je een infuus (in je hand) met een slaapmiddel (dormicum).
Dit moet je wel vooraf aangeven. Er moet een bed geregeld worden om daarna uit te slapen en je moet begeleiding meenemen.
Handig is om vooraf te informeren of deze mogelijkheid ook aanwezig is in het ziekenhuis waar je het onderzoek ondergaat, want niet elk ziekenhuis werkt hier aan mee.

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Wie heeftt er ervaring met een bronchoscopie?

Berichtdoor Bart1974 » Vr 20 Apr 2012 20:12

Beste Solow,

Neem even contact met het ziekenhuis op. Bij mijn moeder was het nl een dagbehandeling, om 8 uur melden, rond 10 uur aan de beurt en dan om ongeveer 15 uur weer naar huis.
Mijn moeder hewft dat onderzoek 2x gehad en beide keren met een roesje dus niets gemerkt gelukkig. Daar is dat onderzoek standaard met een roestje... heel veel succes, met roesje merk je helemaal niets!


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten