neen ik ben er niet om te klagen,
maar er zit een vervelende vraag in mijn hoofd die er uit moet!
Hopelijk krijg geen vervelende reacties zoals "ga naar je huisarts" of iets dergelijks...
Voor alle duidelijk ik heb geen kanker,
maar ik heb in de afgelopen 2 en een half jaar zo'n 8-tal CT onderzoeken gehad!
3 daarvan waren sowieso van mijn nek/schedelfractuur die ik opgelopen had...
In 2009, in 2010 en in 2011 werd telkens een CT van mijn sinussen gemaakt, dus dat zijn er al 5 in totaal!
In het begin wist ik namelijk niet dat CT-onderzoeken (röntgenstralingen) schadelijk en gevaarlijk zouden zijn...
Maar nu ben ik er heel voorzichtig mee en telkens wanneer een arts een foto wil laten maken vraag ik vriendelijk voor een MRi scan
aangezien deze niet gevaarlijk is!
Wel duurt een MRi onderzoek meestal wat langer en het maakt heel veel lawaai, maar daar kan ik tegen met behulp van een koptelefoon...
Mijn vraag is heel kort;
1) Dat teveel blootstelling aan röntgenstralen ongezond en gevaarlijk is weten we ondertussen al, maar als iemand
in nog geen 3 jaar tijd 8 CT-onderzoeken heeft gehad, kan men er dan van uit gaan dat deze mensen in de toekomst
kanker zullen hebben of is de kans groter? Is het zoveel dat ik mij daar ongerust over moet maken?
2) Stel dat mensen teveel blootstaan aan röntgenstralen wat kunnen deze mensen dan het best doen om van deze
schadelijke effecten af te geraken?
Is daar een hulpmiddel voor om jezelf te kunnen afschermen of beschermen?
3) Misschien een domme vraag maar ik stel ze maar:
8 tot 10 CT onderzoeken in nog geen 3 jaar tijd; is dit te vergelijken met mensen die in Japan bloot stonden
aan röntgenstralen tijdens het ongeluk in de kerncentrale van Fukushima? Of is het toch niet zo erg als dat?
Wie stelt mij gerust?

Tips en adviezen zijn meer als welkom
Geen vervelende reacties a.u.b.